Nu alweer JKK in bloei???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Nu alweer JKK in bloei???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:01

Ik zag vanmiddag een heel veld met JKK...
het stond een meter hoog en volop in de bloei..

Waar moet dat heen met ons land??

Cassidy

Re: Nu alweer JKK in bloei???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:56

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:03

klopt, die hele velden hel gele bloemen is koolzaad, maar ik heb ook alweer jkk gezien. Mijn ponys hebben er vorige zomer van gegeten en er zijn er 3 gestorven tussen september 2006 en vorige maand. Totale onwetendheid. Iedereen zei dat ze het niet aten. Ze krijgen zowel in de winter als de zomer hun normale rantsoen. Het is dus niet zo dat ze afhankelijk waren van gras. De wei is echt een extraatje. Dus ik ben heel allert. Bij mij is sinds oktober geen paard meer op de wei geweest. Ze gaan lekker in de dressuurbak. Het lijkt wel of het ieder jaar meer wordt. de limburger heeft er een aantal weken geleden een stuk aan gewijd. rijkswaterstaat gaf als kommentaar dat het handmatig uit de bermen wordt verwijderd. Nou heb hier nog nooit iemand handmatig het jkk uit de berm zien halen. Dus wees allert!!!

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:06

orlando2 schreef:
klopt, die hele velden hel gele bloemen is koolzaad, maar ik heb ook alweer jkk gezien. Mijn ponys hebben er vorige zomer van gegeten en er zijn er 3 gestorven tussen september 2006 en vorige maand. Totale onwetendheid. Iedereen zei dat ze het niet aten.

Het klopt helemaal dat ze het niet eten wanneer het JKK in bloei staat, de paarden ruiken dan dat het giftig is en zullen er uit zichzelf niet van eten..........
WAnneer het echter is uitgebloeid blijft het net zo giftig alleen kunnen de paarden het dan niet meer ruiken en dan eten ze het dus wel........ook ziet het er dan minder uit als JKK
Jammer dat jou pony's er dus wel van hebben gegeten en waarschijnlijk toen het was uitgebloeid.
Vervelend voor je!!!!

Maar voor iedereen let er dus goed op!!!
Ook als je bermhooi geeft, in bermhooi willen er ook nog wel eens van die irri JKK bloemen zitten, alles wat er dus op lijkt gewoon weg gooien!!!!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:10

Mensen let op!

een paard dat ik kende ( arabiertje van bolletje @bokt) is er aan overleden omdat ze de plant niet herkende en dus gewoon opat
en de eigenaar van de wei wilde het niet weghalen . toen had tie het weg gehaalt maar hij liet alles liggen zodat anderen paarden er ook van gingen eten.
De pony heeft 2/3 maanden geleeft nadat we erachter kwamen .
dus let op .! ook als je het gaat plukken doe handschoenen aan het is namelijk ook giftig voor mensen.
dit wens je geen enkel dier/mens toe

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 13:27

@ cassidi:

Het is zeker te weten JKK..... Heb dit klote plantje zo ontzettend vaak uitgestoken (tja, je doet wat je kan) en herken het inmiddels uit duizenden..

(overigens lijkt die foto op die link er helemaal niet op..)

Overigens zie je het hier extreem veel in natuurgebieden waar de mens niet in mag grijpen..

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:32

Inderdaad mijn paardje is er helaas aan overleden. Ze werd verkouden en steeds magerder en duffer tot dat ze een hoopje botten was en het einde verhaal was. Ook zij at de plant dus wel gewoon op. Ze at echt alles ik had er nooit bij stilgestaan, toen we het hoorden was het al te laat. Ze werd 3 keer per dag bijgevoerd, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:33

Wie kan mij vertellen hoe je het kan herkennen? Want het ziet er toch anders uit, afhankelijk van de periode waarin het bloeit?

tiamoapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:13

Karin_deB schreef:
Wie kan mij vertellen hoe je het kan herkennen? Want het ziet er toch anders uit, afhankelijk van de periode waarin het bloeit?

