Wie snapt het nog???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxBiancaxx

Wie snapt het nog???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 10:33

Hallo allemaal,

zouden jullie dit willen lezen, en dan vervolgens je mening willen geven, ik weet het namelijk niet meer.

Het gaat om een shetlander van bijna 8 jaar. We hebben haar nu 1 jaar, vorig jaar van de één op de andere dag de billen tot bloedens toe kapot geschuurd.
Dierenarts zei; zomereczeem. (Behandelde haar met injectie tegen jeuk, en ik kreeg een zalf)
Vervolgens een vol zomer lopen puzzelen om de oorzaak te vinden. (behandeld tegen wormen en luizen) Ervoor gezorgt dat er geen kunstmest meer op haar land kwam enz enz...
Nu ging het (natuurlijk) heel de winter goed, kreeg alleen hooi en 3 a 4 keer per week de schilletjes enzo.

Nu is ze vorige week voor het eerst weer op de weide gekomen, wat wel langzaam opgebouwd was, en nu viel het me op dat 's avonds haar manenkam weer harder is dan normaal. En nou ben ik dus als de dood dat we hetzelfde feest krijgen als vorig jaar. Het extra werk maakt me niks uit, maar ik vind het voor het dier zo sneu, om alsmaar jeuk te hebben
Bij de vorige eigenaar had ze trouwens nergens last van.

Kan iemand me vertellen wat haar mankeert of wat ik verkeerd doe???

alvast bedankt

fjordnina

Re: Wie snapt het nog???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:39

Probeer eens of je haar op een stuk zand kunt zetten. Misschien kan ze een bepaalde stof in het gras niet hebben. Heb je de vorige eigenaar al geraadpleegt?

Mocht die er geen last van hebben gehad dan kun je eens uit gaan puzzelen welke omgevingsfactor bij haar anders was.

Eigenlijk is het heel simpel: Je haalt om de zoveel tijd 1 bepaalde omgevingsfactor weg, totdat je het probleem gevonden hebt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:41

Als ik je verhaal zo lees reageert ze op muggesteken en niet op te veel gras, wormen oid.
Zomerexceem kan verschillende oorzaken hebben maar muggesteken is de meest voorkomende.
Ik zou als ik jou was er direct een exceemdeken (of een vliegendeken) op je pony doen. Helemaal als ze buiten loopt.

Ik heb zelf een paardje wat uit Canada komt en die is ook allergisch tegen de steekmuggen hier in NL (ahum Duitsland Knipoog ) Zolang ze maar een deken op heeft en zo min mogelijk gestoken word is het goed. Heeft ze hem een dag niet op, begint ze gelijk last te krijgen van de ademhaling en wat te schuren. Die draagt dan ook nu altijd een exceemdeken als ze buiten loopt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:32

Ga eens uitgebreid in gesprek met de vorige eigenaren. Wat gaven ze te eten, en hoeveel, welke inentingen gebruikte ze precies, welke ontwormspuiten kreeg ze... Probeer alles te krijgen zoals het bij de vorige eigenaren was.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:46

ik zou zo snel mogenlijk een exceemdeken kopen en die opleggen, want deze pony is imo allergisch voor muggensteken (zomerexceem).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:47

En zomerexceem dat ineens op komt zetten, kan weer te maken hebben met de voeding, entingen en ontwormingen. Door de terugverandering naar de oude situatie, waarin het zomerexceem niet speelde, kan het zijn dat je er geen last meer van hebt.

Waar komt de pony trouwens vandaan? veel paarden hebben geen of minder last van de zomerexceem als ze dicht bij zee staan. (en weet je zeker dat de pony geen zomerexceem had bij de vorige eigenaren?? ze kunnen wel meer zeggen...)

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:52

haal haar toch eens een tijdje van het gras af, soms krijgen ze toch meer binnen dan je denkt en onstaat er een heftige reactie op het teveel aan eiwitten.

Mijn shet moet absoluut zo sober mogelijk gehouden worden.
Op het moment dat hij teveel gras naar binnen snoept, ( en dat kan al op een heel schraal stuk gras zijn ) wordt zijn manenkam keihard en holt zijn gezondheid achteruit.

Succes!

xxBiancaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 09:22

@ fjordnina
Ze heeft bijna de hele winter op het zand gestaan, toen had ze de manenkam gewoon mooi soepel, ze staat nu sinds een weekje weer op de wei, (waar dus gras en extra muggen zijn) Ik kan haar nu niet terug zetten op het zand, daar is nu geen afrastering omdat we dat gedeelte van de wei groter maken, wat dom achteraf, zo had ik mooi kunnen kijken of het van het gras komt of niet.

@ angela
Ik zal de vorige eigenaar nog eens een berichtje sturen hoe zij alles precies deed, en wat ze haar gaf en wat juist niet.
We hebben haar gekocht bij een bekende hier van bokt.
Ik heb later nog contact met haar gehad en zij snapte er ook niks van, volgens haar had ze er daar geen last van. Ze stond toen trouwens in Delfzijl.
Ik geloof haar ook wel dat ze er toen geen last van had, toen we haar kochten (in april) zag ze er prachtig uit. Mooie bos manen en staart.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:14

Ken je iemand in de buurt met een stukje alleen maar zand?

xxBiancaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 10:20

Schiet me zo niemand te binnen, ik zal eens overleggen met mijn man of we een stukje van ons eigen land kunnen afzetten, desnoods even voor een paar dagen, dan kan ik iig zien hoe ze reageert op het gras

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:22

Blacky2000 schreef:
@ fjordnina
Ze heeft bijna de hele winter op het zand gestaan, toen had ze de manenkam gewoon mooi soepel, ze staat nu sinds een weekje weer op de wei, (waar dus gras en extra muggen zijn) Ik kan haar nu niet terug zetten op het zand, daar is nu geen afrastering omdat we dat gedeelte van de wei groter maken, wat dom achteraf, zo had ik mooi kunnen kijken of het van het gras komt of niet.
.

Die harde manenkam kan natuurlijk gewoon spek zijn. Als mijn pony te vet wordt, merk je dat het eerste op die plaats.
Maar wat al gezegd is: pas op met gras (heel klein stukje afzetten met prikpaaltjes?), want er schijnt een verband te bestaan tussen eiwitten en jeuk.

Joesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:27

Blacky2000 schreef:
Ze stond toen trouwens in Delfzijl.

Delfzijl ligt vlak bij zee, het kan dus zijn dat de pony er daar geen last van had. Nu ze verhuist is, speelt de zomereczeem op. Dit is dus wel een mogelijkheid.

Sterkte verder met het uitzoeken!!

xxBiancaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 11:45

Ik heb het er met de vorige eigenaar ook wel over gehad, dat ze voor mijn idee vlak bij zee stond, maar volgens haar stond ze niet zo dicht bij zee, is natuurlijk ook maar net hoe je het zien wilt.

De harde manenkam had ze 's morgens niet, ze stond dan op het zand, 's middag mocht ze op de wei en als ik dan 's avonds bij haar kwam dan was de manenkam weer harder.
Dus vandaar dat ik me afvroeg of we dezelfde ellende als vorig jaar weer krijgen, gezien die hardere manenkam