buiten nu dag en nacht... verharen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

buiten nu dag en nacht... verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 18:33

mijn paard staat dag en nacht buiten. het regent veel en het is erg nat in het land... opzich kan ze daar wel tegen en als het wel tegen. maar ze is nu heel erg aan het verharen. haar vacht is van donkerbruin naar licht bruin gegaan en het staat alle kanten op.
ik heb niet het idee dat ze het echt koud heeft...
maar toch vraag ik me af is dit iets wat aan mijn paard licht of aan het weer?
zijn er meer die hier last van hebben?

Zammie

Re: buiten nu dag en nacht... verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:37

Dat ie verkleurd komt gewoon door de zon. is heel normaal. Verharen doen ze het hele jaar wel door, maar niet zo erg als bij het wisselen van zomer/wintervacht. Regelamtig borstelen. Ook als ie buiten staat. Dat het haar rechtop staat kan ook betekenen dat hij wat onder de leden heeft. Eventueel temperaturen en gewoon in de gaten houden of z'n gedrag niet veranderd. (Sloom, veel liggen enz.) Pling

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:38

nog vergeten: misschien ontwormen? Dromen

ankJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:04

nou lijkt me duidelijk Slapen heb ik niets meer aan toe te voegen No Cheer

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:11

Normaal gezien hoort je paard nu niet te verharen... paarden verharen ook niet zodra het warmer of kouder wordt, het verharingsproces loopt paralel aan het licht, als het zomer begint te worden gaan de dagen langer duren en wordt het verharingsproces in werking gezet. Dit zelfde maar dan omgekeerd geldt voor de periode waarin de winter er aan komt.
Een buiten lopend paard moet je juist zo min mogelijk borstelen, je maakt namelijk de haarstructuur kapot door het vele gefriemel...
Lijkt me inderdaad eens goed om te checken of hij ontwormd moet worden, verder zou ik eens bloed af laten nemen en dit laten onderzoeken... zou goed kunnen dat je paard een tekort aan iets heeft.

prebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:01

Mijn merrie verhaart ook flink op dit moment maar ik durf toch wel te zeggen dat ze niets mankeert...
Ze heeft elke zomer zo'n periode dat ze wat haar loslaat. Voor haar is het dus normaal en geen ziekte of wormenverhaal.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:09

het ontwormen is nog geen 3 weken terug gebeurt.
aan haar gedrag merk ik ook niet dat het anders is dan anders. ze is vrolijk en shaggy op haar tijd zoals normaal.
verder heeft ze in haar leven er nog nooit zo goed uit gezien als nu. ze zit heel mooi op haar kilo's ( normaal was ze altijd te mager) na de winter komt ze erg moeilijk uit haar wintervacht. dat was dit jaar aardig vlot gebeurt( nog wel laat maar minder laat dan de andere jaren) vooral op haar kont verhaart ze nu erg verder valt het wel mee. poetsen doe ik al zo weinig morgenlijk. als ik ga rijden dan haal ik meestal even snel de modder er van af. uitgebrijde poetsbeurten heb ik al lang niet meer gedaan.
verder glanst ze wel.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:43

Het is raar wisselend weer... een aantal dagen achter elkaar zon en best warm, dan weer regen en kouder. Onze paarden verharen nu ook, de afgelopen dagen was het relatief warm en broeierig. Het laatste restje wintervacht komt eruit. Mijn paard heeft die niet meer, de pony's die zonder deken liepen nog wel.
Dat de haren rechtop staan kan van alles zijn, maar zolang je pony niet ziek aandoet zou ik me daar geen zorgen over maken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:42

Macy verhaart nu ook.

Het kan best dat de haren recht op staan om zich warm te houden, maar dat is echt niets verontrustends hoor.
Zolang je paard er nog gezond uitziet en niet afvalt zou ik me geen zorgen maken als ik jou was.

Wel lekker voor je paard dat hij nu dag en nacht buiten staat

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:54

Otello verhaart ook een beetje. Allemaal kleine haartjes. Vond het ook wel apart, maar van wat ik gehoord heb, had Otello van het winter een super dikke wintervacht. En met dit afwisselende weer vind ik het wel logisch dat sommige paarden verharen.
Otello staat onder een eczeemdeken en als ik de deken afhaal komen er ook altijd veel haren mee.
Hij staat trouwens 24/7 buiten, het hele zomerseizoen, met veel vriendjes. En hij heeft vorige week een wormenspuit gehad Lachen .

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:18

lester
staat ook 24/7 buiten en verhaart nu ook enorm op zijn kont, ik vond het ook wel apart maar zo te lezen is hij niet de enigste.
verder weet ik vor 99% zeker dat hij gezond is.
dus ik zou me maar geen zorgen maken. Cool

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:38

Misschien is de vacht de allerlaatste restjes wintervacht aan het verwijderen om zich klaar te maken voor de volgende wintervacht.

