Vragen over het wassen van een paard.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Haflinger_

Vragen over het wassen van een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 13:49

Hallo bokkers,
Ik zou graag willen weten wanneer jullie de manen en staart wassen, en of je dan ook de staartwortel meewast. Het is nu 14 graden, maar ik zou niet weten vanaf hoeveel graden je de staart en manen kunt wassen?

Jett_

Re: Vragen over het wassen van een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:53

De manen was ik nu niet, maar als ze ECHT vies zijn, maak ik ze met een spons wat schoon, zodat niet de hele hals ook nat wordt.
De staart was ik regelmatig, maar dan wel met warm water.
Als je wel besluit de manen te wassen, misschien kun je dan gewoon een halsdeken om doen, kan me namelijk voorstellen dat alsje een paard hebt met lichte manen, je deze graag schoon houdt.

Haflinger_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 14:09

Ik ben van plan vandaag de staart en beentjes te wassen, kan ik dan ook gewoon de staartwortel mee wassen? Heb namelijk verschillenden meningen gehoord daarover. Een halsdeken heb ik hellaas niet, ze staat niet onder de dekens. Heb alleen zweetdekentje zonder hals voor haar.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:10

Ik was de staartwortel soms inderdaad wel mee. Niet elke keer, licht eraan hoe veel vuil erop te zien is. GEwoon daarna goed droog wrijven!! Suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:12

de staartwortel kan wel maar warm water is dan wel aan te raden, wat ik persoonlijk altijd doe is de staart eerst tot de wortel 2 a 3 keer met gewone shampoo wassen, en dan de staartwortel met een emmer met warm water en betadine shampoo (tegen eventuele wondje's/ jeuk e.d.) een paar keer grondig wassen tot het water helemaal helder is bij elk gedeelte van de staart!! Clown

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:38

Warm water hebben wij op stal niet, zou ik het dan ook gewoon met koud water kunnen doen? De staart is echt hellemaal zwart, de staartwortel ook. (zit trouwens even op ander acount nu)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:40

ik heb 2 weken terug Uris al weer gewassen... wij hebben wel warm water en ze staat na het wassen op stal (geen wind of tocht) onder 2 zweetdekens

liszzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:08

je kunt het best wassen dan, maar doe het ergens binnen.
je paard kan heel erg verkoudenraken en ziek worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:23

Ik was mijn paard voor iedere wedstrijd (ik moet bijna wel met een schimmel Lachen ) Dan gaan ook de manen en de staart mee. Daarna een dikke fleecedeken op, en aan de longe tot hij droog is, daarna wandelen we naar huis. Als het zo warm als vandaag is, wandelen we meteen terug.

Ik was 1 keer de staart tot de staartwortel, en dan nog 1 keer met de staartwortel erbij.

De manen was ik eerst vanaf de ene kant, en daarna vanaf de andere kant nog een keer (dus over de nek heengooien). Dan zijn de manen aan beide kanten goed schoon. Hij heeft namelijk lange witte manen, wat wat extra werk geeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:23

edit: ik was hem trouwens binnen, met warm water Lachen

Haflinger_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 09:57

_angela_ schreef:
edit: ik was hem trouwens binnen, met warm water Lachen

Ik kan me pony niet binnen wassen en ook hebben we geen warmwater. Heb vorige week wel al gewoon vanaf onder de staartwortel de staartgewassen. En benen afspuiten ga ik denk wel vandaag doen, dat kan toch geen kwaad.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:04

Ik heb gisteren mijn paards onderbenen en tot de staartwortel gewassen met koud water. Als ik de helestaart doe gebruik ik wel warm water:)

Vereal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:27

Je kan de staart en de manen bijna altijd wel wassen met een temperatuur boven 10 graden celcius. Je moet er wel voor zorgen dat je het goed droog maakt. En met lauw water wast.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:58

Voor de wedstrijd was ik mijn paard de avond ervoor ook helemaal. Wij hebben een kraan die op lauw ingesteld kan worden. Dus dat is wel lekker als het koud is. Ze vinden het hier allemaal lekker.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:11

Als je geen warm water hebt, dan zou ik het idd houden bij het afspuiten van de benen en het wassen van de staart. Als je wel een emmer met warm water kunt regelen, dan kun je je hele paard wel een keer afsponzen als het zo'n lekker weer is als de afgelopen dagen Lachen

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:17

ik was de benen van 'mijn' paard elke keer als ik heb gereden. Vier witte benen en een smurrie bak. De staart doe ik een keer in de maand. Maakt niets uit of het nu onder de tien graden is of niet.
De staartwortel daarin tegen moet ik voorzichtig aanpakken. Dat kan alleen met lauw warm water enders gaan de achterbenen de lucht in. We hebben alleen koud water wat uit de slang komt en als ik de staartwortel wil wassen moet ik dat met emmers doen uit het huis.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:19

ik heb gin van de week helemaal afgespoten..en daarna ging ie meteen rollen in de bak, dus was weer vies.maar hij vond het volgens mij juist lekker.........

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:09

ik heb dinsdag de manen en staart gewassen van mijn paard, wel na het rijden en hij was behoorlijk bezweet dus hij vond het niet erg. Gewoon met koud water. Als het kouder is dan was ik zijn staart wel met een emmer lauw water en dan dus niet de staartwortel.
Ik heb daarna even met hem gestapt in het zonnetje en daarna op stal met een dikke laag stro, hij heeft nergens last van. Maar ja als je paard een koukleum is zou ik wachten tot het iets warmer is of met lauw water wassen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:58

Wat een luxe hebben wij dan, warm water en een solarium. Kan zelfs als het vriest m'n paard nog helemaal wassen. Haha!

Staartwortel meewassen doe ik nooit. Heb het zo geleerd maar weet eigenlijk niet eens waarom. Clown

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:03

Ik heb mijn paard gisteren ook gewassen. Buiten en met koud water. Ze vind het niet zo heel prettig bij haar buik en kont, maar ja, ze heeft schimmel dus ik moet iets. Daarna in de buitenbak in het zonnetje rondgestapt om op te drogen en daarna lekker naar binnen.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:19

Heb van de week ook nog de staart gewassen.
Lekker met warm water. Heb de staartwortel wel natgespoten met water maar geen shampoo op gedaan. Dit gebruik ik alleen op de staart zelf.

Ik heb eens een pony gereden die een reactie kreeg van shampoo op de staartwortel. (jeuk, schilfers enz) Vandaar dat ik dit nooit meer doe.

Na het wassen droogmaken met een doek en daarna antiklit onder in de staart spuiten.

tazz2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:44

Als het echt vies is, kun je gewoon met lauw water even wassen. Moet je niet te vaak doen. In de zomer kan dat wel, dan doe ik het bijna elke week!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:55

Idd als het best warm weer is (als jij zegmaar in een trui rond kunt lopen of in een hele dunne jas) dan kun je je paard best wassen, en ik was bijna altijd de staartwortel mee.

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:20

Staartwortel meewassen wordt niet elk paard blij van. Een paard van een vriendin van me zakte dan door dr achterbenen.... Ik doe dat dus ook nooit meer, maar die van mij heeft ook een zwarte staart:) dat scheelt!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:25

Ik was de staartwortel niet mee.