hoe doen jullie dat straks met nieuw land

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

hoe doen jullie dat straks met nieuw land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 13:35

Als jullie paarden straks naar nieuw land gaan met vers gras delen jullie dan de wei in delen op, of geven jullie elke dag er een stukje bij.

Wil eigenlijk de wei in tweën delen en dan op het ene stuk zetten en als dat op is op het andere deel.

Andere jaren deed ik er elke dag een stukje erbij. Maar mijn paard wordt dan helemaal wild omdat ze weet dat ze er weer een stukje bij krijgt. Dan is het halster bijna niet af te doen als je haar in het land zet.

Wat doen jullie?.

Mirjam

Tayga

Re: hoe doen jullie dat straks met nieuw land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:28

Ik geef mijn paarden er elke dag een stuk bij.

1) Dan kan ik ze mooi op gewicht houden!
2) Je weet hoeveel ze ongeveer binnen krijgen en kan dat ook doseren op de hoeveelheid arbeid die ze verrichten. Ze worden naast het gras niet meer bijgevoerd.
3) Als ik ze in grote stukken geef eten ze plekken die ze minder lekker vinden helemaal niet meer op.

Jou paard staat een aantal uurtjes per dag in de wei? Dan kun je het ook wel in grote stukken delen. Mijn paarden staan 24/7 buiten en die vreten zich helemaal vol als ze de eerste 4 dagen in een bomvolle wei staan Haha!
En mijn paarden doen eigenlijk nooit raar, omdat ze weten dat ze eten krijgen. Dus dat probleem heb ik niet.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 15:22

Die van mij staan nu van 9.00 tot 17.00 op de wei. Als het straks echt lekker is ook 's nachts op de wei.

Mirjam

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:24

Je kunt ook bijv. als je je paard al in de wei hebt staan het paaltje voor paaltje omzetten. Dat doe ik ook altijd.

Paaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:46

de weiland door 2delen met paaltjes

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:50

Wij doen eigenlijk altijd het land in 3-en delen (erg groot stuk) en dan telkens omzetten als het gras op zit. In het begin bouwen het altijd langzaam op, dus beginnen met eerst half uurtje op de weide, de volgende uurtje, steeds uitgebreider zeg maar..
Helaas kunnen ze dit niet op ons eigen stukje wegens ophoging. We zijn nu nog een stuk aan het regelen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:12

wij doen ook elke dag een stukje gras erbij geven omdat ze er 24/7 op staan anders wordne ze veel ste dik

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:27

Wij hebben bij ons op stal 2 grote stukken land (of 3, kan ook) waar ze pas in juli ongeveer in gaan (Sharon is daar nooit ingeweest). Voor de rest hebben we nog 3 andere stukjes land (redelijk groot, gewoon normaal) dus het is niet echt nodig om een stuk af te zetten.

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:56

Mijn kanjers gaan op een pas gemaaid stuk van de wei. Elke dag verzet ik dan een paar paaltjes. Om de zoveel weken schuiven ze door naar een volgend stuk (waar ik evt ook een stuk van laat uitmaaien). Als ze gewoon in het volle gras komen kan ik ze rollen... Ze staan wel 24/7 buiten.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 12:43

Nadeel bij die van mij is dus als ik elke dag een paaltje verzet en ik zet haar in de wei dan is ze niet te houden en gaat als een gek de wei in. je kan dan amper het touwtje losmaken.

Maar wij krijgen dit jaar een heel breed land. Misschien dat ik het maar in tweën deel en ze dan omwissel als het op is. Er staat geloof ik ook nog niet zo veel gras dus misschien kan dat wel. Ze gaan er over 2 weken naar toe ongeveer.

mirjam

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:46

Bij ons gaan er eerst schapen op het weiland voordat de paarden erop gaan, zijn goede grasmaaiers Haha! .

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:33

Wij hebben het weiland in tweeën, de ene helft van de tijd dat ze in het weiland staan gaan ze naar het ene stuk, en de andere helft in het andere stuk.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:40

elke dag een stukje erbij.

dan kun je precies bepalen hoeveel ze krijgen en ze gewoon op een normaal gewicht houden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:53

Die van mij staan het hele jaar door dag en nacht buiten. Nu hebben ze de hele wei, maar zodra het gras echt gaat groeien krijgen ze een stukje. Zeker de shetlander moet niet teveel hebben en dan kan het gras in de rest van de wei lekker groeien zonder dat er paarden lopen.

Voor de shet wil ik een graasmasker kopen en deze om doen op de dagen dat er veel fructaan in het gras kan zitten.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:59

Ik bouw meestal vrij snel op, door ze steeds iets langer op het land te zetten, ik deel de wei wel in 3 stukken zodat ik kan wisselen, dan hebben ze altijd gras. Mijn paarden lijken goed te weten wannee ze genoeg hebben, en krijgen ook nooit een echte grasbuik.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:02

Wij hebben een redelijk groot weiland en we hebben dat in vier stukken verdeeld.
En steeds als een stuk leeg is worden ze naar een volgens stuk veplaatst, en het komt net zo uit dat het 1e weer helemaal vol is als de 4e leeg is Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:59

Hier krijgen ze er elke dag een stukje bij...