Ik roep ook maar wat hoor Clown

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:40

mijn paarden zijn ook allebei aan het verharen. en best erg zijn gewoon kleine harn die eruit komen(geen winterharen die zijn allemaal weg) die van mij staan ook dag en nacht buiten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:55

Als de paarden 's nachts weer naar stal gaan is vaak de temperatuur niet zo wisselend. De warmte blijft aardig hangen vaak binnen de stallen (bij ons wel ) De temperatuur buiten verschilt aardig overdag en 's nachts. Het kan heel goed dat ze nu wat meer ondervacht aan maken om zich dan voor de nachten warmer te kunnen houden. De vele regen kan er denk ik ook mee te maken hebben. Bij ons gaan de paarden alleen overdag naar buiten maar daar merk ik ook bij dat ze nu iets aan het verharen zijn, meer de dunne ondervacht die wat los komt.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 09:27

ben blij dat ik niet de enige ben met een verharend paard. zo te horen is het niet iets ergs gelukkig hoef ik me dan geen zorgen te maken!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:46

Mijn oude merrie is ook al weer aan het verharen. Volgens mij maakt ze zich al langzaam op voor de winter....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:30

Mijn 2 friese merries maken ook alweer winterhaar aan. Mijn ruin een heel klein beetje. Normaal gesproken verharen ze om deze tijd van het jaar niet maar ik denk dat het toch met het weer en de temperatuur te maken heeft. Andere jaren is dit namelijk niet zo.
Ze hebben geen wormen en zijn 100% gezond.

Glaesir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:36

Volgens mij gaat het heel goed met jou paard. Ik heb zelf een ijslander en heb dus een beetje ervaring met verharende paarden.
Vrij veel paarden hebben een verschillende kleur winter en zomervacht dat is vrij normaal. En de rede waarom jou paard nu veel meer verhaard is simpel weg omdat jou paard dag en nacht buiten staat, dan krijgt je paard automatisch een dikkere wintervacht en verhaard dus meer in de zomer.
Dus volgens mij is er niks aan de hand

flaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 02:29

De mijne staat ook dag en nacht buiten en verhaard ook, denk dat het inderdaad veel met het rare weer nu te maken heeft.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 02:37

Ik denk dat het weinig te betekenen heeft. Verharen doet die van mij ook, en ze komt alweer lichtjes in de winterharen. Nog geen sportpaardjes look gezien deze zomer! Heel veel mensen hebben dit probleem. De rechtopstaande haren: ik denk dat dat komt door bijv. rollen, schuren of lekker even krabben?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 07:25

Wat ook veel mensen niet beseffen is dat de dagen al weer korter aan het worden zijn, zodra dat gaat gebeuren is dat een teken voor alle dieren dat het weer richting de winter gaat en dat ze dan dus weer een wintervacht aan moeten gaan maken. Meestal valt dat pas op als ze echt gaan verharen, dan is dat proces dus al een tijdje stil bezig!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:15

Ik heb ook alweer een aantal paarden flink aan het verharen gezien. Ik vermoed toch dat het misschien iets te maken heeft met het rare weer van de afgelopen tijd? Ineens heel warm als het nog koud hoort te zijn, dan weer koud als het warm hoort te zijn, in een paar dagen van 16 naar 30 graden en terug...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:07

Ik weet ook zeker dat ze de wintervacht al weer ingaat. Ze geeft 1 maand een echte zomervacht gehad, incl het lichtere kleurtje wat daarbij hoort. Nu is ze al weer langzaam donkerbruin aan het worden.. hoop dat ze niet te veel vacht aanmaakt, want ik verwacht eigenlijk nog wel een zomer..

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 20:31

ze word inderdaad al weer donkerder in haar haren.
de haren worden nog niet langer zoals haar wintervacht... maar haar haren zijn nu heel dicht. het verharen gaat nu wel wat rustiger maar dat is om deze tijd wel vaker zo dat het rustig aan begint maar dat het ineens zo heel erg was vond ik wat eng. maar gelukkig is het al minder geworden.
ik ben echt blij dat het niks ergs is!
ik zat me al helemaal te bedenken hoe ik het dan tegen me ouders zou moeten zeggen dat als er wel wat was dat ze vaar de VA moest. als ik over een VA begin krijg ik nogsteeds de preek van de laatste rekening voor haar... die was nog al hoog...

ik begrijp dus dat het heel normaal is dat ze nu verhaart en dat haar vacht alle regen nog zonder regendeken aan kan?