kou ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vigel1

kou ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 08:32

waaraan kan ik zien dat mijn paard het koud heeft en een deken nodig heeft

Elliebelle

Re: kou ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:35

Heée,

Als hij koud aan voelt, en niet meer goed in zijn vel zit, dus niet vrolijk meer doet.
Meestal kun je het ook aan hun ogen zien, teminste ik dat aan mijn eigen paarden wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:45

Staat hij zonder deken de hele winter al? Dan is ook nu een deken totaal overbodig meestal.

Als hij met dit koude weer extreem koud aan voelt en inderdaad niet lekker meer in zijn vel zit.

marco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:57

Als hij gewoon de hele winter zonder deken staat kan hij het prima zelf regelen.
Anders waren de paarden in de natuur maar zielig Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:43

Een beetje koud is niet erg. Anouar stond er bij als een hoopje ellende, toen heb ik hem toch maar een deken op gedaan. Ik merk dat hij nu veel lekkerde in z'n vel zit, hij heeft weer meer energie en is weer wat dikker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:29

Marco ook met dit weer? Door de hoge tempraturen van de afgelopen weken hebben veel paarden én een niet té dikke vacht aan gemaakt. én er zijn al weer heel wat aan het verharen.

Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 14:55

Het is ook ineens veel kouder geworden, ik weet gewoon niet meer wat ik met dat weer aan moet....wel een deken, geen deken...bah geef mij maar zomer:D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:06

hallo

het is idd zo dat je het kan zien, dat hij niet lekker in z'n vel zit en koud aanvoelt. Ook zijn oren vertellen veel, voel maar eens. (ze horen niet koud aan te voelen, doen ze het wel, dan weet je het..)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:20

Dat van die oren hoeft niet persé .... ik voel ook wel eens aan de oren van mijn paard. Maar die heeft het absoluut niet altijd koud als haar oren ook koud zijn. 't voelt verder op haar lichaam totaal niet koud aan, behalve dan de benen dan. De oren en benen zijn tenslotte de uiteinden van het paardenlichaam, die zijn meestal kouder.
Ik zou me meer zorgen maken als m'n paard (gewoon op stal staand of in de wei) warme oren zou hebben, dan als ze koude oren zou hebben.

Zoals hierboven als is aangegeven, zie je ook aan het gedrag/uitstraling van je paard of hij het koud heeft. Maar ook als je paard staat te rillen.
Maar ook dat hangt ook weer af van de situatie, de mijne rilt ook wel als ze gestrest is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:17

Als je aan de oren voelt moet je helemaal beneden aan de oren voelen, niet echt aan de oren zelf, maar waar ze aan het hoofd vast zitten zegmaar.

De staart vind ik altijd wel een redelijk graadmeter. Houden ze hem strak tegen de billen en krijg je hem bijna niet omhoog dan hebben ze het niet echt warm.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:18

Als de haren rechtop gaan staan, hebben ze het koud.
Deken zou ik met dit weer niet doen, wel heel veel ruwvoer geven. Hooi zorgt dat die verwarming bij de paarden blijft branden....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:33

Lappie_Lap schreef:
Dat van die oren hoeft niet persé .... ik voel ook wel eens aan de oren van mijn paard. Maar die heeft het absoluut niet altijd koud als haar oren ook koud zijn. 't voelt verder op haar lichaam totaal niet koud aan, behalve dan de benen dan. De oren en benen zijn tenslotte de uiteinden van het paardenlichaam, die zijn meestal kouder.
Ik zou me meer zorgen maken als m'n paard (gewoon op stal staand of in de wei) warme oren zou hebben, dan als ze koude oren zou hebben.

Zoals hierboven als is aangegeven, zie je ook aan het gedrag/uitstraling van je paard of hij het koud heeft. Maar ook als je paard staat te rillen.
Maar ook dat hangt ook weer af van de situatie, de mijne rilt ook wel als ze gestrest is.

Als ze warme oren hebben is het idd foute boel, maar als de oren EN het lijf koud aanvoelen, weet je toch al dat ze het koud hebben.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:50

AaronYve schreef:
Als ze warme oren hebben is het idd foute boel, maar als de oren EN het lijf koud aanvoelen, weet je toch al dat ze het koud hebben.

mijn paard heeft wel vaak warme oren hoor! s' Ochtends als ik kom voeren of later in de middag zijn de oren gewoon alleen aan de onderkant warm, maar als hij al een tijdje bezig is met hooi eten worden de oren wel helemaal warm! Volgens mij is dit niet erg, toch? Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:52

ik voel ook altijd aan de basis van de oren

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:52

AaronYve schreef:
Lappie_Lap schreef:

