Wel of niet een deken aan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cil

Wel of niet een deken aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 07:54

Ik heb een merrie die het makkelijk koud heeft, maar nu door het warme weer voor deze tijd van het jaar had ik haar eerst nog met een zomerdeken op staan. De pension eigenaresse waar ze op stal staat, deed nu steeds overdag haar deken af vanwege de warmte. omdat ze dan pal in de zon staat. En sinds dit weekend doet ze ook s'nachts haar deken niet meer aan.. maar nu begint ze ineens weer wintervacht te creëren! Verward Dus ik vrees dat ze het nu toch koud begint te krijgen s'nachts of misschien ook wel overdag..
En iedereen weet hoe lastig zo'n dikke vacht is met rijden dus ik ben er ook absoluut niet blij mee.. Ze staat nu steeds zeiknat en is moeilijk droog te krijgen..
Alle andere paarden op stal staan wel gewoon zonder deken en ook zonder problemen alleen mijn merrie begint nu weer dikker in haar haar te komen.

Wat is jullie advies hierover? Ik twijfel nu een beetje wat ik moet doen..

P.s ze staat niet in de tocht ofzo op stal, dus daar kan het iig niet aan liggen. Knipoog

Anoniem

Re: Wel of niet een deken aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 07:57

Tsjah een zomerdeken helpt sowieso niet echt. Hij is niet warm genoeg en laat geen ruimte over voor het paard om zijn haren op te zetten. In een paar dagen tijd lijkt het me sterk dat ze weer wintervacht krijgt.

Ik begin nu niet meer aan dikke dekens of wat dan ook, alleen een regendekentje met harde wind en regen en s'avonds bij nachtvorst. Nu nog eens met dikke dekens aan de gang en ik denk dat je de hele zomer bezig blijft.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 08:44

Nee ik was ook zowiezo niet van plan om met dikke dekens aan de gang te gaan, alleen zomer- of regendekens. En sinds ze overdag zonder deken stond begon ze al wat meer haren te krijgen en sinds dit weekend is het ineens heel hard door gaan zetten nu ze ook s'nachts zonder deken staat.. DUs ik denk dat ze het misschien 's nachts koud heeft.. Ach gut

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:49

het is heel erg warm nu.
mijn paarden staan dag en nacht op het weiland.
de eerste week had ze nog een dekentje op maar nu alleen nog maar 's nachts. ik hoorde op het weer dat het weer heel warm gaat worden dus dan heeft ze helemaal geen deken meer op.
als ik jou was zou ik toch wel een zomerdekentje op doen en anders een ongevoerde regendeken! Knipoog
veel succes ermee ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 09:01

Heel erg bedankt voor je advies! Ja

LiesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:01

Ik heb nu in de ochtend en nacht een zomerdekentje op en overdag doe ik hem meestal af.. Het is best wel heel warm en volgens mij kan het zelfs zonder deken al. Maar ik zou iig geen dikke deken meer opdoen want dan wordt ze alleen maar ziek.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 09:27

Nee de dikke dekens liggen allemaal al thuis dus die krijgt ze niet meer op. Maar heb nog wel mijn zomer en ongevoerde regendeken voor haar op stal liggen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:31

ik heb nu zes weken een nieuwe pony erbij en die was geschoren toen we hem kochten. die staat nu al ongeveer 2 weken in de wei zonder deken. dag en nacht. het is hartstikke warm hoor. het is nu 11 graden snachts! en misschien wist je het nog niet, maar paarden voelen zich het lekkerst bij een temperatuur van 10 graden, zoals mensen zich het lekkerst voelen bij 20 graden.
een zomerdeken helpt niet, is te dun om te helpen en belemmert het paard om zichzelf warm te houden door bijvoorbeeld de haren overeind te zetten.
succes ermee!

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 12:44

ok bedankt

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:15

Misschien toch vragen of ze 's nachts je zomer/regendeken erop wilt leggen?

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:18

Judie schreef:
Misschien toch vragen of ze 's nachts je zomer/regendeken erop wilt leggen?

Niet doen!!!

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 07:28

Bedankt voor jullie reactie, ik heb voorlopig haar nog maar geen deken aangedaan ivm het warme weer.. mocht het nu weer kouder worden misschien dat ik het dan maar moet overwegen om haar s'nachts een dekentje aan te doen? Ach gut