Slechte verharing, tip!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Slechte verharing, tip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 21:19

Mijn perdje heeft een enorm slechte verharing. Ze staat nu nog half in haar wintervacht, en alles geprobeerd. Scheren doen we niet helemaal, want dan verhaart ze volgend jaar misschien nog slechter, maar lijnolie, gekookt lijnzaad, meer ruwvoer, minder, veel laten rollen, een paar dagen niet borstelen, heel veel borstelen, plukken (wat niet te doen is) alles geprobeerd.

Omdat er veel dazen zitten, heb ik voor een keertje Vim poetspoeder erin gesmeerd. Ben al een hele tijd bezig met plukken, en dat gaat nu eenmaal niet zo gemakkelijk met dazen. Na een paar minuten bleek dat de haren er heel stug van werden (het vet gaat eraf, en er komt extra stugheid op de haren) waardoor ineens een heleboel haren wél meekwamen. De vacht komt nog niet overal los, maar het is in ieder geval een stuk beter te doen!

Omdat poetsmiddel natuurlijk slecht is voor de haren, probeer ik het morgen met talkpoeder, maar in ieder geval al een idee!

pluche_pluus

Re: Slechte verharing, tip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:09

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:54

Zo'n ijzeren borstel of een poetsblokje helpt inderdaad om alle losse haren goed eraf te krijgen. En een poetsblokje breekt de haren ook af, dus dar wordt het ook wat dunner van.
Maar uiteindelijk moet het paard toch zelf de haren gaan loslaten, dat komt allemaal van binnenuit. Als goed voer en lijnzaadolie niet werkt dan zou je denken dat t paard het gewoon nog niet warm genoeg heeft. Maar dat lijkt me raar met deze temperaturen. Zweet ze wel veel? En is ze actief en vrolijk?
Misschien is het een ziekte, dan zou je de DA eens kunnen bellen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:56

ik gebruik idd ook zweetmes en poetsblok, maar dan moeten de haren wel alvast wat los zitten.

maar zou je niet de oorzaak van het slechte verharen proberen te achterhalen? laat de da eens komen. nu nog niet verhaart geeft toch wel aan dat je paard niet gezond is...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:56

of kijk even bij seizoens vragen voor de andere 10 topics hierover Knipoog

lijnzaad bijvoeren, zeewier en een vitaministoot

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:57

ik voe rlijnzaadolie bij, kant en klaar uit de fles, ook gebruik ik een poetsblokje
de bejaarde is ook nog vrij vol in wintervacht, poets als ik er kom met harde borstel, de rest laat vanzelf wel een keertje los denk ik zo

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:19

Diamond Omega voeren, echt super spul ik heb mijn paarden nog nooit zo snel uit het haar gehad en ze zijn super van kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:29

VSW --> SV.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:32

Lijnzaadolie!!!!!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 19:44

Lieve schatten Lachen

Ik zal even uit leggen wat we hebben geprobeerd:

Ik borstel altijd eerst roskam (rubber, met noppen, om alles nét nog wat beter los te krijgen) dan het zweetmes (ja,met de kartelrand Lachen ) poetsblok geprobeerd, maar jammer genoeg heeft ze een te gezonde vacht, en breekt het dan niet af.

We begonnen met lijnzaad olie. Daarna gekookt lijnzaad. Werkte niet, dus wij dachten 'paard is ziek, DA!' DA had haar onderzocht, zei: niets mee aan de hand. Gewoon slecht in het haar, hebben a) wel meer paarden en b) kan het nog aan de leeftijd liggen (begon iets minder dan een half jaar pas fatsoenlijke manen en staart te kweken)

Ze heeft twee keer een vitamine shotje gehad, hielp niet, daarna extra vitamientjes en mineralen bijgevoerd. Hielp niet. Meer ruwvoer, minder, paar dagen niet borstelen om alles goed los te laten komen, hielp niet. Hippocare (zou ook voor betere verharing zorgen), Diamond Omega, Appelazijn, AP equine MSM, nog een middeltje waar ik de naam niet meer van weet, zeewier, laten rollen, masseren, zonnebloem olie, nog eens een wormkuren stoot gegeven...

Alles in goed overleg met de dierenarts natuurlijk, en tot nu toe heeft niets geholpen. Ik ben haar daarna gaan plukken, wat grondiger is dan borstelen, maar VEEL tijd in beslag neemt. Niet dat dat het probleem is natuurlijk, maar ik ontdekte dat met wat VIM (talkpoeder gaat dus niet zó goed, maar VIM gebruik ik liever niet) en de kartelrand van het zweetmes, het haar echt stug wordt, andere haren meetrekt, of dat de haren nu wél afbreken.

Daarmee wilde ik alleen de tip geven, maar ook bedankt aan iedereen die tips hier wilde geven.

DA heeft gezegd dat het paard kerngezond is, de verharings topics heb ik doorgelezen, en kwam niets nieuws meer tegen (had ik toch al vantevoren gedaan Knipoog )

crownjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:49

Mijn paard voer ik altijd in de verharingsperiode vitamine E bij dat zorgt ervoor dat mijn paard goed door zijn wintervacht komt.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:46

Lijnzaadolie werkt ook goed ja, dat kreeg een pony bij ons op stal. Werkte heel goed.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 14:58

°zucht° zie bovenstaand commentaar.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:06

Mijn pony komt ook niet lekker door haar haren heen en lijnzaadolie hielp ook niet. Ik heb haar nu een extra wormenspuit gegeven en het lijkt erop dat het nu werkt. (dit deden we regelmatig, maar die tip kreeg ik en heb het meteen uitgeprobeerd) en anders denk ik dat je misschien toch wat meer geduld moet hebben... Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 13:34

...Zoals al eerder gezegd: het was alleen om een tip te GEVEN, niet te krijgen, zoals al eerder gezegd:

IK HEB ALLES AL GEPROBEERD, EN HEB NU EEN MIDDEL GEVONDEN DAT VOOR MIJ HELPT

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:30

Mooi zo!!

Anouar verhaarde ook heel moeilijk dit jaar. De haren lieten gewoon niet los. Ik heb hem toen een vitaminespuit gegeven en binnen een week vielen de haren gewoon uit.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:56

ik ga vragen of hier een slotje op kan °trieste neeschud°

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:18

Topics worden niet op verzoek gesloten, gewoon niet meer reageren, dan zakt het vanzelf.

Overigens kan je wijze van reageren op goedbedoelde reacties een stuk vriendelijker. Schreeuwen is niet toegestaan op Bokt.

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:46

als je hem wast dan verhaart ze heel goed Tong uitsteken