Wat te doen met vacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Wat te doen met vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 10:48

Mijn shetlander (7 jaar) is nu al zijn wintervacht aan het aanmaken. Waarschijnlijk door het slechte weer. Er word intensief mee gemend ook wedstrijden en van de winter krijgt hij dekens op.
Om nu al te beginnen met een deken vind ik eigenlijk te vroeg.
Ik denk dat tegen de tijd dat het echt weer koud word dat hij een te dikke vacht al heeft voor een deken. Wat kan ik nu het beste doen?
Deken op doen, scheren, zo laten en afwachten?

Ik heb trouwens wel gehoord dat het in september "weer" zomer word, maar ja je weet het nooit he hier in nl Cool

Ow ja 25 augustus heb ik weer wedstrijd, marathon, zal hij het dan ook niet te warm hebben?

Anoniem

Re: Wat te doen met vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:13

Je zou een streepmodel kunnen scheren. Zou kan hij wel zijn warmte kwijt, maar blijft het zulk weer dan heeft hij toch nog wat warmte. Als je nu gaat beginnen met dekens terwijl de vacht al wordt aangemaakt weet ik niet of het nog wat helpt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:16

heb je geen dun dekentje? vliegendekentje ofzo? die van mij werd lekgeprikt door muggen en leek wel een wrattenmonster dus ben overstag gegaan met een ongevoerde regendeken omdat ze helemaal gek werdt van de mugjes. Ze had met een mindere dag qua weer het koud en nu niet meer.

Ik weet het, het is niet ideaal maar ja je moet toch wat.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:56

Nu al beginnen met een deken is niet te vroeg hoor, je bent zo te horen zelfs al te laat.
Bij mijn paard begon ik altijd al begin augustus snachts met een dunne deken als de nachten frisser werden (onder de 15 graden). In augustus beginnen ze nu eenmaal al met een vacht aan te maken. Ik zie het nu ook bij m'n pony, die is nu ook al bezig.
Nu een deken op doen houdt het waarschijnlijk niet verder meer tegen. Toch zou ik het wel gaan doen. Hoeft niet perse gelijk ook overdag als het 'lekker' weer is, maar al wel voor de nachten.
En als je denkt dat hij het echt te warm gaat krijgen, dat merk je zelf wel tijdens de trainingen scheren.... (hoeft niet helemaal, kan ook een model).

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 10:12

Bedankt voor de reacties. Zou ik bv nu een zomerdeken nog op kunnen doen?
En wat als het nou gaat regenen, dan gelijk de ongevoerde regendeken erop?

Hij staat nu trouwens wel op een open vlakte, maar dit weekend verhuist hij naar de wei achter mijn huis waar het veel beschutter is. Zal misschien ook wel schelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:14

Ik zou er niets aan doen, en tegen de tijd dat je er echt last van krijgt, gaan scheren. Kans is groot dat je dat toch moet doen, ook al begin je nu met dekens. En de kans is ook niet te verwaarlozen dat je paard met zomerdeken buiten loopt en een bui op zijn hoofd krijgt, en dan de rest van de dag die natte deken op heeft. Zo krijg je zieke paarden.

Een vacht verstikt als je teveel met dekens gaat werken. Doe je shet een plezier en wacht er nog even mee.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:17

mijn shet krijg inderdaad ook al haar wintervacht (heerlijk met de aankomende keuring) maar door het rare weer heeft ze de hele zomer een rare vacht gehad

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 10:19

Het liefste zou ik er idd ook mee wachten, maar eigenlijk ben ik ook geen voorstander voor scheren. Dus ik moet kiezen.

Volgende week zaterdag moeten ze een marathon lopen en dan moeten ze niet al te uitgeput zijn alleen al vanwege de vacht.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:05

Peachy schreef:
Bedankt voor de reacties. Zou ik bv nu een zomerdeken nog op kunnen doen?
En wat als het nou gaat regenen, dan gelijk de ongevoerde regendeken erop?

Hij staat nu trouwens wel op een open vlakte, maar dit weekend verhuist hij naar de wei achter mijn huis waar het veel beschutter is. Zal misschien ook wel schelen.

Mijne heeft ook een ongevoerde regendeken op. Die is trouwens perfect door de keuring heen gekomen met het heerlijke weertje van de laatste tijd.
hij is toch ongevoerd dus kan geen kwaad

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:21

Mijn paard heeft ook al een dikkere vacht gekregen. Ik ga nu nog niet beginnen met dekens, ik scheer hem wel wanneer hij te een te dikke vacht krijgt.
Ik vind het nu nog te wisselvallig weer om met dekens te beginnen, de ene dag is het warm en dan is het weer koud, dan blijf je aan de gang met deken op doen en weer af... Ik zou dus wachten met een deken opdoen.