Met katoenen zomerdeken in regen staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Met katoenen zomerdeken in regen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 10:26

Mijn paard staat met een katoenen zomerdeken in de wei, dus ook als het regent. Wie heeft dit ook en is het erg als ze hier nat onder worden? Het dekentje droogt wel redelijk snel maar toch. Ze heeft dit dekentje aan tegen allergie voor dazen. Volgende week krijg ik een Bucas Buzz Off vliegendeken en daarmee zal ze ook in de regen komen te staan, kan dit kwaad?

WolinLotte

Re: Met katoenen zomerdeken in regen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:25

Ja dit is natuurlijk niet goed!! Als een paard het koud heeft zet hij zijn haren rechtop, ook als de zon op hem schijnt en hij wil opdrogen. Een paard kan met een natte kleffe deken zijn vacht niet 'openen' en zo warme lucht eronder sluiten, omdat de deken dit tegenhoudt en dus kan je paard ziek worden door het kou vatten!!!
Er zijn namelijk niet voor niets 'waterdichte' dekens. Beetje dom vind ik dit... Gooi hem dan naar buiten met een dunne overgooi waterdichte deken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:27

Dit is vragen om een verkouden paard! Een katoenen deken blijft langer nat dan de vacht van een paard.
Zonder deken buiten zetten...paard is echt niet van suiker hoor!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:29

Cassidy schreef:
Dit is vragen om een verkouden paard! Een katoenen deken blijft langer nat dan de vacht van een paard.
Zonder deken buiten zetten...paard is echt niet van suiker hoor!

paard is niet van suiker maar wel erg gevoelig voor dazen.

Mijn paard heeft zomers meestal een vliegendek op. Die was nu natgeregend en heb het dek eraf gehaald. Door de week met niet zulk bestendig weer heb i khaar toch bloor lopen. Liever last van dazen dan dat ze ziek wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:30

Is een ongevoerde regendeken geen oplossing?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:31

Een paard met een natte deken buiten laten staan is niet zo slim..

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:36

dit is idd niet zo slim, de deken wordt namelijk ook nogeens zwaar en koud, ik zou snel je paard opstal zetten laten opdrogen en dag met een ongevoerde regendeken weer buitenzetten

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:36

als het regent, zijn er echt geen dazen hoor Knipoog

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 16:01

Geen zorg, ik had haar vanmiddag al, gelijk na mijn post, mijn Bucas regendeken opgedaan omdat ik voorzag dat het niet een heel klein buitje zou worden vandaag!

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:12

De Bucas Buzz off wordt amper vochtig wanneer het regent dat is geen probleem. Mijn paard heeft nu ook zijn ongevoerde ademende waterdichte deken op. Mijn andere paard haar Bucas Buzz Off.

Elinee schreef:
als het regent, zijn er echt geen dazen hoor Knipoog

Als het regent niet nee, maar daarvoor en tussen de buien door wordt mijn paard zonder deken wel lekgeprikt en rent hij zich de ledematen uit zijn lijf van paniek. Ik snap het probleem van de TS.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:26

Een gewone vliegendeken in de regen op kan toch geen kwaad?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:32

Ga zelf eens met in de regen staan en hou vervolgens die kleding aan.
Moet jij eens kijken hoe koud als je wordt.
Dit is vragen om een verkouden paard.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:02

een vliegendeken wordt amper nat in de regen en als het maar even droog is is de deken ook weer droog, dus die kan je gewoon op houden, wij hebben 2 fjorden op stal met zomerexceem en die lopen zomers altijd (ook als het regend) met een boett deken en die zijn nog nooit ziek geweest. OK dan!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:18

boett dekens zijn idd van heel licht materiaal, niet alle vliegendekens zijn van dat lichte spul Knipoog

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:24

Er zit zeker verschil in vliegendekens, of eigenlijk in het materiaal waarvan ze zijn gemaakt. Ik heb ook een weather beeta vliegendeken gehad voor onze shetlander, maar die deken bleef erg lang nat in tegenstelling tot de Bucas. Hij stond te rillen van de kou wanneer het geregend had. Hij heeft sinds vorig jaar een Boett exceemdeken die lekker snel droogt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:56

Zeker geen katoenen deken oplaten in de wei. Ga zelf maar eens met natte kleren buiten staan als het niet al te warm is.

Met een klein buitje hou ik de vliegendeken wel op. Maar als het (zoals nu) de hele dag regent doe ik de vliegendeken niet op.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:17

Ik haal mijn vliegendeken na een bui echt niet van af, als het de hele dag regent staat ze wel bloot. Maar een vliegendeken absorbeert echt bijna 0 aan water en is supersnel weer droog.

Katoen daarintegen blijft lang nat en houd veel vocht vast. Dus echt niet doen met regen. Katoenen zomerdekens gebruik ik alleen in de zomer als staldeken de nacht voor een wedstrijd als ze mooi schoon zijn.

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:39

WolinLotte schreef:
Ja dit is natuurlijk niet goed!! Als een paard het koud heeft zet hij zijn haren rechtop, ook als de zon op hem schijnt en hij wil opdrogen. Een paard kan met een natte kleffe deken zijn vacht niet 'openen' en zo warme lucht eronder sluiten, omdat de deken dit tegenhoudt en dus kan je paard ziek worden door het kou vatten!!!
Er zijn namelijk niet voor niets 'waterdichte' dekens. Beetje dom vind ik dit... Gooi hem dan naar buiten met een dunne overgooi waterdichte deken...

helemaal mee eens, alleen niet dat het dom is, ze vraagt juist om advies...