Paard heeft singelwond en dan nu nog scheren >

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nolicapri

Paard heeft singelwond en dan nu nog scheren >

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 10:40

Ik weet niet of het hier hoort maar ... anders verplaatsen ze het maar Tong uitsteken

Heey ,

Mijn pony heeft aan allebeide kanten onder de singel wondjes.
Telkens als ik ga rijden dan gaat het weer bloeden .
Ik heb alles al geprobeert singelbondje enso ..
Maar niks helpt ..
Mijn pony heeft nog winterhaar ..
Als ik mijn pony deze week zal scheren zal dan die wondjes onder de singel over gaan ?

Graag tips ..

driebergen

Re: Paard heeft singelwond en dan nu nog scheren >

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:49

Singelwondjes zijn altijd een lastig probleem. Op het ponykamp waar ik werkte hadden heel veel pony's er last van. We spoelden elke keer als het zadel eraf ging die plekken af en reden altijd met singelbontjes. Maar het hielp niet echt.

Eigenlijk was de enige remedie zonder zadel rijden, net zolang tot de wondjes echt helemaal weg zijn. Dan er pas weer een (schone!) singel opleggen. zowiezo altijd de plek waar de singel ligt heel goed schoon maken.
Een leren singel gaat het best of zo'n neoprene singel.

Ik geloof dat ik even zou wachten met scheren tot de wondjes weg zijn, misschien gaan ze juist wel open tijdens het scheren en dan duurt het nog langer. Met scheren en singelwondjes heb ik niet veel ervaring.

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 11:11

driebergen schreef:
Singelwondjes zijn altijd een lastig probleem. Op het ponykamp waar ik werkte hadden heel veel pony's er last van. We spoelden elke keer als het zadel eraf ging die plekken af en reden altijd met singelbontjes. Maar het hielp niet echt.

Eigenlijk was de enige remedie zonder zadel rijden, net zolang tot de wondjes echt helemaal weg zijn. Dan er pas weer een (schone!) singel opleggen. zowiezo altijd de plek waar de singel ligt heel goed schoon maken.
Een leren singel gaat het best of zo'n neoprene singel.

Ik geloof dat ik even zou wachten met scheren tot de wondjes weg zijn, misschien gaan ze juist wel open tijdens het scheren en dan duurt het nog langer. Met scheren en singelwondjes heb ik niet veel ervaring.

We spoelden elke keer als het zadel eraf ging die plekken af : Dat doe ik ook ..
Eigenlijk was de enige remedie zonder zadel rijden, net zolang tot de wondjes echt helemaal weg zijn :
De wondjes waren ook helemaal over maar sinds gisteren zijn ze weer terug Boos!
zowiezo altijd de plek waar de singel ligt heel goed schoon maken : Dat doe ik ook ..
En voor en na het rijden maak ik altijd de singel schoon .

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:13

Lastig probleem. De enige oplossing is laten genezen !! Dus geen druk erop... Geen singel dus.

Verder zou ik eens kijken of je niet een andere zachtere singel kunt gebruiken.

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 11:16

Ik heb het al een paar keer laten genezen .
En dan ga ik weer rijden en dan gaan die wondjes zo open.
Ik heb ookal verschillende singelbondjes en singels gebruikt maar niets helpt gewoon ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:17

Wat voor singel gebruik je? Ik zou toch even naar de singel kijken en wat anders proberen. Het is even uitvogelen wat het beste werkt, maar als het probleem iedere keer terugkomt, zou ik het daar gaan zoeken.

Nu nog scheren gaat het probleem niet oplossen.

*Edit: heb je echt een handbreedte ruimte tussen de singel en de elleboog van het paard? Trek je na het aansingelen het been van het paard naar voren zodat er geen huid onder de singel dubbel kan gaan zitten?
Schuurwondjes kunnen overigens ook komen omdat je te los aansingelt...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:19

Ik zou ook je singel eens aan een grondig onderzoek onderwerpen en andere singels proberen. Wat ook nog wel wil helpen is na het aansingelen de voorbenen van je paard naar voren trekken, dan wordt de huid glad getrokken onder de singel.

Scheren gaat het probleem niet oplossen. Mijn verzorghaf heeft ook een dikke wintervacht gehad en nog steeds winterhaar, maar die heeft geen last van singelwondjes.

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 11:21

Ik ga de wondjes eens laten genezen en dan als ik weer ga rijden zal ik zijn voorbenen eens na voren strekken net wat hier vertelt word ..
Mischien dat dat helpt

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:23

Een meisje bij ons op de manege had dit ook met haar pony, nu gebruikt ze een singel met gel, en helemaal geen last meer

Ik ben ook wel benieuwd welke singels jij al hebt gebruikt Lachen Misschien toch maar eens nog iets anders proberen.

Zelf bij mijn eigen paarden strek ik altijd de benen naar voor Ja Mijn ene paard is ook teer aan wondjes aan de singel, als ik ze goed naarvoor strek heeft ze niets

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:26

de enigfe oplossing die ik zou kunne bedenken is geen singel meer gebruiken totdat het echt helemaal goed genezen is (lees:tot er weer haar op zit).
Benen strekken kan ook helpen, en misschien andere/zachtere singels

Scheren zou in mijn ogen geen nut hebben.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:29

Mijn paard had vroeger ok heel snel kale plekken en dan uiteindelijk wondjes onder de singel. UIteindelijk was de oplossing gevonden in een neopreen singel (en een leren met elastiek voor het springzadel) en de benen voor het rijden even naar voren halen. Bontjes maakten het altijd alleen maar erger dus daar ben ik heel snel mee gestopt. Eventueel wat vaseline op de huid wilde bij mij ook helpen als de huid al wat kaal of droog werd, je singel wordt er alleen wel erg vies van, dus flink schoonmaken.

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 12:08

Oke bedankt voor jullie tips ..
Ik heb alle merk singels al uitgeprobeerd ..\
Maar ik denk dat ik voordat ik ga rijden de been na voren ga strekken ...

Wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:37

Ik zou hem iig nu niet meer gaan scheren al ik jou was... ben het eens met wat hierboven ook staat

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:07

hey,
mijn pony had ook last van singelwondjes. ben toen ook met singelbontjes aan de slag gegaan. hielpen wel een beetje, gelukkig.
Verder heeft bij mij de vaseline erg goed geholpen lekker dik voor en na het rijden erop smeren. alleen wordt de singel dan vuil, maarja dat had ik dr wel voor over.
nu mijn pony een flink stuk is afgevallen (ze was nogal flink) heb ik er helemaal geen last meer van en heb ik ook geen bontjes meer nodig.
succes ermee

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:17

Het enige wat helpt, is het idd helemaal laten genezen. Verder op zoek gaan naar een zo zacht mogelijke singel voor de huid.
Je zegt alle merken singels al geprobeert te hebben, nou is dat natuurlijk een beetje overdreven, maar dan nog.. voor hoe lang heb je ze geprobeert? en heb je ze geprobeert toen het wondje helemaal weg was?? of toen het er nog was?? dan heeft het namelijk geen zin om te testen. Eerst zorgen dat de wond weg is, en dan kijken naar wat voor een singel wel werkt. Zoek in ieder geval een dikke singel, die goed is afgerond (dus geen stoffen).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:18

Het been naar voren halen na het aansingelen, merk je nu verschil?