zweetdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juliekeuh

zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 13:48

Nu was ik eens aan het denken. Met Koby gaan we deze winter waarschijnlijk nog wel geregeld blijven rijden (misschien eens een buitenrit en anders gaat mijn mama er waarschijnlijk iedere week wel een les mee nemen op de manege) maar we gaan haar uiteraard niet scheren want dat vind ik nogal zinloos bij een Tinker. Maar als er met haar gereden gaat worden terwijl ze daar in haar dik winterpelsje rondloopt gaat ze wel helemaal bezweet raken en dus dacht ik eraan om een zweetdeken voor haar te kopen voor deze winter maar ik zou begot niet weten welke maat ik voor haar nodig heb.
Ze is niet zo heel groot, ze is 1.47m dus wat voor maat (zweet)deken zou ik voor haar nemen?

butengeweun

Re: zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:19

ga even naar de ruiterzaak dan kan je vragen welke maten je op moet meten ik weet het niet meer uit mijn hoofd.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:33

dit is niet echt tinker gericht dus had je het beter ergens anders kunnen plaatsen bij seizoensvragen kunnen zetten

maar hier heb je een indicatie
http://www.crazyhorses.nl/dekenmaten.htm

verder zou ik een maatje groter nemen gezien de deken er niet permanent op hoeft en je dan toch meer ruimte hebt bij de hals ed (in het tinker geval die nog weleens wat breder zijn uitgevallen Haha! )

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:47

Ik ga hem zo verplaatsen Lachen

Maar eerst een reactie.

Als jou Tinker een hele dikke vacht in de winter heeft zou ik hem absoluut wel scheren.
Mijn Tinker zweet zich de tierelier als we een les volgen, zowiezo ook als ik normaal rijd. Ik krijg haar niet droog. Moet steeds zweetdekens wisselen en nog blijft ze nat.
Daarom heb ik haar vorig jaar geschoren omdat ze gewoon ziek werd van het bezweet zijn.

Je hoeft je Tinker niet helemaal te scheren, er zijn heel veel patroontjes die praktisch zijn. Lachen

Qua maat zal een 175 of 185 wel goed liggen. Mijn Tinker is 1.45 en schommelt tussen die maten in.
Daarom heb ik een 185, die zit lekker tuim.

TI -> SV

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:41

Niet elk paard heeft last van z'n wintervacht hoor.
Als het dier 1 a 2 keer in de week loopt en jullie zijn bereid rekening te houden met z'n vacht is er helemaal niks aan de hand.

Je kan een zweetdeken kopen, maar ook dat is niet nodig.
Paarden hebben al een goede zweetdeken van zichzelf (de vacht)
Maar je moet er wel opletten dat je blijft bewegen tot hij niet meer warm is. Daarna kan je hem gewoon op laten drogen.
Mocht je wel graag een deken op willen doen doe dat pas als je paard niet meer warm is. Doe je de deken op als hij nog wel warm is dan blijft hij te warm en het lichaam doet er niet voor niets alles aan om af te koelen (zweten)
Bovendien gaat je paard dan pas afkoelen als je de deken af doet en dan staat hij wel stil.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:48

helemaal mee eens, veel mensen gebruiken zo zweet deken verkeerd. Wij gebruiken geen dekens als je paard bezweet is goed uitstappen erg belangrijk, uiteindelijk is je paard dan nog wel nat maar zijn huid niet meer. gooi je er na het rijden een zweetdeken op wordt je paard alleen maar warmer,bezweter. en koelt dus op verkeerde manier af.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:50

Op wedstrijd gebruik ik wel zweetdekens, soms wel 3 wollen dekens over elkaar.
Maar dan is de situatie heel anders. Dan wil ik niet dat hij afkoeld in de vetgate, want hij moet daarna weer verder en bij de finish kom je meestal in draf of galop binnen en moet je na een half uur nakeuren, in dat half uur moet je ook afzadelen en je paard weer netjes maken, tussendoor blijf je wel zoveel mogelijk stappen, maar het is wat anders dan echt uitstappen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:42

Wat belangrijk is bij dekens dat ze goed passen als je er toch een moet gaan kopen.
Te groot is niet goed, deken zakt op de schoft tever naar achter en dan gaat het knellen op de schoft (wat zelfs drukkingen kan gaan veroorzaken) en te klein heeft ook geen nut.
Poets je paard goed van te voren voor je gaat passen en vraag in de winkel of je de deken mag ruilen als die niet goed ligt!
Wat ik meestal doe is de deken passen en dan aan de hand stappen. Door de beweging van je paard zie je al snel of die goed blijft liggen uit zichzelf (dan is de deken van goede pasvorm) of niet. Het is wel raadzaam als je je paard weg wilt zetten en je kunt er niet vaak bij zijn om te controleren of de deken nog recht ligt om dan een elastische dekensingel te gebruiken, hier voorkom je mee dat de deken gaat schuiven als de paarden willen rollen op stal!

sweetangel19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:35

Ik raad aan om naar een ruiterzaak te gaan die hebben daar vaak wel verstand van hebben.