nu nog scheren ? help...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

nu nog scheren ? help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:30

hallo,
ik henb sinds ong. 4 maanden een nieuwe pony (haf x welsh) Bij haar oude eigenaars werd ze geschoren,maar aangezien mijn vader er niet zo'n voorstander van is hebben we het dit jaar niet gedaan.Maar nu draait mij vader bij omdat ze nu echt aan het ruiven is,singel en zadeldoek altijd vol winterhaar.En ze zweet echt super veel.Ze staat nu op vlas op een stal van 4op5 ,maar ze han ook nog in een "minimini"
padockje van ong 5 op 5,dat is gewoon overdekt,maar het regent niet binnen,ze kan dus in de binnen stal,of onder het afdak gaan staan...Ik rij er nu ong. overdaags op ,maar wel een training van ong. 1 uur,en zondag anderhalf uur.(dinsdag,dond.,zat.zon.)

Zou ik haar nu scheren ?zoja welke dekens doe ik dan best op ?
ik ben in het bezit van : licht gevoerd regendeken,een katoenen zomereken,fleecedeken met hals,een dik winterdeken,en nog een dikker winterdeken met wol.Welke combinaties gebruik ik het best ?

groetjes,
elout

Steph1989

Re: nu nog scheren ? help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:37

Zeker nu het vriest : het nog dikkere winterdeken met wol ! Ik weet nie hoe dik dat is, met eventueel er nog dat tweede deken over (ik leg altijd veel dekens op, zeker als het vriest !). Als ze buiten nat kan worden (en helpt meestal ook heel veel tegen wind): dan kan je het dik wolllen winterdeken en het gevoerd regendeken erop.
Mijn paarden staan in de winter nooit veel buiten (praktisch nooit, zeker niet met slecht weer), en ik koop ook altijd winterdekens waar ze ook mee buiten kunnen staan, dus water/wind dicht. Is altijd een beetje warmer, en gaat veel minder snel kapot !

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 14:58

dankje,maar kan ik nu nog scheren ? wat zouden jullie doen

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:45

ik denk dat je haar nog wel kan scheren hoor
als jullie bijde last hebben van het verharen zweeten en lang durig nat blijven
zou ik het zeker doen
als het paard zo nat is en je gooit er een zweet deken op en je moet na een uur weg en ze is nog wat nat
kan ze het tog kouw krijgen met opgedroogt haar en nog nat haar
als ik zo jouw verhaal leest zou ik haar scheren en idd merdere dekens op leggen (houd meer warmte van dan 1 dik deken)(mijn mening)
dan is ze niet meer nat en na een half uur een zweet deken op is ze afgekoelt en kan ze der dikke dekentjes lekker op
Laatst bijgewerkt door liesje_waal op 24-01-07 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:45

Ik zou het niet meer doen
Over aan maand gaan ze ongeveer al beginnen met ruien

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:49

ik zou het ook niet meer doen, wel erg laat en het is nu in 1x 13 graden kouder dan een week geleden, dus je hebt kans op een flinke verkoudheid ondanks een dikke deken, nog een maandje of 1,5 wachten en je pony verhaart alweer!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:50

jeps dat is ook wel weer zo Lachen:D
haha vergeten Lachensorry

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:06

Ik denk dat je het beste niet meer kunt scheren, vooral omdat het temperatuur verschil zo groot is!
Als je het nog wel gaat doen zou ik de dikke winterdeken erop doen en zoals nu met die kou een andere eronder
Ik heb er nu zelf ook 2 dikke dekens opliggen, als het niet vriest 1 dikke deken

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:09

ik heb 2weken geleden mijn paard verkocht, en ze hebben hem nu ook pas net geschoren.. Dus het moet wel kunnen denk ik...

Ni_Mi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:11

Scheren kan nu nog wel doordat het nu gevroren heeft, ik zou niet wachten tot na het weekend omdat dan de temp al weer omhoog gaat.
Wel idd goede dekens op.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:28

Mijn DA heeft mij afgeraden om nu nog te scheren. (Heb haar eigenlijk niet gebraard waarom niet)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:37

Héee,

Ik heb mijn paard 2 weken geleden nog laten scheren.
Hij staat nu met 2 winterdekens+ hals en heeft het helemaal niet koud.
Ik zou het gewoon doen. Maar dan wel even wachten tot het minder koud is.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:44

Jack gaat maandag ook nog een keer onder het scheerapparaat.
Zijn vacht is opzich wel dun(is in November nog geschoren), maar hij blijft altijd heel lang nog nat als hij aan het werk is geweest(lees; uren). Daaron kies ik er nu nog voor om weer een keer te scheren.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:49

Ik heb ook juist een nieuwe pony gekocht ( een fjord) ook met hle dikke vacht, maar ik scheer niet meer. Mijn ervaring met mijn andere fjord is, dat al je in het nieuwe jaar nog scheert ze slecht in de zomervacht komen, en dan zit je dan dus weer met een half dikke vacht. Het voorjaar begint al bijna ( met een beetje positieve instelling) in zicht te komen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:53

Mij is ook geleerd niet meer te scheren na nieuwjaar.
Doe dat zelf dus ook nooit Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:04

scheren na het nieuwe jaar kan nog prima hoor Knipoog
ik reed een tijd voor een handelaar en die scheerden zelfs tot begin maart en die paarden kwamen altijd nog netjes in de zomervacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:07

Ik heb 1x een paard gezien dat niet fatsoenlijk meer in de vacht kwam.
Dus ik neem het risico niet.
Als je scheert in december, groeit het niet zo erg meer bij dat je
voordat ze ruien het nog eens moet

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:09

Ik heb mijn haflinger anderhalve week geleden nog geschoren, hij staat nu overdag met een dikke waterdichte deken op het land. Kan prima. Heb ook voorgaande jaren geen last gehad met de zomervacht.