Scheren in het voorjaar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Scheren in het voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 18:28

Mijn pony's (shetten) staan in de nacht binnen en overdag buiten. Ze hebben daardoor geen enorme wintervacht en werken met deze vacht gaat nog prima. Nu men ik in de winter natuurlijk minder als in het voorjaar/zomer en gezien ik binnenkort weer wedstrijden ga starten (marathon/mendurance) zie ik natuurlijk graag dat ze vlot hun vachtje uitkomen. Meestal lukt dit wel en is het meeste eind april eraf.

Nu heb ik ook wel eens van iemand gehoord die zijn shetten in de winterstop zette en in februari/ maart bij het begin van de training, dan de shetten schoor
Welke invloed heeft dit op de zomervacht en moet er dan nog een deken op (met dit zachte weer)?

Buckje

Re: Scheren in het voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:34

Als je nu nog gaat scheren moet je er wel minstens een 200 grams deken op leggen.

De zomervacht ? tja groeit wel weer.
vorig jaar heb ik mijn ponysi n maart geschoren, en mijn ene zat usper in het haar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:21

Ik scheer altijd in maart voor de tweede keer en merk echt niks aan de zomervacht, dus wat mij betreft kan dat prima

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:56

Simon wordt maandag geschoren en dan pak ik hem weer warm in. Heb geen idee hoe het met zijn vacht gaat.
wordt de eerste keer dat ik zo laat scheer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:32

Wanneer je erg laat scheert, scheer je de bovenlaag van van de zomervacht eraf... ook de zomervacht zal dan lichter van kleur zijn als die eenmaal doorkomt.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:35

ik scheer 1 van mijn shetten zodra het weer wat warmer begint te worden.

Als ik dat niet doe dan kan ik een paar x per dag wonden van het schuren gaan verzorgen dat wil ik haar en mij niet aandoen.
Ze ziet er altijd weer super uit.

Heel misschien dat ik mn hengstje ook ga scheren dit jaar ivm zomerexeem zo hoop ik het makkelijker te kunnen behandelen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:08

XchantjuhX schreef:
Wanneer je erg laat scheert, scheer je de bovenlaag van van de zomervacht eraf... ook de zomervacht zal dan lichter van kleur zijn als die eenmaal doorkomt.

dat is bij mij dus nog nooit gebeurd, de zomervacht is altijd heel rood bij mijn pony, en zelfs als ik hem zo laat scheert klkeur zijn zomervacht gewoon weer zo rood.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:29

mijn shet ziet er ook niet anders uit van kleur.
Ik zit nu ook te twijfelen of ik dr nu ga scheren en een winterdeken op doe.
Ze staat echt te zweten op stal vandaag was ze weer drijfnat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:33

Ik heb het wel eens gezien bij een laat geschoren paard
Zat niet mooi in de vacht.

Ik hou daarom braaf de stelling aan, na 31 dec niet meer scheren. Lachen

Mijn paarden ruien overigens al flink, dus de zomervacht is er zo Lachen
Jullie paarden nog niet?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:41

mijn ene shet al wel de andere niet en zweet ook heel erg op stal, mn paard is geschoren dus daar merk ik niet veel aan.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:43

runningkawa schreef:
Zat niet mooi in de vacht
.

Jullie paarden nog niet?

Inderdaad, ik ook. Die vacht heeft nu een hele slechte kwaliteit. En op plaatsen waar de teugel tegen de hals komt, deken ligt, sporen komen enz. zijn er hele kale plekken. Dus ik zou nu ook niet meer beginnen met scheren, wacht gewoon tot volgend jaar en scheer dan op tijd. Lachen De zomervacht is er zo..

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:47

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:15

ja ik heb er ook nooit problemen mee, bijna iedereen scheert ook laat nog bij het stamboek.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 19:52

Celine_M schreef:
runningkawa schreef:
Zat niet mooi in de vacht
.

Jullie paarden nog niet?

Inderdaad, ik ook. Die vacht heeft nu een hele slechte kwaliteit. En op plaatsen waar de teugel tegen de hals komt, deken ligt, sporen komen enz. zijn er hele kale plekken. Dus ik zou nu ook niet meer beginnen met scheren, wacht gewoon tot volgend jaar en scheer dan op tijd. Lachen De zomervacht is er zo..

Mijn pony's ruien behoorlijk maar pas rond mei zijn ze in zomervacht. Tijdens de rui krijgen ze juist dat ze allemaal kale of korte plekken hebben waar het tuig zit. Ziet er heel lelijk uit.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:38

Ik denk er elke voorjaar over om te gaan scheren maar tot nu toe nog nooit gedaan, ik 'durf' het toch niet aan. Wel scheer ik vaak de baarden en stukje hals omdat ze daar vaak schuren en kale plekken krijgen en ze er dan gewoon meteen een stuk beter uit zien. Bij mijn pony's zie ik geen verschil tussen het wel geschoren stuk en niet geschoren zodra ze in zomervacht zitten. Maar mijn pony's zijn wit en dan zie je zoiezo bijna geen verschil met scheren.

Met de vacht zijn shetten toch wel even anders dan de meeste paarden. Mijn shetten verharen ook volop, er komen hele bossen haar vanaf, maar het duurt nog wel even voordat je gaat zien dat het dunner wordt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 01:08

Die van mij was geschoren en heel mooi kort gebleven... benen en hoofd hadden we erin laten zitten, op die plekken is ze idd erg aan het ruien nu... maar niet lang meer.
De meeste lange haren zijn er wel vanaf... riena verhaart altijd heel erg, maar kort ,ze is ook zo door haar winter vacht heen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 01:35

Ik weet niet hoe het bij shetten uitvalt maar ik scheer die van mij min. 1x per jaar ( en dat is in het voorjaar ) maar dat doe ik omdat hij ermoeilijk uit komt. Maar zijn vacht is daarna wel super!