effect van regendeken op wintervacht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

spocky

effect van regendeken op wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 12:00

ik loop al een tijdje met een vraag en bij elke paardenwinkel krijg ik een ander antwoord

mijn tinker heeft nooit een deken om voor de kou (aleen een zweetdeken na het rijden)
maar als het regend en ik wil rijden is de rug door en door nat.

Stel ik gooi er een 0 grams regendeken op ,maakt hij dan nog steeds een goede wintervacht aan?
of word dat minder.

Lenneke_

Re: effect van regendeken op wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:03

Met een ongevoerde deken is de kans dat hij het koud krijgt groter dan zonder deken.
Als een paard het koud krijgt zet hij z'n haren overeind. Met een deken op kan dat niet.

Ik vind dus dat een deken de totale functie van de vacht moet kunnen vervangen. Als het rond de 15*C is kan een ongevoerde deken dan goed zijn. Maar als het kouder is doe ik er een dunne deken onder. Als het vriest doe ik een dikkere winterdeken eronder.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:03

Die van mij heeft voor kerst van mijn vriend een ongevoerde regendeken gekregen. Ik leg deze dus ook alleen op als ik die dag wil rijden en weet dat het gaat regenen. Ga ik niet rijden maar zou het de hele dag regenen dan krijgt hij deze ook op. De droge dagen heeft hij deze niet op dus de wintervacht blijft. Als het trouwens warm is en het gaat regenen doe ik hem ook niet op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:06

joyce83 schreef:
Die van mij heeft voor kerst van mijn vriend een ongevoerde regendeken gekregen. Ik leg deze dus ook alleen op als ik die dag wil rijden en weet dat het gaat regenen. Ga ik niet rijden maar zou het de hele dag regenen dan krijgt hij deze ook op. De droge dagen heeft hij deze niet op dus de wintervacht blijft. Als het trouwens warm is en het gaat regenen doe ik hem ook niet op.

Ik doe het precies zo Ja

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:25

Inderdaad gaat de theorie dat het paard na opleggen van een deken dan niet de vacht kan gebruiken zoals het bedoeld is. Ik ga of wandelen met mijn paard of ik wrijf voor het zadelen de zadelplaats goed droog.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:13

Lenneke_ schreef:
Met een ongevoerde deken is de kans dat hij het koud krijgt groter dan zonder deken.
Als een paard het koud krijgt zet hij z'n haren overeind. Met een deken op kan dat niet.

Ik vind dus dat een deken de totale functie van de vacht moet kunnen vervangen. Als het rond de 15*C is kan een ongevoerde deken dan goed zijn. Maar als het kouder is doe ik er een dunne deken onder. Als het vriest doe ik een dikkere winterdeken eronder.

Inderdaad, een deken zonder voering heeft geen zin.
Het paard krijgt het er alleen maar kouder van!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:20

ik heb mijn paard dit jaar voor het eerst een regendeken opgedaan, alleen in de herfst toen de paarden nog 24/7 buitenstonden en het wel kouder en natter werd. Het jaar ervoor was hij namelijk erg slecht de herfst doorgekomen. Hij heeft van half oktober tot eind november een ongevoerde regendeken opgehad en toen hij naar stal kwam heb ik de deken er helemaal afgehaald. Hij heeft normaal echt een berenvacht (hij is gedeeltelijk tinker) maar dit jaar was dat beduidend minder en had ik veel minder last van een zwetend paard met rijden. ik wilde hem eerst ook scheren maar heb dat niet gedaan omdat de deken er dus al voor zoveel minder haar zorgde dat ik scheren niet meer nodig vond. Hij is nu ovigens alweer voor de helft uit zijn wintervacht. Mijn paard staat in een buitenbox en als hij losgaat in de paddock ook gewoon zonder deken en hij heeft het niet koud. Nu gaat mijn paard met slecht weer en veel regen niet naar buiten.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 08:55

Wij doen het precies zoals Joyce83. Ik zie aan mijn paarden dat ze met het regendeken (0gm) lekkerder buiten zijn dan zonder deken. De deken is licht genoeg dat de haren omhoog kunnen, en er is ook een isolatie laag tussen de deken en het paard (voel maar).