Scheren of toch maar niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Scheren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 13:15

In oktober ga ik starten met mijn verzorgpony. In de winter krijgt ze altijd een dikke stevige wintervacht en gaat haar conditie een stuk achteruit en zweet ze erg snel. Waardoor ik haar vervolgens erg lang uit moet stappen eer ze een beetje goed droog is, en daar heb ik niet altijd tijd genoeg voor.
Ook is ze moeilijk goed schoon te houden. Ze gaat bijv. in haar eigen mest liggen. En dat krijg je niet zomaar uit die vacht. Al helemaal niet doordat ik haar bijna niet kan wassen. (Koud water, wassen moet buiten gebeuren.)
Nu ben ik erover aan het denken om haar te laten scheren. Dan zal ze neem ik aan ook beter in conditie blijven, minder snel zweten/eerder droog zijn, en zal ze ook makkelijker schoon te houden zijn.

De eigenaren zien haar liever niet met deken op. Dit omdat de wei waar ze in staat is niet echt veilig is.
De wei is bijv. afgerasterd met prikkeldraad (niet mijn keus!). Daar kan wel schrikdraad voor gedaan worden. Maar of dat dan goed is?
Ook zal ze dan natuurlijk dekens op moeten hebben. Waar ik geen verstand van heb en dan ook niet weet welke dekens nodig zijn, hoeveel grams enz.

(Als ze geschoren zou worden neem ik wel alle kosten op me voor bijv. het kopen van de dekens en de kosten om de wei veilig genoeg te maken.)

Zouden jullie de pony laten scheren of maar gewoon wintervacht laten krijgen?
Zo ja, wat voor een dekens heb ik dan ook nodig? (pony staat overdag in de wei en 's avonds in de stal)
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 09-08-07 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Re: Scheren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:19

Anders doe je het half/half.
Er zijn verschillende scheerpatronen, bijvoorbeeld alleen de onderhals en borst.
Dan moet je ook wel met dekens werken (tenzij je met een langere kam scheert). De wei zou ik sowieso veiliger maken.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:11

Scheer dan idd voor de functionaliteit. Waarbij je of idd alleen de onderhals en de borst scheert, een dekenmodel, of halve hals, gedeelte van de buik en een streep door naar de broekspier. In de ring krijg je daar echt geen puntje mindering voor, maar maak je het voor de pony mogelijk om zijn warmte kwijt te kunnen zonder het geleur van dekens.

site met enkele modellen
http://www.whoa.nl/scheren.htm

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:25

Als je van plan bent om een of twee keer per maand een wedstrijd te rijden en bent volop in training zou ik zeggen scheren. Dan is een goed buitendek, b.v een new zeeland, wel van belang en voor de nacht een lichtere die wel warm is.
Het scheren van een model wordt niet graag gezien bij de jury.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:36

Nooit geen commentaar gehad op een model van de jury

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 22:15

Ok bedankt. Ik ga inderdaad zowiezow 1 x per maand op wedstrijd en soms misschien vaker, maar dat ligt aan het vervoer. Verder blijven we ook gewoon in training (min 3 x per week goed aan het werk.)
Dan ga ik denk ik wel voor het jachtmodel. Bij het dekenmodel moet ze toch ook een deken op aangezien ze het anders snel koud krijgt.(ze zal niet voor niks ieder jaar een nog dikkere wintervacht krijgen) En dan vind ik het jachtmodel toch mooier als het dekenmodel en als er dan toch een deken op gaat.

Ik had nog wat rondgekeken naar dekens en zag dit staan op de Piaffe site;

Harrys Horse® 3 in 1 concept deken in maat 165 en 175
(HH3220613)
3 in 1 deken van harrys horse bestaande uit 1 een 100 grams regendeken, 2 een 200 grams onderdeken en 3 een complete 300 grams gevoerde winterdeken.
alle onderdelen afzonderlijk van elkaar te gebruiken maar ook los van elkaar.
De singels gaan door de onderdeken heen zodat deze perfect blijft liggen.
Voorzien van 800 D x 900 D buitenstof hierdoor zeer sterk,
Geen rugnaad, dubbele borstsluitingen, schoftbontje, staartflap, kruissingels, loopsplit en antischuurvoering.

Zou dit wat zijn misschien? ( Om dan bijv. de 200 grams onderdeken op te leggen alleen voor in de stal en voor in de wei de 100 grams regendeken erop. En als het dan echt wat kouder word de 300 grams gevoerde winterdeken er tussen. De pony staat trouwens in een niet geisoleerde stal met het bovenluik zo goed als altijd open + aan de bovenkant van de stal +- 5 cm open aan alle kanten. )

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:24

Ik zou voor een jachtmodel gaan.

Qua dekens, persoonlijk zou ik voor meerdere dekens gaan ipv een 3 in 1 systeem. Als het bovendek kapot is heb je niets meer.
Mijn paard wordt ook geschoren en ik heb een regendek, tussendek 150-200 gram en warme deken. Aangezien mijn paard in een vrij open box staat wissel ik niet 's avonds en 's morgens. Hij draagt de hele dag hetzelfde dek.

Een regendek kan je eenvoudig in een winterdek maken dmv een onderdeken, deze zijn niet zo duur. Zo kan je een beetje wisselen als een deken helemaal nat is, of kapot of erg smerig.

Als je een stevig new zealand dek kan krijgen is het vrij wel onverwoestbaar (renco verkoopt ze) als het wat kouder is kan je daar met gemak een onderdek onder doen. Dit dekens zijn ook goed bestand tegen prikkeldraad.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:05

Of gewoon op tijd beginnen met dekens. Heb ik bij Anouar ook altijd gedaan en die ahd 's winters net zo'n mooi dun vachtje als zomers.