paard is geen "weidepaard"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

santos

paard is geen "weidepaard"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 22:57

Sinds enkele maanden hebben wij 2 nieuwe paarden. Deze staan aan huis. Hierdoor kan je ze goed observeren. Nu is de ruin met van alles bezig, maar niet met grazen?? Herkent iemand dit??

Ons landje is maar klein, dus paarden staan 's nachts op stal, 's morgens in de paddock( met lang gemaaid gras ter beschikking) en 's middags op het land. Er is nog genoeg gras en de merrie is lekker aan het weien. Maar de ruin is bezig met zijn omgeving; wat hoor ik, wat zie ik, wat ligt daar nu weer. He daar loopt iemand, daar ga ik naar toe. Hoor ik wat, wat is het en hup die richting uit. Oh een hond, even kijken. Is er nog water in mijn bak, hoe is het in mijn stal(staat op het land)

Ik vind dit apart. Onze vorige 2 paarden en de merrie van nu, nemen hun kans en gaan(gingen) lekker grazen, maar hij niet..

zijn er meer paarden zo????????

Apple

Re: paard is geen "weidepaard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:01

Yups, dat herken ik voor 100%

Alles moeten zien in de wei, niets willen missen en dus uiteindelijk geen hap binnen krijgen.

Zolang ze inderdaad ook nog op stal komen waar je hem kunt voeren dan is er niet zoveel aan de hand. Let wel op dat hij niet af gaat vallen en vermagerd.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:05

mijn paard lijkt er geen drol aan te vinden op de wei Tong uitsteken die loopt heel de dag heen en weer terwijl er meer als 15 paarden dan op het land staan en hij een maatje heeft!
ze schreeuwt ook heel de dag dat ze naar binnen wil en als ze binnen is is het goed (raar paard Tong uitsteken)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:12

Misschien heeft hij vroeger nooit op wei gestaan en is het gewoon helemaal nieuw voor hem.
Mijn paard eet de hele dag door, maar als er iets te zien is, een boer die rondloopt, een tractor, een ander paard, mensen.. dan is het gras ineens totaal niet meer interessant.

Of is het gras misschien gemest met paarden- of koeienmest? Sommige paarden eten zo'n gemest gras niet.

Lijkt me trouwens ook wel fijn, zo'n paard. Geen grasbuik, geen koliek of diaree in de lente, lekker veel beweging de hele dag..

Misschien kun je eens wat hooi in de wei leggen, vind ie misschien lekkerder.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 06:58

Ook mijn paard eet lang niet de hele dag. Hij is dit gewoon niet gewend omdat hij voorheen altijd op stal stond (bij z'n vorige eigenaar). Nu is het gewend aan de wei en krijgt hij toch meer eten binnen, maar ook hij rent regelmatig op en neer, wandelt wat rond, staat wat te suffen. En idd lekker, je hoeft niet in de gaten te houden dat hij koliek oid krijgt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:33

Ja. De mijne graast ook vrijwel niet. Helaas loopt hij ook maar weinig. Hij staat altijd in een hoekje of hij ligt languit te slapen. Wel jammer hoor, kun je de hele dag weidegang bieden, doet zo'n dier er niks mee...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:43

Nou ja, het is toch wel fijn als ze zelf kunnen kiezen wat ze doen?

Stel dat zon actief paard de hele dag op stal stond, dan had hij veel minder om handen.
En lekker languit in het gras luieren doen ze hier ook best vaak. Gelukkig maar, want het gras is zo overvloedig op het moment dat ze anders zouden klappen.

als ik hier uit het raam kijk, zie ik er 4 languit liggen, 1 ligt gewoon, twee staan te suffen en drie grazen er.
De rest zie ik niet uit mijn raam. Lachen

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:50

Wuahaha, het klinkt wel gek (okey, ik zou er ook bezorgd over zijn enzo) maar in de natuur zou het niet zo lang volhouden wanneer hij op een weide zou staan... gewoon omdat'ie hooi wil *rolleyes* Tong uitsteken

