Iemand met gelijke ervaringen? (zomer eczeem zomaar weg??).

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Iemand met gelijke ervaringen? (zomer eczeem zomaar weg??).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:50

Ik weet dat er een centraal topic is over zomer eczeem maar dit is toch net even iets anders.

Ik vroeg me af of zomereczeem zomaar kan genezen?

Ik heb een (ex?)zomereczemer staan die 2 jaar terug nog tot bloedens aan toe, met hormoonspuiten, met deken met zalfjes enz. bij ons op het land stond (al in begin maart).

Vorig jaar hebben we iets nieuws geprobeerd, de veearts vertelde over een test met 100 zomereczeem ijslanders die een spuit met insol (anti schimmel) hebben gehad waarvan er rond de 50 zomereczeemvrij zijn geweest dat jaar.

Dus wij ook geprobeert, helemaal blij want het was april... en ze had nog niks (niet nadenkend over dat het gewoon nog te koud was toen).
begin april zat ze weer onder de wonden en was ze weer kaal.

Maargoed dit jaar weer geprobeert op hoop van zege...

Paard van de buren zit onder de korsten en is helemaal kaal, paard daarnaast zelfde...

Maar christa heeft niks, geen dikke nek, geen jeuk, geen korsten, schuurt niet, helemaal niks...
Ze vind het niet eens prettig als ik haar wil kriebelen aan haar staart (wat ze zelfs al lekker vind bij het minste beetje jeuk).

Nou klop ik wel af want hoop echt dat het niet terug komt.

Het is nu bijna mei en normaal staat ze in midden maart al de stal omver te schuren, ze staat bijna 15 uur per dag op het land en we staan echt midden in bosrijk gebied.

Iemand met gelijke ervaringen? of kan zomereczeem genezen spontaan net zoals het spontaan kan opduiken bij een paard dat ervoor nooit last van had?

boghy

Re: Iemand met gelijke ervaringen? (zomer eczeem zomaar weg??).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:06

nee nog nooit van gehoord maar als het helpt zou het ideaal zijn,hou ons op de hoogte over het verdere verloop,'t is wel interresant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:08

is er verder helemaal niks veranderd?
ander voer ander gras,minder gras?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:10

Dit zou een zeer interessante ontwikkeling zijn in de eczeem-wereld.
Vreemd dat er nog zo weinig ruchtbaarheid aan gegeven is.
Fijn dat het voor jouw paard nu al zo goed werkt!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:11

die van mij heeft ook nog nergens last van moet ik zeggen, alleen hij is ook nog niet heel veel op gras geweest..ik wacht nog even af.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:13

Ja wat dat aangaat....
Mijne heeft het ook nog niet.
Ook nog weinig tot geen gras gehad overigens....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:30

hier ook nog niks hoor,maar dat was zowiezo altijd pas in juni ongeveer Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 18:14

Hier staan ze op vol gras en in het zelfde gebied als vorig jaar en dat jaar ervoor.

Iig gaan volgend jaar de buren dat spul ook laten inspuiten.
Het is geloof ik 1x per 9 maanden dat je het moet laten spuiten maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ze heeft normaal gesproken altijd in begin/midden maart er last van, vorig jaar wat later door het koude weer (en omdat ze opgeboxt stond wss).

Maar het is nu bijna mei en nog niks...
*klopt af*

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 18:16

Kiara schreef:
Dit zou een zeer interessante ontwikkeling zijn in de eczeem-wereld.
Vreemd dat er nog zo weinig ruchtbaarheid aan gegeven is.
Fijn dat het voor jouw paard nu al zo goed werkt!

Volgens mijn moeder is die test in het buitenland gehouden (vind hier maar eens een kudde van 100 ijslanders ).

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:50

Ik geloof dat dat in Duitsland is geweest. Mijn DA is er ook erg over te spreken. Ik heb het nog niet gedaan dit jaar omdat ik van veel mensen heb gehoord dat het niet werkte. Misschien werkt het pas het tweede jaar? Wel ontzettend fijn voor jou en je paard!

Lexmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:52

ik heb er wel eens van gehoord geloof ik... maar weet het niet precies meer. het zou wel fijn zijn als het blijft werken!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 21:47

Ze heeft verder wel last van de vliegen maar zoals elk "normaal" paard dat heeft, ze heeft totaal geen jeuk zelfs savonds als je die dingen zelfs kan zien zitten in de vacht heeft ze nergens last van.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:51

Die van mij schuurde ook altijd heel erg de staart. Maar sinds ze in een buitenbox staat en van biks naar muesli is overgegaan heeft ze nog helemaal geen jeuk gehad dit jaar. *klopt het even af Tong uitsteken*

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:55

Als dit echt werkt ben ik er als de kippen bij..Ik hoop maar dat het bekendheid krijgt en er echt bewezen resultaten komen..Dan ben ik een blij mens

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:07

Even abo want wil dit wel even blijven volgen. Nog geen schuren maar staan nog niet in de wei (zondag mogen ze). Wel al een half uur per dag laten grazen aan de hand.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:27

Vorig jaar schuurde mijn 2 paarden ook . Ik vermoed toch een vorm van exceem die ze het jaar daarvoor hadden opgelopen in het natuurgebied in Flevoland(hebben ze een jaar rond gestaan).

Toen het mooie weer begon 5 weken geleden hadden ze wel wat last maar nu niet meer. Er wordt niet meer geschuurd.

Wat er bij mij wel verandert is is de stalling en voer:

Zo stonden ze vorig jaar nog aan de kust bij het bos en sta ik nu in de polder. Ook is het gras veel schraler dan vorig jaar en krijgen ze alleen een pavokoek gevoerd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:16

Mijn paard is 2 maanden geleden nog getest op allergieen en daar kwam uit dat hij allergisch is voor kriebelmugjes (niks nieuws).
Ik was al benieuwd wanneer hij zou beginnen met schuren, maar hij heeft nog niks gedaan?! Er is ook niks veranderd in zijn omgeving en hij is nergens voor behandeld.

Zouden die rotmugjes dit jaar gewoon later komen dan? Ik had ze echt allang verwacht.

*klopt af en hoopt dat het niet een dezer dagen begint*

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:11

Die mugjes zijn er al in grote getale, maar wat me wel opvalt is dat er op dit moment weinig paarden lekgeprikt worden inderdaad. De merrie die ik bijrijd heeft 2 weken geleden bij het eerste warme weer heel veel wondjes op haar hoofd gehad (vreemd, want daar heeft ze juist normaal niet het ergste last) en wat wondjes bij haar uiers en buik. Die verdwenen helemaal en nu heeft ze nergens last van. Ze staat trouwens wel onder een deken en ze wordt de hele dag ingesmeerd, maar anders is dat ook niet afdoende. Ook de andere paarden hebben op dit moment nog niet vreselijk last. Misschien zijn die mugjes nog niet zo actief...

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:32

was het ook maar zo met die van mij!
wel heel apart.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 03:32

Nou ben ik dus helemaal niet meer blij, christa heeft nog steeds helemaal nergens last van, zelfs bij het minste zou ze haar hoofd al gaan schudden, doet ze dus niet.

Nou heeft ons andere paard dus nu eczeem gekregen voor het eerst...
Leuk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:30

Ik heb die van mij al wel betrapt Ach gut . Ik ben ook net iets te laat begonnen met mijn deken. Die er nu wel fulltime opligt hopelijk blijft het bij die ene keer Clown

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:12

Heb het wel es gehoord dat het zomaar weg was..
Alleen jaar later was het bij dat paard wel terug..

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:25

Bij mij werkt die enting ook. Niet 100 procent maar het is nu wel velemale minder als dat het is geweest

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:22

Andrew heeft er dit jaar erger last van dan de vorige jaren. Zijn staart is al een heel stuk kaal geknabbeld door bevriende paarden... Ondanks eczeemdeken vanaf maart... Er zijn hier ook heel veel muggen en ellendige steekvliegjes. Ze steken ons ook in het haar als we rond schemering bij de paarden lopen. Jeukt erg! De paarden hebben hier wel veel gras, dus misschien dat Andrew er daarom ook wel meer last van heeft dan vorig jaar. Had dit najaar ook geen drainage kuur gedaan en vorig jaar wel. Ben er nu toch maar mee begonnen.

Als dat schimmel-ent-spul het tweede jaar wel zo goed werkt, dan moet ik het ook maar eens gaan overwegen.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:18

Ik heb mijn pony vorig jaar voor het eerst laten enten met de insol-enting(1e jaar is een combi enting).Hij had totaal geen manen en staart meer en tot bloedens open.
Hij heeft dat zelfde jaar met een fijnmazig vliegendek gewoon de hele dag bijten gestaan.Savonds op stal spoot ok hem wel in met een mengsel van azijn-dethol-citronella en hij schuurde niet.
Hij is nu half april weer geent en we gaan gewoon lekker op deze voet verder.Zijn manen zijn inmiddels 40 cm en de staart is weer volledig.
Onze dierenarts zegt dat jaarlijks enten(april) voldoende is.
Ik heb een new forrest ruin van 22