winterdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 09:36

Hey hey !
Ik ga een paardje kopen. Heb mijn weide al.
Het paard komt dus dag en nacht op een weide te staan. Er staat wel een grote schuilstal op de weide waar meerdere paarden in kunnen.
Ik ga elke dag minstens een uurtje rijden op mijn paardje (een Fries). In het weekend of in de vakanties mss meer dan een uurtje.
In de zomer ben ik van plan 2 scheppen krachtvoer te geven en dan heeft ze ook nog weideland.
In de winter wil ook 2 scheppen krachtvoer en weideland en ga ik ook hooi geven en mss nog ander bijvoer ...
Wat voor deken zou ik in de winter opleggen en hoeveel gram ? En heeft iemand al gehoord van een New zealand deken ...het zou waterafstotend zijn en je paard warm houden en er zit ook fleece in.
Tips ?

Perla

Re: winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:41

new zeeland dekens zijn idd waterdicht maar ook loei zwaar.

omdat je je paard dag en nacht buiten wilt hebben (met schuilstal) zou ik gaan voor een goede bucas die ongeveer 300/350 gevoerd is en eventueel een onderdeken er bij.

Bucas dekens zijn erg sterk, goed waterdicht en gaan lang mee.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 12:42

loei zwaar ? Oei dan maar niet ...
Ik ga dan maar eens uitkijken naar een bucas deken in de winkel !
Thanx !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:08

Krachtvoer ect. is niet iets wat je nu al hoeft te bepalen lijkt mij. Eerst maar zien wat ze nodig heeft.

En verder, wil je haar kort in het haar houden? Begin dan met een regendeken, een deken van 200/250 gram en een onderdeken of 350/400 gram. Zorg er voor dat ze echt waterdicht zijn, en neem het liefst meerdere, een extra regendeken/onderdeken ect.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:11

Hoe zwaar wil je in de winter trainen? Blijft het bij stapritjes/buitenritten? Heb jede mogelijkheid om het paard af te laten koelen na het rijden? Dan heb je eigenlijk geen winterdeken nodig.

ArieGalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:24

Bekijk eerst goed wat je doelen zijn met de trainingen. Dan kun je bv beginnen met een regendeken en dan langzaam aan richting de gram gaan die je wil.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 23:12

Ja ik ga elke dag 1 uur en half trainen, ook in de winter ...
Ik ga op wedstrijd met haar ...(Kheb haar ondertussen gekocht ! Haha! Haha! ) Maar ga niet fanatiek wedstrijden doen hoor ...Zo af en toe een wedstrijdje ...
Een regendeken voor het begint te vrienzen en daarna een onderdeken en een winterdeken of wat ?
Ja na de training (in de winter) leg ik even een zweetdeken op en stap ik haar aan de hand droog ...Daarna zou ik een winterdeken willen opleggen ...
Wat denken jullie ?
Ik heb nu een zomerdeken op haar liggen omdat ze nogal mager staat ... Ze stond op de manege, en moest veel te veel werken, ik vond haar altijd al een bijzonder paardje en was aan het wachten tot de eigenaar haar wilde verkopen want eigenlijk verwaarloosde hij haar ...
Ze is ook herstellende ...ze heeft een grote wonden aan haar linker achterbeen ...geen diepe maar wel groot ...ze stond op de weide en verschoot van de bliksem en is door de schrikdraad gelopen maar blijven hangen ...
Nu begin ik weer een heel verhaal te vertellen ... Tong uitsteken Ik leg dus nu een zomerdeken op haar tegen de vliegen en de regen en wind enzo ... want ze was echt mager ..ze stond gewoon op de wei ...kreeg geen krachtvoer meer enzo en de wonde werd niet verzorgd ...
Ik was de wonde uit en ontsmet ze en breng daarna een zalf aan 2 keer per dag ...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 23:12

Ik wil haar zo kort mogelijk in het haar houden

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 23:13

Het is wel geen fries hoor ...ik dacht eerst een friesje te kopen maar kon Me Black niet achterlaten bij die vreselijke mensen ...Ze is een bwp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 07:56

Als je haar zo kort in het haar wil houden moet je over een paar maanden al beginnen met de regendeken. Ze zijn nu al bezig met een wintervacht aan te maken. Helemaal voorkomen kun je het niet. Rond september begin ik meestal met een regendeken/zomerdeken.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 14:18

Ok dankje, dat regendeken vanaf september en daarna een winterdeken lijkt me een goed idee !
Knipoog