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:21

Zeer herkenbaar. Ik heb een merrie die overal bij wil zijn. Als er iemand over het erf loopt komt ze naar het hek, als de melkboer en postbode aan komen, gaat ze ze begroeten. Als ik haar in de wei zet, dan is ze alleen maar druk met schumen (zo noemen we dat). Ze heeft ook regelmatig wondjes op haar neus en lip van over de grond schumen. Ze is net een hond die overal snuffelt. Het eerste seizoen dat we haar hadden, was ze ook wel wat magerder dan de rest. Ze krijgt nu meer hooi omdat ze maar een paar happen gras neemt. Om echte verveling tegen te gaan, heb ik wilgenstammen in de wei liggen, zij is de enige die daar aan knaagt en mee speelt.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 23:44

Ik zie al dat er meer paarden zo zijn. Ik weet alleen dat hij bij zijn vorige eigenaar 3 uurtjes per dag buiten stond, in paddock of wei.

lastig is wel dat hij al een bal kapot heeft gebeten, de waterbak steeds omgooit, veel wondjes op zijn hoofd heeft en van de week in het land heel zielig met zo'n losse voerbak( zo'n groene, met 2 haken om over de deur heen te hangen) aan zijn halster stond te wachten op bevrijding. Haha!
Ook moet ik zorgen dat het hekje op het bruggetje dicht blijft, anders staat hij zo in mijn tuin(ook 2 maal gebeurt)

Ik zat wel voor mezelf te denken; dat zo'n paard doodongelukkig zou worden als je hem in een weiland in de polder zou gooien, daar is niets te zien Haha!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 22:20

tjee, wat nu weer,ik wil het bruggetje over het landin lopen, komt meneer me tegemoet. Alleen 1 been op de brug en de andere ernaast!!!!!!! Maakt dus een flinke tuimeling....Maar lijkt er voorals nog niets aan over gehouden te hebben. Wat een beest zeg!!!

hier het bruggetje, in ander seizoen Haha!

Afbeelding

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:10

Ahja dat ken ik wel Lachen
Vooral nieuwe paarden bij ons op stal hebben daar "last" van, maar het kan ook zijn dat die van jou gewoon erg nieuwschierig is.
Is niet erg denk ik, zolang hij maar bijgevoerd wordt Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:19

Citaat:
hier het bruggetje, in ander seizoen

Wát een link bruggetje zeg, ik krijg al kippevel bij de gedachte eraan wat er allemaal kan gebeuren. Je hebt geluk gehad...ik zou er persoonlijk wat aan gedaan hebben...bruggetje afzetten ofzo, zodat het paard er niet op kan komen...

Mijn paard vindt het ook geen reet aan op het land. Hij vindt het wel leuk hoor, voor een paar uurtjes. Dan gaat hij ook gerust staan grazen en sprintjes trekken.
Als hij dát gedaan heeft, is 'ie het zat en geeft hij overduidelijk aan om naar binnen te willen. Gaat dan (ondanks weidegenootjes waar hij leuk mee kan spelen) constant langs de ingang van het land heen en weer lopen langs het draad en staat overduidelijk aan te geven om naar binnen te willen.
Overigens is het ook weer zo, als hij nog níet naar binnen wil, laat 'ie zich niet vangen...

Volgens mij zijn er gewoon echt ook genoeg paarden die het best leuk vinden om een tijdje buiten te zijn (hetzij paddock, hétzij land) maar die daarna gewoon weer graag op stal willen. Ik heb dit al vaker met paarden (in mijn directe omgeving) meegemaakt trouwens...

AES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 00:07

Mijn paard vond het vroeger helemaal niks. Als hij de kans kreeg draaide hij zich net voor de wei om en liep op zijn dooie akkertje terug naar stal... mij meeslepend (en dan was er niks wat hem tegen kon houden). Had ik de mazzel hem erin te krijgen dan was hij na 5 min zeik nat. Wond zich alleen maar vreselijk op en rennen als een gek. Misschien is hij nu ouder en wijzer geworden.. ga het binnenkort merken. Hoop het wel! Het lijkt me toch wel lekker voor hem. Lachen

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 00:10

Jah dat komt me bekend voor! Ik heb er 1 die staat echt constant met haar mond aan de grond.. en er moet wel iets heeeeeeeeeel bijzonders gebeuren wil ze opkijken. En ik heb er 1 die af en toe een hapje neemt.. maar er eigenlijk niet zo veel om geeft. En meer met andere dingen bezig is! Komt ook altijd meteen naar je toe... want ''misschien'' is het wel interessant!

