Dekens opdoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

Dekens opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 15:07

ik wil dit jaar graag ook met de dekens beginnen om mijn paardje niet al te dikke haren te laten krijgen.
dus mijn vraag is.
In welke maand beginnen jullie met je paardje voor te bereiden op de winter met dekens?

Dus welke maand, welke gram deken
en na hoeveel tijd dan een zwaardere opdoen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Kiim

Re: Dekens opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:13

Ik begin gewoon met een regen deken en welke maand dat ligt aan het weer..
Het is nou zomer maar dat zou je ook niet zeggen Rolleyes
Wanneer het kouder word doe ik daar een onderdeken onder en als het nog kouder is mijn winterdeken.
Wanneer het echt extreem word heb ik ook nog een onderdeken voor onder mijn winterdeken maar die heb ik afgelope winter maar heel even op gehad.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:19

De Herfst zit er weer aan te komen dus kan dit topic bij SV.

HAR-->SV

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:21

Als de R in de maand voorkomt dan beginnen Knipoog, dat was iig altijd een vuistregel. September dus, dat scheelt je weer maanden hardop zeggen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:21

Als je wilt voorkomen dat hij lang in het haar komt te zitten moet je in Augustus al met dekens beginnen.
Wil je je paard dat niet aandoen, kun je het beste gaan scheren. Vroeg met dekens beginnen garandeert namelijk ook niet dat je het zonder scheren gaat redden, en om dat gehannes met die dekens al in Augustus te beginnen....mijn paard doe ik er iig geen plezier mee.

Monica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:23

Dat ligt heel erg aan de temperatuur. Lachen

Meestal begin ik in September/Oktober. Als het 's nachts 'koud' begint te worden (denk aan ongeveer 5C-10C), dan begin ik met de deken. Die deken is ongeveer 300 grams. Zodra het 's nachts onder de 5C wordt, dan gaat m'n 'echte' winterdeken erop, die is zo'n 450/500 grams. Als het dan -10C wordt ofzo, dan kan de andere deken of de onderdeken eronder. Naja, en veel kouder wordt het meestal niet... Haha!

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 18:33

oke dus als ik het goed begrijp..
in September/Oktober ermee beginnen. Lgt een beetje aan het weer en ook aan het weer snachts.

even een voorbeeld:
September/oktober: 0 gram
november/dec: 150 gram
jan/feb: 300 gr
en zodra t warmer word afbouwen?

Of is dat niet goed?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:22

Ik denk dat je beter in temperaturen dan in maanden kunt denken. Ik september kan het best nog 30 graden zijn, en ik oktober kan het ineens hard vriezen...

Vanaf 10 a 15 graden een ongevoerde deken opdoen, 5 a 10 graden een dunne deken, 0 a 5 graden de winterdeken en bij kouder als -5 een extra deken onder de winterdeken.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 23:24

_angela_ schreef:
Ik denk dat je beter in temperaturen dan in maanden kunt denken. Ik september kan het best nog 30 graden zijn, en ik oktober kan het ineens hard vriezen...

Vanaf 10 a 15 graden een ongevoerde deken opdoen, 5 a 10 graden een dunne deken, 0 a 5 graden de winterdeken en bij kouder als -5 een extra deken onder de winterdeken.

oke dus:
10/15 graden: 0 gram, dus bv een regendeken?
5/10 graden: 100/150 gram
0/5: 200/300 gram?

en dan moet ik ze wat korter in de haren houden, als normaal?
Het hoeft ook niet super kort te zijn, maar ook geen teddybeer Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:45

Jep, als het niet super kort hoeft te zijn, houdt dan de laagste temperaturen aan. (dus 10, 5 en 0 graden)

kwpner10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:21

Meestal september/oktober.. maar hangt inderdaad altijd af van het weer!
Mijn pony staat altijd nog heel lang buiten en vind dat heerlijk, dus doe ik haar soms wel een wat warmere om, maar als je pony toch binnenstaat moet je hem niet te warm inpakken! Te warm, lijkt me ook niet zo lekker!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:51

Temperaturen zijn de reden niet dat een paarde een wintervacht aanmaakt, het korten van de dagen is dat wel. Dus hoe korter de dagen worden, hoe meer het paard het signaal krijgt dat het winter wordt en er een vacht aangemaakt moet worden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:54

mijn paarden krijgen als het kouder wordt een deken op. als het onder de 10 komt of met veel regen. begin met een ongevoerde regendeken. als het rond de 5 ligt dan een gevoerde. mn paard heeft er dan 1 op van 250 gram en mn pony 350gram en als het echt vriest krijgen ze mn paard 1 van 500(of 600) grams op en mn pony ook 500 grams. mn pony krijgt ondanks de dekens wel een wintervacht maar omdat ze wat ouder is gooi ik er nu ook nog een deken over. en mnpaard die krijgt geen wintervacht al taat hij bij -10 buiten. dus begin ik er op tijd mee.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:10

Dat is voor mij afhankelijk van het weer. Als het bv. in september nog 30 graden is (zoals dat vorig jaar op bepaalde momenten nog was) dan leg ik natuurlijk geen deken erop. Maar van zodra je voelt dat het kouder wordt, het weer wat miezeriger leg ik er een dun op, wanneer het vriest krijgt hij een dikker Lachen