Paarden vanacht naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naar buiten 's nachts?

Ja
67 (81%)
Nee
15 (18%)

Totaal aantal stemmen: 82

Tempus_Fugit

Paarden vanacht naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 15:23

Ik heb even een dringende vraag..

Toen het zo mooi weer was (za-zo-ma) hebben mijn paarden 's nachts 2 nachtjes buiten gestaan (toen het dus 10 grade was s nachts). Maar nu afgelope nacht en komende nachten is/word het een stuk kouder (3graden), dus twijfel ik of ik ze wel buiten kan laten s nachts. afgelope nacht heb ik ze voor de zekerheid maar binnen gehouden.
m'n ene paard heeft al voor ruim de helft (voorhand) helemaal geen wintervacht meer.

wat zoude jullie doen? paarden s nachts gewoon op stal laten of toch al s nachts lekker naar buiten??
(voor de duidelijkheid ze hebben de hele winter s nachts op stal en overdag in de wei gestaan)

smurf1988

Re: Paarden vanacht naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:26

de ideale omstandigeheden voor een paard is 5 graden. 10 graden is dus te warm, en 3 graden net iets te kou. Paarden hebben meer moeite om warmte te verwerken dan kou, daar kunnen ze echt prima tegen. Zo snel ze het een beetje kou krijgen zetten ze gewoon hun vacht uit en hebben ze het binnen no time weer warm.

Als je twijfeld of er onzeker over bent is het misschien voor je eigen gevoel beter als je er een plakje hooi bij legt (afhankelijk hoeveel gras er instaat) dat houd het verteringstedsel opgang wat de belangerijkste kachel is voor een paard.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:26

die ban mij hebben ook hele winter met deken op op stal gestaan (nou ja, 2 van de 4 met deken) nu staan ze buiten, ook snachts. Zo heel koud is het niet, en koelte is niet zo erg als te warm

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:27

Als je ze toch graag buiten zet kun je ze misschien een dun regendekentje op doen of zo.
Anders zou ik ze binnen zetten.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:28

Mijne staan gewoon snachts met een zomerdeken buiten nu Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:31

Zodra het niet meer hard vriest, of veel koude regen in combi met wind, dan gaan mijn paarden weer hele dagen naar buiten.

Bij de slechte weersomstandigheden haal ik ze trouwens naar stal ivm mijn 30 jarige merrie, ze kan haar eigen temperatuur minder goed regelen, en ik merk dat ze soepeler blijft en niet meer staat te rillen (ook overdag) als ze bij dat weer in ieder geval de nacht op stal gaat.

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:35

Die van mij staan nu ook altijd buiten. Dag en nacht. Maar ze kunnen wel hun stal inlopen als ze willen. Dat doen ze alleen als de zon schijnt Haha! Verder lopen ze uit zichzelf altijd buiten. Dus lekker buiten zetten zou ik zeggen, behalve bij noodweer.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 15:50

die van mij hebben geen dekens op, dus dat is het hem nou juist. lynn_nikita jou paarden hebben de hele tijd dezelfde warme deken op, maar die van mij zijn hun warme winterharen al kwijt.

@ visconti, er zat opzich gras genoeg op de wei, kunnen gewoon hele tijd eten. maar als ik ze buiten zet, dan doe ik er idd wel lekker hooi bij.

ik heb geen dekens, alleen 1 300 grams regendeken. maar ik heb 2 paarden Tong uitsteken

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:14

ThaGirl schreef:
ik heb geen dekens, alleen 1 300 grams regendeken. maar ik heb 2 paarden Tong uitsteken

Ja dan wordt het lastig om ze een deken op te doen he, samen onder 1 deken gaat niet lukken Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:16

Omdat ze nog niet gewend zijn aan 24 uur buiten, en dat ritme dus ook nog niet hebben door die 3 daagjes, zou ik ze gewoon nu een paar dagen snachts binnen zetten.
Van het weekende word het snachts weer warmer.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 14:00

helaas, ze hebben vanacht toch al buiten gestaan runningkawa.. je reactie was te laat Tong uitsteken
Ik denk dat ik ze nu komende nachten ook maar buiten laat staan, want om maar te blijven wisselen met binnen/buiten vind ik ook niks.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:01

Mijn ouwetjes staan binnen zolang het buiten niet boven de acht graden is. Overdag lopen ze wel tot in de avond op het land. Maar ze worden wat stijfjes als ze op de koude grond slapen. De vijfjarige IJslanders lopen alweer een paar weekjes dag en nacht buiten en hebben helemaal geen last van een fris nachtje. Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:04

[quote="ThaGirl"]die van mij hebben geen dekens op, dus dat is het hem nou juist. lynn_nikita jou paarden hebben de hele tijd dezelfde warme deken op, maar die van mij zijn hun warme winterharen al kwijt.

nee hoor, hebben al tijdje geen deken meer op, Lynn heeft nog steeds vrij dikke haren , maar paloma niet. ze hebben geen last van de kou, vinden buiten staan juist fijner dan op stal

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:59

Ik zou ze gewoon buitne laten. Mijn geschoren pony staat al een paar weken zonder deken dag en nacht weer buiten, dat gata prima.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:18

mijn paarden staan al een paar weken buiten. eerst snachts nog met deken maar sinds paar dagen zonder deken. nu ook nog. maar zat wel te twijfelen of ik ze er nie top zou leggen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 08:18

ik heb lekker m'n paarden buiten laten staan sinds dit topic. aangezien ik ook 's ochtends al om half 8 weg moet en die paarden ook niet blij zijn met mijn gehaast s ochtends

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:24

hubble schreef:
Die van mij staan nu ook altijd buiten. Dag en nacht. Maar ze kunnen wel hun stal inlopen als ze willen. Dat doen ze alleen als de zon schijnt Haha! Verder lopen ze uit zichzelf altijd buiten. Dus lekker buiten zetten zou ik zeggen, behalve bij noodweer.

Onze paarden hebben alledrie een grote paddock aan hun stal. En inderdaad als de zon schijnt staan ze binnen te slapen, als het afkoelt gaan ze naar buiten en 's nachts liggen ze buiten te slapen. Bij een heldere nacht kan ik ze vanuit mijn slaapkamerraam zien Knipoog Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 10:25

ik kon ze ook zien vanuit m'n slaapkamerraam Tong uitsteken
(helaas zijn ze vanmorge verplaatst naar de wei voor het huis)

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:11

ik heb mijn paard altijd snachts binnen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:41

Die van mij staan buiten, zonder dekens, worden dagelijks gereden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:43

Ze staan bij ons`s nachts ook buiten met dit weer, als het frsser wordt of regent dan aan ze gewoon weer naar binnen.

Paardje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:05

Ik heb mijn paardje ook buiten laten staan dat is eggt nie erg h00r het zijn eigenlijk kudde diere en daar stonden ze ook gewoon buiten!!!! tog Tong uitsteken Vingers aflikken
MAar ze zat wel te kijken wanneer ze naar binne mocht!! Knipoog

joelle1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:46

bij ons staan ze ook allemaal op de drachtigen na weer 24/7 op de wei.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:17

Bij ons staan ze nu ook lekker op de wei 24/7. Haha!

Aardbeitjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:32

Ik doe mijn paard snachts naar binnen.. Er is hier in de buurt pas een paard gestolen. Dus ik doe hem maar veilig op stal.. Minder kans op dat hij gestolen wordt.