Gewoon niet haar winterhaar kwijtraken..Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cil

Gewoon niet haar winterhaar kwijtraken..Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 12:38

Titel zegt het al. Mijn merrie raakt gewoon niet haar winterhaar kwijt.
Normaal is ze rond deze tijd van het jaar helemaal kort en glad.. nu is haar vacht stug en dof en ze raakt maar niks kwijt.. Het ziet er ook echt vreemd uit.DIt heeft ze echt nog nooit gehad normaal is ze als een van de eerste al haar winter haar kwijt.

Heb haar al een vitaminekuur gegeven en al een tijd lijnzaad maar niks lijkt te helpen..
Verder oogt de merrie kern gezond, wordt regelmatig gereden, ze is vrolijk en rent volop in de wei.

Ik merk alleen dat ze veel last van het haar gaat krijgen doordat ze het snel warm heeft en gaat zweten. Wat dus met rijden ed erg lastig is.

Iemand tips??? Verward

Liezel1

Re: Gewoon niet haar winterhaar kwijtraken..Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:39

scheren...
wij hadden op stal een shet (ouder) die ook niet ging ruien..
lijnzaad hielp niet, vitaminen hielpen niet...

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:31

denk idd dat scheren dan nog de enigste oplossing is.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:17

Absoluut niet scheren, dan neem je de hele zomervacht ook mee. Het beste kan je lijnzaad blijven voeren en ik deed er ook altijd een scheut zonnebloemolie doorheen. En verder, goed blijven roskammen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:21

Als een vitaminespuit niet heeft geholpen en het paard is op een leeftijd waarvan je normaliter mag verwachten dat ze normaal verhaart, kun je misschien nog een probiotica geven.
Dit helpt de algehele weerstand en darmen goed te laten werken.

Blijkbaar mankeert het paard toch iets; anders was het wel verhaard.
Heb je haar temperatuur al eens opgenomen?

Ik denk dat scheren het laatste redmiddel is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:47

1) laat een wormenonderzoek doen (in ieder geval mestonderzoek, en misschien ook wel bloedonderzoek). Ondanks ontwormen kan het zijn dat ze er toch last van heeft, en ik heb gehoord dat dat de verharing in de weg kan zitten (lichaam heeft belangrijkere zaken om op te knappen)
2) is dat in orde? dan denk ik dat je toch echt moet gaan scheren.. het duurt nu wel heel erg lang... Ik ben eigenlijk niet zo'n voorstander van het de zomer in scheren, maar als je paard nu nog met een wintervacht zit, zou ik het toch overwegen...

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:54

je kan ook zo'n soort rasp kope dat helpt ook of een rosblok

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:49

Als je de haren er met je vingers niet uit kunt trekken, dan zitten ze vast, en heeft poetsen geen zin....

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:55

Het stimuleert wel de bloedsomloop, wat ook kan helpen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 01:41

Helemaal niets doen. Ik had precies hetzelfde met mijn shetje, maar nu ik jouw verhaal lees, denk ik dat het wel eens gewoon een slechte verhaar tijd is. Er zijn meer mensen met dit probleem dit jaar.

Gewoon laten zitten, elke dag even eroverheen om de losse haren weg te halen. Wij hebben ook alles geprobeerd, niets werkte. Ineens is ze op een week bijna alles kwijt, net toen we besloten alles maar gewoon te laten zitten.

Scheren is geen goed idee, het is slecht voor de vacht, en je kunt er dan volgend jaar weer problemen mee krijgen. Wat je wel kunt proberen is plukken (maar veel werk, als het niet goed loskomt met poetsen, heb je veel (redelijk nutteloos) werk met heel weinig resultaat), en talkpoeder of poets poeder (VIM) een paar minuten voor je gaat poetsen in de vacht te wrijven. Daardoor worden de haren stugger, en zijn de losse haren er gemakkelijker uit te krijgen.

Nogmaals, wij hadden ook alles geprobeerd, echt álles. Je kunt het niet opnoemen, of we hebben het gehad, van DA en bloedonderzoek naar ontwormen, naar supplementen... het hele gedoe, niets.

We geven het op, en een tijdje later gaat het ineens heel snel.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 09:21

Beetje tegenstrijdige reacties wat scheren betrefd zie ik... Meningen verschillen nogal..