Ja

Als een paard z'n haren 'op' heeft staan, om het zo te noemen. Dan heeft hij het idd koud, ALS hij z'n haren niet op heeft staan. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze het ook echt zo koud hebben dat er iets aan gedaan moet worden hoewel de neiging om er iets aan te doen is wel heel groot is Bloos

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:53

vigel1 schreef:
waaraan kan ik zien dat mijn paard het koud heeft en een deken nodig heeft

ik kan je geen professioneel antwoord geven, maar bij alle dieren voel ik tussen/achter de oren, daar is de huid dun dus als het daar koud aanvoelt zullen ze het wel koud hebben Clown zowiezo kan je natuurlijk even je vingers in de vacht steken Knipoog

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:54

aleida_thijs schreef:
AaronYve schreef:

mijn paard heeft wel vaak warme oren hoor! s' Ochtends als ik kom voeren of later in de middag zijn de oren gewoon alleen aan de onderkant warm, maar als hij al een tijdje bezig is met hooi eten worden de oren wel helemaal warm! Volgens mij is dit niet erg, toch? Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Als hij hooi staat te eten heeft hij als het goed is z'n hoofd aan de grond. Dan stroomt er dus meer bloed naar het hoofd, lijkt mij dat het daarvan warmer kan worden. En hij kauwt op z'n hooi, dus beweegt het zich/is hij actief. Daarvan wordt een lichaam (vooral het deel waar de beweging wordt uitgevoerd) ook warmer.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:56

Persoonlijk voel ik trouwens bijna nooit aan de oren van mijn paard. Ik kijk naar het algehele plaatje en voel, als ze al een dek op heeft, onder haar dek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:13

Ik voel ook bijna nooit aan zijn oren, voel vooral onder zijn dek en verbaas me er over dat hij het niet koud heeft. Zo zie je maar weer dat als je het zelf koud heb je dat niet op je paard kan toepassen.

Aan de oren voelen is wel een manier, maar als hij verder vrolijk en lekker in zijn vel oogt zou ik me niet al té veel zorgen gaan maken.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:19

Judith_ schreef:
Marco ook met dit weer? Door de hoge tempraturen van de afgelopen weken hebben veel paarden én een niet té dikke vacht aan gemaakt. én er zijn al weer heel wat aan het verharen.

Die van mij is gewoon een ontzettend wollig beertje, ondanks het zachte weer van de afgelopen tijd. Hij staat al jaren dag en nacht buiten, zomer en winter, zonder deken, dus zijn vacht wordt hoe dan ook iedere winter weer enorm dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:00

Cassidy schreef:
Als de haren rechtop gaan staan, hebben ze het koud.

Nee, een paard zet de vachtharen rechtop om zodoende een extra, isolerende luchtlaag te creëren. Dit doen ze om te voorkómen dat ze het koud krijgen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:22

Ik zal warme oren wel veranderen in hete oren;) En als ze echt hete oren hebben dan hebben ze meestal koorts.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:48

Als paarden hun haren rechtop zetten, betekent dat niet per definitie dat ze het koud hebben, of althans, dat ze het nog steeds koud hebben.

Ze zetten de haren omhoog om warmte (of eigenlijk lucht) vast te houden, net als bij ons kippenvel al heeft het bij ons weinig effect vanwege het zielige aantal haartje op ons lijf Haha! . Daarom is het ook een mider goed idee om een ongevoerde regendeken op te leggen als het even kouder wordt op het moment dat je paard de hele tijd zonder deken heeft gestaan. Dan kun je beter een licht gevoerde deken opleggen. Waarom? Omdat een ongevoerde regendeken geen warmte genereert (en vasthoudt) en je paard kan zijn haren niet meer rechtop zetten.

Ook trillen betekent niet dat je paard het (nog steeds) koud heeft (hij heeft het wel koed gehad...). Ze trillen juist om warmte te genereren en zichzelf weer warm te krijgen. Door het trillen komt er warmte vrij omdat o.a. de bloedsomloop sneller gaat stromen.

Het voelen aan de oren vind ik inderdaad een goede.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 16:22

bedankt voor jullie reacties
als ik die zo allemaal een beetje bij elkaar doe en ik kijk naar mijn paardje is hij volgens mij bests heel gelukkig zonder zijn deken hij rolt nog vaak en kijkt nog steeds heel vrolijk en ondeugend, ik denk ook dat het meer mijn ding is dat ik het zielig vin d zo in die kou

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:46

een paard kan tot - 10 zonder deken buiten staan Knipoog
ik denk niet dat ze het snel koud hebben Knipoog
wintervacht zorgt voor de warmte Knipoog