Regen schurft.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Regen schurft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 09:40

Dag mensen ..
Ik had een vraagje mijn paard is dus geschoren en staat (stond) 24-7 buiten..
Alleen op een gegeven moment kreeg hij allemaal rare plekken enz, bleek dus regen schurft te zijn.
daarom moest hij op stal en niet meer in de regen staan enz.

Binnenkort komt er een deken aan met hals enz, zodat hij straks helemaal ingepakt weer 24-7 in de wei kan Lachen

Vroeg me af of meer mensen hier ervaring mee hadden en er iets aan deden?
en zoja, wat allemaal?

gr Rianne

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Regen schurft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:09

Mijn vorige paard had dit ook. Dat was een tweejarig arabiertje en had bij de fokker bijna altijd binnen gestaan. Ik heb dit paard toen meerdere malen gewassen met imaverol (rainrot wordt mijns inziens veroorzaakt door een bacterie). Vervolgens heb ik de plekken zo nu en dan ingesmeerd met verzachtende zal. Toen de lente weer aanbrak kwam er weer zomervacht op de kale plekken.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 07:57

Hee, bedankt voor je reactie Knipoog

Mijne is nu 3 jaar en staat altijd buiten eigenlijk. Heel z'n leven al alleen nu dus even niet. Donderdag weer Knipoog
Maargoed,ik heb het gewassen met betadine shampoo en sebacyl. Daarna ingesmeerd met hydrocortiderm omdat dat ook ontstekingsremmend en verzachtend werkt. Moet zeggen dat het goed hielp.
Alleen wat jij zegt, veel haar komt er niet op. Pas met de zomervacht? Erg jammer.. want het ziet er niet uit.
Ben allang blij dát het geneest want het duurde echt lang...had jij het paard daarna nog buiten en alles in de regen? En hoe ging dat?
gr

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 08:04

Hoi hoi,
Wat me nu heel erg interesseert en wat ik me in het bijzonder afvraag is waarom je jouw paard scheert als je hem 24/7 buiten hebt staan?
Misschien heb je daar wel een reden voor?
Het klinkt mij onlogisch in de oren namelijk.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 08:06

hoihoi ik heb het ook gehad afgelopen winter maar mijn paard stond buiten maar wel met een dek!'t is inderdaad gewoon een bacterie..Ik heb om de week mijn deken gewassen en elke dag haar kont (daar zat het) met betadine shampoo en voorzichtig die korstjes eraf rossen en wassen maar!!!ook moet je je borstels goed wassen ik deed het ook met betadine shampoo. succes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:54

Ook mijn ongeschoren en dekenloze pony had er last van, ik heb de korstjes er voorzichtig afgerost. Verder heb ik er niets aan gedaan: het geneest vanzelf wel weer Lachen op die kale plekjes groeit het haar wel weer terug.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:45

Het advies van mijn DA was vooral niet krabben aan de plekjes. Plekjes die met een zachte doek verwijderd konden worden mochten er af, maar vooral niet gaan pulken. Door het pulken heb je de kans op grotere plekken zij hij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 00:15

Klopt, ik ben pas voorzichtig kaan rossen op het moment dat de korstjes al bijna los lieten. Het geneest hoe dan ook wel vanzelf, ook als je er niets aan doet.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 21:58

Coby schreef:
Het advies van mijn DA was vooral niet krabben aan de plekjes. Plekjes die met een zachte doek verwijderd konden worden mochten er af, maar vooral niet gaan pulken. Door het pulken heb je de kans op grotere plekken zij hij.

Ja dit doe ik ook zeker niet!! Tong uitsteken Gewoon voorzichtig maar zeker niet de korstjes eraf halen Lachen

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:18

Het veulen van mijn verzorgpony had dit ook!
Goed met imavrol insmeren en de korsten er proberen af te halen maar wel als ze beginnen los te zitten. Dat adviseerde onze DA. Werkte super en het was zo weer weg Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 07:52

Mijn paard staat nu weer 24/7 in de wei met een goeie waterdichte halsdeken (met vaste hals)
en ik moet zeggen het gaat super!
sinds donderdag zit er al mooi donshaar op en het gaat niet verder ofzo.
ben erg blij dus (en smeer met babylotion om de plekken soepel te houden. werkt ook goed Lachen )

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:15

volgens mij heeft mijn verzorgpaardje ook regenschurft. op haar hals voelde ik allemaal kortjes en toen ik die er voorzichitg afhaalde zat je gelijk op de huid. ook op de punt van oor zaten die kortjes. je zat gelijk op de huid. zou dit regenschurft zijn. ze is een grasmaaier en staat iedere dag buiten en gaat 'savonds naar binnen toe

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:57

het is hetzelfde als mok, maar dan elders op het paardenlijf

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 16:58

miekelover schreef:
volgens mij heeft mijn verzorgpaardje ook regenschurft. op haar hals voelde ik allemaal kortjes en toen ik die er voorzichitg afhaalde zat je gelijk op de huid. ook op de punt van oor zaten die kortjes. je zat gelijk op de huid. zou dit regenschurft zijn. ze is een grasmaaier en staat iedere dag buiten en gaat 'savonds naar binnen toe

Jep dat is het helemaal.
Paard wat bij Alejandro stond had het ook Lachen
(alejandro is mijn paard). Maar zo begon het bij mij ook.
Die bultjes trokken weg en later kwam de ellende met kalen plekken dus Lachen

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:52

zal morgen eens nog een keer kijken en aan de eigenaar melden. en wat kan ik het er beste opsmeren.