Haar haren laten ook gewoon nog niet los, ik kan rossen wat ik wil maar geen losse haar te vinden.. Wat ik ook niet snap is dat het haar in haar nek(wel nog redelijk dik in het haar), minder stug en er normaler uitziet als vanaf haar schoft..daar zijn de haren stug en nog dikker.. Ook veel lichter van kleur ineens.. Verward
Ze is altijd optijd ontwormt en dit doen we ook regelmatig dus denk niet dat het daar aan zal liggen.
Ze is wel al 18 jaar, maar zo fit als een 5 jarige..

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 13:04

Iemand anders nog tips/ideeën? Haha!

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:11

ik denk niet scheren. dan loop je denk ik een beetje het probleem voorbij. ik zou laten onderzoeken wat er nu echt aan de hand is.
dierenarts misschien?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:13

Ik zou even overleggen met de DA. Mogelijk bloedonderzoek doen of ze ergens een tekort aan heeft, dan weet je ook gerichter wat je aan moet vullen en wat juist niet.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:21

Ik heb hetzelfde probleem met mijn pony, dit jaar is het even wat erger dan voorgaande jaren.

Ze is al wat ouder (18), maar vorig jaar duurde het ook niet zo lang, maar toen gebruikte ik Soul-Mate een vitamine aanvulling. Daar ben ik eind vorig jaar mee gestopt, maar heb inmiddels weer een nieuwe pot staan en ook lijnzaadolie. Dat gaat inmiddels beter, maar nog niet super...

Het is natuurlijk ook erg wisselvallig weer en soms verschillen de temperaturen ook bijna 10 graden per dag! aangezien ze wat ouder is zal dat ook wel minder snel aan kunnen passen denk ik dan...

Scheren zou ik niet doen, maar de DA een bloedonderzoek laten doen is natuurlijk wel een goed idee Ja

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:36

Even de waarom over het niet scheren:
Op het moment komen de winterharen van je merrie niet goed los.

Wintervacht moet eruit gehaald worden als de haren los komen, als je dit niet doet, is het niet zo dat de haren er wel uit zullen vallen. De haren gaan dan juist weer vast zitten, waardoor nieuwe haren niet goed ontwikkelen. Er komt dus geen (goede) zomervacht voor in de plaats.
Als je de haren scheert, is het heel moeilijk de vastzittende winterharen eruit te krijgen, waardoor je dus zéker weet dat ze geen goede zomervacht gaat krijgen. Volgend jaar zal dit alleen maar erger worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:37

Gebroken lijnzaadjes van zonnatura, een eetlepel per dag, na een week gaan de haren loslaten.

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:50

bij ons op stal staat ook een pony die zijn wintervacht maar niet kwijtraakte. onderzocht door de dierenarts en die zei bloerarmoede. nu moet ze iets geven met ijzer er in en het gaat nu een stuk beter. is zun wintervacht al bijna helemaal kwijt. weet niet of het daar aan ligt maar het zou kunnen.

merinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:58

mmm.. zat ook te denken aan vitaminespuit en lijnzaad..
Vervelend dat het niet werkt, zeker als het nu iedere keer zo warm is. hopelijk laat het misschien nog is in 1 keer los Tong uitsteken

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 07:38

Ja ik hoop ook dat er snel iets gaat werken.. straks kan ze alweer bijna haar deken op als ze het nog lang zo door gaat.. Nors opkijken

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:44

Wij hebben hier op stal het zelfde probleem met een shet (5 jaar).Vorig jaar is hij ook al niet door zijn haar heen gekomen. We geven al heel lang lijnzaad maar dat helpt ook niet.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:46

Die van mij heeft het ook gehad. Ik heb hem toen Opkikker van de paardendrogist gegeven en vrij snel daarna begon het verharen. Maar ja, je weet nooit zeker of het daardoor komt he.
Ik heb hem ook al eens geschoren in de zomer. Het jaar daarop was hetzelfde verhaal.
En dit jaar kwam hij heel mooi in zijn zomervacht en die is doorgeschoten tot zowat weer een wintervacht. Dus ook een beetje een raar verhaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:46

Inderdaad Lijnzaad proberen. Mijn ruin had hier soms ook last van, en gekookt lijnzaad werkte dan toch het beste Lachen

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:47

ik heb het zelfden probeleem met mijn shetlander
die is 1 jaar maar komt ook niet door de vacht heen !
dus ik hb de zelfde vraage !
ik volg dit topic even !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:25

Cayenne schreef:
Inderdaad Lijnzaad proberen. Mijn ruin had hier soms ook last van, en gekookt lijnzaad werkte dan toch het beste Lachen

Juist ja, zoals ik al in mijn eerdere post aangaf. Wel pure en geen oude lijnzaad. Gewoon geplette, gekookte hoeft niet, geplette werken beter en sneller.