ze zit er onder! 100den mugjes!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

ze zit er onder! 100den mugjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 07:50

mijn paard heeft sins vandaag last van mugjes. hele kleine.
ze zitten echt overal. voorals onder de manen en onder de buik.
wat kan ik hier aan doed en wat kan het zijn?
het is geen maan exeem dat heeft ze niet eerder gehad.
zulke mugjes heb ik trouwens nog nooit eerder zo erg bij een paard gezien. ze heeft ook geen schilvers of zo.
waar ik zelf aan denk is knoflookpoeder door haar biks, manen en staart insmeren met azijn. en ik ga haar zaterdag helemaal wassen.
heeft iemand misschien nog iets wat ik kan doen?

Raja

Re: ze zit er onder! 100den mugjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 07:56

ik denk dat het voeren van knoflook nu nog geen zin heeft. Het duurd we even voordat dat gaat werken helaas.
Ik zou heel je paard idd goed wassen met Teershampoo!
En probeer ook gewoon eens vliegenspray.
Vraag anders ook eens bij de ruitersportzaak wat je het beste kunt gebruiken.Succes!!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:00

Weet je wel zeker dat het mugjes zijn? Zijn het geen luizen? In paardenwinkels hebben ze toch wel een spray of shampoo daarvoor denk ik. knoflook weet ik niets van, maar dat wilt niet zeggen dat het geen effect heeft.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 08:03

het zijn gee luizen ze vliegen... ik weet niet precies wat voor mugjes het zijn.. ze zijn wel heel klein...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:06

Hier heb ik ook veel last van mugjes, paarden worden helemaal lek geprikt en ik erbij. Ik denk dat ik bij de DA eens ga kijken voor iets waar citronella of iets dergelijks in zit.
Ben benieuwd of iemand meer tips heeft? Zou azijn helpen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:07

Bij ons zitten ze onder de hele kleine vliegjes.
Net iets groter dan onweersvliegjes zeg maar. Het is erg vervelend voor ze en ik heb ze ook nooit gezien.

Bereid je maar vast voor, met dezezachte winter zullen we nog veel meer ellende krijgen in de vorm van beestjes...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:09

hier heb ik er geen last van maar zodra het begint gebruik ik mijn zelf gemaakte vliegenspray daar zit onderandere citronella in

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:12

Dat klinkt toch echt als luizen hoor! Als ik me niet vergis krijgen mannetjes luizen in het voorjaar vleugeltjes, en zijn het net van die kleine 'onweersvliegjes'. Die zitten inderdaad meestal onder manen of buik (lekker warm). Wassen met speciale shampoo werkt, maar ook goed inspuiten met Veerust gaan ze van dood. Wel snel aanpakken, want het kan enorm jeuken en voor je het weet is je paard al dr manen kwijt!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:15

Bij mij zijn ze er ook sinds een paar dagen. Voornamelijk 's morgens en 's avonds. Het zijn echt vliegjes en ze prikken véél (mij ook Boos! ). Ik denk dat je er vrij weinig aan kunt doen. Mijn pony's beschermen zichzelf altijd enigszins door binnen te gaan staan, daar is het minder...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:15

else ik weet zeker dat het bij mijn geen luizen zijn omdat ik eerder paarden hebben gehad die luis hadden en dat waren wl degelijk andere beestjes. Mijn paarden staan omringt door sloten waar de muggen heerlijk in kunnen voortplanten in combinatie met dit weer.
@margot: misschien wil je je recept met ons delen? Knipoog

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 08:18

ik denk zelf niet dat het luizen zijn.. maar ik weet het niet zeker. we hebben thuis wel teershampoo en ook nog sebacil voor de luizen.

ik moet zeggen het kriebelt mij ook van alle kanten!!

zij heeft ook eerder luizen gehad en die zagen er heel anders uit...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:20

Meestal is het citronella een deel azijn een deel knoflook, ook bij sommige detol

Ook zorgen dat savonds het licht in de stallen uit is, spuiten voor de muggen kan je wel maar dat is niet echt milieuvriendelijk.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 08:21

timokyana schreef:
Hier heb ik ook veel last van mugjes, paarden worden helemaal lek geprikt en ik erbij. Ik denk dat ik bij de DA eens ga kijken voor iets waar citronella of iets dergelijks in zit.
Ben benieuwd of iemand meer tips heeft? Zou azijn helpen?

azijn stinkt....

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:21

Ik denk dat de mijne hetzelfde heeft, moet zeggen dat ze het elk jaar heeft. Een aantal paarden op de stal waar ik rijd hadden het vorig jaar ook.

De mijne heeft het vooral bij haar uiers en bij dr borstbeen, overal zitten bultjes en het jeukt ontzettend, ze vind het dan ook heerlijk als ik krab. Bij dr uiers is het dik en soms zitten er zoveel beestjes dat als je er over aait dat er dan een stuk of 10 dood op je hand zitten te kijken. Het zijn echt vliegjes, vieze, zwarte, lelijke beesten met vleugels.

Mijn ervaring is dat het vanzelf over gaat. Ik spray het in met veerust of wat ik dan aan vliegenmiddel heb staan. Zo gauw het warm genoeg is was ik de plekken met betadine.

(ik maak overigens ook zelf vliegenmiddel van azijn, water (of afgekoelde sterke thee) en flesjes citronella van de kruidvat. Tegen de vliegen werkt het wel, tegen dazen steeds minder)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:24

ik weet niet mer precies hoeveel er overal van in zat maar ik ga het probeeren
2/4 water
1/4 azijn
1/4 dettol (stinkt bleegh)
en 3 á 4 druppeltjes citronella
Vergeten sterke afgekoelde thee gewone thee Lachen

Het stinkt wel heel erg maar het werkt wel

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 08:30

ik ga het ook proberen! hoe sneller ze er van af is hoe beter! vind het zielig om er naar de kijken hoe ze zich zelf in het zweet jaagt om de jeuk wat te stillen...

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:16

Verplaatst MD --> SV.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:25

Hier zitten ze ook... hele zwermen...
Ze gaan bij mijn ruin op zijn piep zitten en hij houdt er allemaal kleine rode vlekjes aan over. Je ziet soms die vliegjes op en rond zijn buik en hals hangen. Smeer hem nu in met vliegenmeuk, dat scheelt iets alleen hij haat zelf die geur zo.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 18:21

ik heb haar zonet ingesmeert met azijn op de manen en staart. en dik in de maantop. het helpt wel wat maar op de buik zitten ze wel. maar daar durf ik het eiglenijk niet te smeren... stel ze heeft daat een plekje te zitten dat voelt vast niet fijn...