Als je even googled op Jacobskruid (afbeeldingen) zie je hoe het er uit ziet.
Het is idd zeer gevaarlijk maar het kan jaren duren voordat je er iets van merkt. Het gif spaart nl langzaam op in het lijf en pas als een bepaald percentage van het lichaamsgewicht in het lichaam zit (ik meende 7% maar weet het niet zeker) is het dodelijk. Maar ieder jaar een beetje is dus al heel ernstig. Overigens geldt het ook voor het hooien, als tussen het hooi JKK zit en het wordt tijdens de wintermaanden gegeven is dat net zo giftig.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:21

Afbeelding

Jakobskruiskruid
In de Knack van deze week staat een merkwaardig artikel van Chris De Stoop: 'Het Gele Gevaar' over het jakobskruiskruid, 'Senecio jacobaea'. Blijkt dat deze plant zich enorm aan het vermenigvuldigen is. Dit is natuurlijk niet zo erg, ware het niet dat het een zeer giftige plant is die jaarlijks vele paarden en koeien het leven kost. In normale omstandigheden lust vee dit niet wegens te bitter, maar bij droogtes eten ze de plant ook op, met fatale gevolgen

De plant komt zeer courant voor in wegbermen en doordat de laatste jaren de bermen pas na de bloei worden gemaaid, kan het jacobskruiskruid zich op grote schaal verspreiden, ook in weilanden. In Duitsland schijnt het een ware plaag te zijn en via Nederland is de plant hier ook aan het oprukken.
Heeft het ook te maken met het klimaat, warmere zomers? Uit onderzoek blijkt dat door opwarming de plant sneller groeit en meer pollen produceert.

Komt daarbij nog dat jacobskruiskruid als in verschillende zadenmengsels zat die in bermen werden uitgestrooid om de 'natuurlijke berm' te promoten...
In Engeland zijn er vorig jaar naar schatting 1000 paarden gestorven. In onze buurlanden zijn er dan ook op bestijdingsprojecten op touw gezet, in België niet.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:23

ik zie het ook alweer overal....

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:08

Ik zie het wel overal het hele jaar door overigens. Maar ik heb het absoluut nog niet in de bloei zien staan. Daar is het echt nog te vroeg voor.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:08

Ik heb het hier nog niet gezien, wij hebben er gelukkig vorig jaar ook geen last van gehad omdat het bij ons in de omgeving allemaal goed in de gaten word gehouden.
Maar ik ga het weer goed in de gaten houden. Ja

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:11

Ik heb er hier in de bermen toch ook aardig wat in bloei zien staan, ben bang dat het alleen maar erger gaat worden met de klimaatsveranderingen in nl.
Ook ik heb een merrie en veulen aan jkk verloren, het was toen nog totaal onbekend dat het zo gevaarlijk was en mijn merrie at het kruid ook als het in bloei stond.
Ik zie hier in dit topic nog een aantal mensen die helaas hun paard hieraan hebben verloren. Ik hoop dat de gemeente in gaat zien dat ze dit probleem moeten aanpakken.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:13

in bloei heb ik het nog niet zien staan denk ik, wle veel gele plantje sin de bermen, maar twijfel of dat jkk is.
de eerste rozetten ben ik al wel weer tegen gekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:14

Nee is geen JKK wat nu in de bermen in bloei staat
Ik heb ook al gekeken, maar zover ik kan zien (ben niet gestopt met de auto) is het koolzaad

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:19

bij mij staat het wel alweer!! En ik maar denken dat ik mijn JKK-uitgraafschep (hoe noem je zo'n ding) nog wel even met rust kon laten. Nee, we moeten weer aan het werk!! Lachen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:01

Ik ben al vanaf januari in de weer die rotkrengen uit te steken. Ik heb er ieder jaar weer ontzettend veel last van. Heb wel het idee dat het iedere keer wat minder wordt. Ik probeer het voor de bloeitijd er uit te hebben.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:58

da's idd koolzaad wat je nu in bloei ziet.
gr.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:01

Ik heb er gister nog eens goed opgelt en ben zelfs uitgestapt en wel degelijk staat er al jkk in bloei.
Misschien verschild het qua plaats.