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:31

ik voel enige jaloezie opkomen!!! Haha!

die van mij eet zich 24/7 helemaal rond!!!! Vork

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 22:39

Het stal probleem is niet echt aanwezig, daar de stallen op het land staan. Ze kunnen er dus altijd in. soms doen ze dat ook om enige schaduw te zoeken.

Ja bruggetje is eng( enkele meters verder ligt een zelfde), maar nog nooit een beest gehad wat intresse had er over te willen Haha! , of er op te gaan staan.

Onze vorige paarden voerde ik ook vaak vanaf het bruggetje, maar zij bleven wel op veilige afstand.

EzriJo1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:23

dit is voor mij een zeer herkenbaar probleem....zorda meneer 15 minuten buiten staat heeft ie er genoeg van en wil meneer naar binnen.... ik heb een soort training gedaan met m...dat ging super goed, hij was rustig, was op zijn gemak gras aan het peuzelen en hield het tot een 1 a 1,5 uur vol....ik helemaal blij kan ie ook eens lekker genieten....tot vorige week, hij schrok ergens van, raakte half in paniek en wilde ECHT NU naar binnen....ik ben dus weer terug bij af want als ik m nu buiten zet, staat ie weer binnen 15 minuten aan de poort te bléren dat ie NU naar binnen wil...... ooit komt het goed denk ik dan maar...aanhouder wint.

BarSjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:03

Hier nog een eigenaar van een 15 jarige ruin die ook voornamelijk bezig is met kijken of er ergens nog iets te beleven valt inplaats van zich te verdiepen in de edele kunst van het grasmaaien. Clown

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:22

BarSjoe schreef:
Hier nog een eigenaar van een 15 jarige ruin die ook voornamelijk bezig is met kijken of er ergens nog iets te beleven valt inplaats van zich te verdiepen in de edele kunst van het grasmaaien. Clown

Vork goed gezegt haha

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:08

santos schreef:
Ik zie al dat er meer paarden zo zijn. Ik weet alleen dat hij bij zijn vorige eigenaar 3 uurtjes per dag buiten stond, in paddock of wei.

lastig is wel dat hij al een bal kapot heeft gebeten, de waterbak steeds omgooit, veel wondjes op zijn hoofd heeft en van de week in het land heel zielig met zo'n losse voerbak( zo'n groene, met 2 haken om over de deur heen te hangen) aan zijn halster stond te wachten op bevrijding. Haha!
Ook moet ik zorgen dat het hekje op het bruggetje dicht blijft, anders staat hij zo in mijn tuin(ook 2 maal gebeurt)

Ik zat wel voor mezelf te denken; dat zo'n paard doodongelukkig zou worden als je hem in een weiland in de polder zou gooien, daar is niets te zien Haha!

Mischien is het wel veiliger dan om zijn halster af te laten, zeker met zo'n 'doenerig' paardwant de volgende keer hangt hij zichzelf op...
Dat bruggetje vind ik echt doodeng...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:12

VSW --> SV/

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:16

santos schreef:
en van de week in het land heel zielig met zo'n losse voerbak( zo'n groene, met 2 haken om over de deur heen te hangen) aan zijn halster stond te wachten op bevrijding. Haha!

Ik raad je aan om zeker zijn halster af te doen om ongelukken te voorkomen want je paard wil graag naar stal dus die laat zich wel vangen.
Verder heb ik geen tips, misschien moet je paard gewoon wennen aan het idee dat hij nu veel buiten staat en bij zijn vorige eigenaar niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:51

santos schreef:
Het stal probleem is niet echt aanwezig, daar de stallen op het land staan. Ze kunnen er dus altijd in. soms doen ze dat ook om enige schaduw te zoeken.

Ja bruggetje is eng( enkele meters verder ligt een zelfde), maar nog nooit een beest gehad wat intresse had er over te willen Haha! , of er op te gaan staan.

Onze vorige paarden voerde ik ook vaak vanaf het bruggetje, maar zij bleven wel op veilige afstand.

Nou, ik weet zeker dat als wij zon bruggetje over de sloot leggen, dat driekwart van onze paarden niet kan wachten er eens acrobatische toeren mee uit te halen. Haha!

En wij geven water in betonkuipen tot de waterleiding er ligt, nou, je wilt niet weten wat ze daar allemaal mee uitspoken. Je hebt gewoon een levendig, onderzoekend, speels paard. Leuk toch?> Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 30-05-07 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:52

Gek