Winterdeken op nat / zwetend paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Izie

Winterdeken op nat / zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 21:53

Ik heb een vraag over het opdoen van je winter deken nadat je gereden hebt en je paard bezweet is..

Misschien dat er meer topics al over zijn maar kon het zo snel niet vinden via de zoek functie!

wat mij altijd is geleerd is dat een paard weer droog onder de winterdeken moet? dus ik zorg altijd als ze nat is dat ze een zweetdeken opkrijgt en pas als ze droog is weer de winterdeken..

Nou zie ik steeds vaker mensen die gewoon de winterdeken over een nat/zwetend/dampend paard gooien..

Dus mijn vraag : ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu precies zit met dekens op een nat paard.. en dan maakt t waarschijnlijk ook uit wwat voor deken je hebt voor je paard?

Ik heb zelf een tornado winterdeken, deze staat beschreven als :

Imperial Tornado waterdichte deken

Regendeken
200 grams vulling
Katoenen voering
Kruissingels en lieskoorden
Dubbele verstelbare borstsluiting
Loopslit
Staartflap

Beste koop volgens het maandblad Bit.Met name de zeer goede ademende eigenschap van de Tornado deken werd in het testresultaat benadrukt.

Deau

Re: Winterdeken op nat / zwetend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:42

Ik zet ze eerst onder de zweetdeken, evenuteel meerdere zweetdekens.
En daarna gaat de winterdeken er pas weer op.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:45

Ik doe ook altijd eerst de zweetdeken erop en pas als ze droog (of bijna droog) is dan gaat de winterdeken weer op....
Anders staat een paard met een natte deken op stal? lijkt mij niet zo lekker.....

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:10

Nee precies!

Ik wacht ook altijd tot dat ze goed droog is en dan wissel ik de zweetdeken voor de winterdeken..

maar ik begon beetje te twijfelen omdat ik het toch regelmatig zie..

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:12

idd eerst drogen want als je dan gelijk een dikke deken erop legt wordt de deken de hele nacht nat en de haren gaan heel vaag zitten, en dat is natuurlijk allemaal niet goed Haha!
eerst droog en dan de dikke deken..

Summertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:13

Ik doe ook altijd eerst zweetdeken(s) op, totdat ze droog zijn.. anders gaat die nattigheid toch in die dekenzitten of heb ik dat Verward

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:16

Ik doe ook altijd eerst een zweetdeken op als hij tijdens het uitstappen niet al droog is geworden. Met een winterdeken heb je kans dat het vocht dat wordt opgenomen door de deken terugslaat op de huid, dan maakt het paard erg koud, en dan heeft ie meer een koelkast als een warm dekbed aan...

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:19

_angela_ schreef:
Ik doe ook altijd eerst een zweetdeken op als hij tijdens het uitstappen niet al droog is geworden. Met een winterdeken heb je kans dat het vocht dat wordt opgenomen door de deken terugslaat op de huid, dan maakt het paard erg koud, en dan heeft ie meer een koelkast als een warm dekbed aan...

idd dat bedoelde ik Lachen (zij het wat onduidelijk Knipoog )

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:19

Ja ik vond het ook raar.. En ik had ook wel iemand bij ons gevraagd waarom ze dat deden en offie nie ziek werd? maar nee ze deden altijd meteen de winter deken op.. ook gewoon dampend na een uur les..

En van de week zag ik het iemand anders ook doen die toevallig dezelfde winterdeken had als mij toen begon k helemaal te twijfelen Haha!

T lijkt mij ook lekkerder om een droge winterdeken op te krijgen dan 1tje die vol zit met vocht :s Dus we blijven t gewoon doen zoals we gewend zijn Knipoog

Katleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:20

ik leg ook altijd eerst een zweetdeken op
toen ik mijn winterdeken kocht, zeiden ze in de winkel dat als je paard niet al té nat was, je een winterdeken er ook wel ineens mag opleggen (omdat ze ademt?); maar ik kan me voorstellen dat een nat deken op je rug niet echt aangenaam is dus doe ik toch maar eerst een zweetdeken Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 09:23

Ik doe nooit de regendeken op een nat paard, vind ik geen prettig idee.
Ik stap hem eerst goed uit zodat hij afgekoeld is en dan laat ik hem zonder deken opdrogen. Als hij heel nat is ga ik eerst even naar huis en ga ik een uurtje later de deken weer op doen.

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 09:24

Ik heb gehoort,dat het slecht is als je gewoon EEN deken op een bezweet paard.Daarvoor is dus de zweetdeken.Als ze droog zijn,dan de 'normale' deken erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 09:26

Idd, nooit de deken die ze de hele dag op moeten houden op een nat paard leggen.
Eerst een zweetdeken, dan pas de gewone deken.

Kost idd ff wat tijd en daar zullen die andere dan geen zin in hebben.
Maar dan moet je niet rijden Lachen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:06

Ik doe ook altijd eerst een zweetdeken op. Als mijn paard (bijna) helemaal droog is gaat de winterdeken er weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:07

runningkawa schreef:
Kost idd ff wat tijd en daar zullen die andere dan geen zin in hebben.
Maar dan moet je niet rijden Lachen

Of scheren Haha!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:57

Met een deken van Bucas hoef je niet te wachten tot je paard helemaal droog is. Natuurlijk gaat ook mijn paard eerst onder een zweetdeken, maar een Bucasdeken heeft een absorberende voering en voert het opgenomen vocht naar buiten af. Ideaal dus.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:13

Ook met een ademende deken vind ik het niet fijn om hem op te doen.
Zeker als het paard nog warm is is het helemaal niet goed om een deken op te doen, ook geen zweetdeken

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:51

Qua tijd hoeft het ook niet veel extra te kosten, ik ga gewoon eerst rijden, zet dan paard met zweetdeken op en ga dan pas uitmesten. Tegen de tijd dat ik klaar ben met uitmesten is paard al aardig opgedroogd, dan nog even poetsen en doen en de winterdeken kan op een droog paard Haha!

Olke2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:29

Als ik gereden heb en hij is erg nat dan gooi ik eerst de zweetdeken erop en dan de winterdeken, de volgende ochtend haal ik de zweetdeken eronderuit.

Feel_Free

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:47

Ik heb altijd gehoord dat als je een gewone deken op een nat paard legt dat eht erg gaat jeuken.
Dus die van mij is eerst droog voordat de winterdeken er op komt.
Als ik al een zweetdeken opleg laat ik die nooit onder de andere deken zitten eht is altijd de een of de ander.