Eczeem deken bij 2.5 jarige....???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shai

Eczeem deken bij 2.5 jarige....???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 19:27

Hey ik heb een probleem waar ik niet goed raad mee weet..; ik heb sinds een goede maand een arabier van 2.5 jaar (merrie),die behoorlijk last heeft van zomereczeem.Haar manen zijn kortgeschuurd en haar staart ook.Ook haar schoft is niet gespaard gebleven.Ik heb dan een Ivanhoe eczeemdeken aangeschaft,met de bedoeling die er dan 'gewoon' opteleggen (of eigenlijk omtedoen) omdat het echt uit de hand begint te lopen,en iedere dag de eczeem verergerd.Mooi niet dus,en ik vreesde het al,maar zo'n ding is heel aangrijpend om omtedoen,zeker voor zo'n jong ding...Maar wat nu?Ik kan uiteraard beginnen met een gewone deken met klittenband,maar dat is bijna niet te vergelijken met een eczeemdeken omdoen.Dat zit als het ware als een sok...Wie o wie...? Verdrietig

Angela

Re: Eczeem deken bij 2.5 jarige....???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:45

Ik zou er wel mee beginnen. Een paard heeft echt veel meer last van het zomerexceem als van de deken hoor... En ze wennen er snel genoeg aan. Begin om de deken over het hele lijf te wrijven tot dat goed is. Daarna eerst het deel over de rug aandoen. Een dag later de buikflap (als die los is) en weer een dag later de hals. Grote kans dat het paard daar het hele leven mee moet lopen in de zomer, dus hoe sneller het gewend is, hoe beter..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:47

Ik zou het wel doen, heel rustig zoals _angela_ beschrijft. Het paard word gek van de jeuk en zal alleen maar blij zijn met zo'n deken. Zo word ze niet geprikt en jij houdt haar manen en staart mooier.

Probeer het eens rustig, kijken wat je paard doet!

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 11:09

tja daar ben ik nu mee bezig,de deken is wel erg groot en ze moet over het hoofd aangedaan worden (daar zit het probleem) Deken en nekgedeelte zijn een geheel..Ze is een gevoelsdiertje,je moet alles heel rustig aandoen,geen probleem met de andere dingen,maar dit moet SNEL!! heb er al slapenloze nachten door gehad,brr op een gegeven moment krijg ik dan zoiets van; die deken moet om NU.Maar kom op ze is nog maar 2.5 en heeft nooit eerder een deken opgehad (begrijp ik niet goed van de vorige eigenaar,had ik allang gedaan..) wie o wie nog een goed ideetje..?? Vingers aflikken

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:12

je geeft het zelf aan. Je kunt hem snel opdoen, maar wel rustig zodat ze niet schrikt. Waarom probeer je het niet gewoon? Voor hetzelfde geld gaat het wel heel goed! Mijn ijslander loopt als er veel dazen zijn ook met een halsdeken die over het hoofd moet. Gaat prima als je maar rustig aan doet en beetje doorwerkt met omdoen Knipoog

of je moet een rits in de hals zetten.... Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:20

ik heb hier een 2,5 jarige staan,en die staat netjes ingepakt,in een exeemdeken...

en dat was totaal niet traumatisch,gewoon rustig de deken om gedaan,en het is geweldig voor haar...

Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:37

shai schreef:
tja daar ben ik nu mee bezig,de deken is wel erg groot en ze moet over het hoofd aangedaan worden (daar zit het probleem) Deken en nekgedeelte zijn een geheel..Ze is een gevoelsdiertje,je moet alles heel rustig aandoen,geen probleem met de andere dingen,maar dit moet SNEL!! heb er al slapenloze nachten door gehad,brr op een gegeven moment krijg ik dan zoiets van; die deken moet om NU.Maar kom op ze is nog maar 2.5 en heeft nooit eerder een deken opgehad (begrijp ik niet goed van de vorige eigenaar,had ik allang gedaan..) wie o wie nog een goed ideetje..?? Vingers aflikken

Dan op zoek naar een andere deken.... aangezien je paard als 2,5 jarige niet super hard gaat groeien lijkt het me wel een goede investering. Voor zo'n 100-150 euro heb je een deken die uit delen bestaat, veel fijner voor je jonge gevoelige paard. En als dat helemaal goed gaat, en de deken versleten is, is je paard veel meer gewend en zal de deken over het hoofd aandoen ook geen probleem meer zijn.

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:09

mmm een deken uit delen,ik ben heel benieuwd van welk merk,en waar je die vind?Heb wel het idee dat een deken uit delen onveiliger is?Heb al verhalen gelezen dat het halsgedeelte dan afzakt?Ze is ook nog zo speels,straks maakt ze er nog ongelukken mee??
Ik had het dus geprobeerd in 1 keer,maar toen gooide ze haar hoofd op,net op het moment dat die deken op haar hoofd zat..Ze zag dus geen bal..!(zie je het scenario al voor je..) en toen deed ze een week lang moeilijk met haar halster to de mensen vd manege (niet to mij)
Pffff kan ik haar geen straffe Whiskey geven ofzo haha Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:20

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 10:34

Bedankt _angela_!! Bloos

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 10:41

zat ook te denken; kan ik geen rits in de ivanhoe deken laten zetten?dan is het probleem ook opgelost?

Pietertje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:27

Vast wel.

Jacobus_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:28

Dat kan je er toch wel gewoon in naaien?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:30

shai schreef:
zat ook te denken; kan ik geen rits in de ivanhoe deken laten zetten?dan is het probleem ook opgelost?

Kan prima! Heb ik ook gedaan met mijn ivanhoe halsdeken Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:38

Heel goed idee! Dat maakt het een stuk minder eng voor je paard. Let er wel op dat je aan de achterkant van de rits voor een beschermflapje zorgt, zodat de rits niet tegen je paard aan gaat schuren, want dat ik vragen om kapotte plekken. Ik zou de rits aan de zijkant van de hals laten zetten, ik denk dat je paard er daar het minste last van heeft.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:48

Hier stonden de paarden ook minstens met 2.5 (misschien nog wel eerder) onder een eczeemdeken hoor. Beter op tijd ermee beginnen anders schuren ze alleen maar meer kapot.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:37

Gewoon rustig aan wennen want beter een deken dan dat ze de heledag jeuk hebben en staan te schuren met ook nog eens het risico van alle dingen die ze dan ook nog bij kunnen krijgen.

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 23:40

_angela_ schreef:
Heel goed idee! Dat maakt het een stuk minder eng voor je paard. Let er wel op dat je aan de achterkant van de rits voor een beschermflapje zorgt, zodat de rits niet tegen je paard aan gaat schuren, want dat ik vragen om kapotte plekken. Ik zou de rits aan de zijkant van de hals laten zetten, ik denk dat je paard er daar het minste last van heeft.

Goede tip _angela_ zal hem miss aan de zijkant laten plaatsen!

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 23:41

_Skess_ schreef:
shai schreef:

Kan prima! Heb ik ook gedaan met mijn ivanhoe halsdeken Knipoog

en wat kostte die aanpassing?weet je dat nog?zit de rits vanonder (naad)of aan de zijkant?_angela_ gaf de goede tip hem aan de zijkant te laten plaatsen!