vandaag op de weide gezet...verstandig!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

vandaag op de weide gezet...verstandig!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:12

Hoi iedereen.
Ik wil me eerst en vooral excuseren voor mijn domme vragen Bloos ...
Ik heb net mn allereerste paard gekocht ( juni 2006) en dit is eigenlijk de eerste winter. Op de vorige stal kwam hij NOOIT ( ook niet in de zomer ) op de weide, wat dus onbegrijpelijk is!!!
Nu probeer ik hem zo vaak ik kan op de weide te zetten...dus ook vandaag...

Hier komen de vraagjes :
1/ hij is niet geschoren maar ik heb hem toch maar n fleece zweetdeken + regendeken met hals opgedaan. Was dat nodig? Of is dat nog te koud / warm? Ik heb geen idee...
2/ ja hij heeft ijzers...Het weilandje is niet heel groot en hij staat hier alleen dus kan niet gaan rondrennen en spelen met andere paarden. Voor het hek ligt vastgevroren modder met kleine bevroren plasjes. Is achteraan niet meer. Voor de poort komt hij normaal nooit!
Hij wilde wel rennen maar voelde dat de grond toch te hard was denk ik, dus is hij gewoon beginnen grazen.
Was het echt fout van me om hem er nu op te zetten!? Hij is namelijk sinds zondag alleen nog maar gereden geweest , vind het zo zielig anders...Ik ben wel de enige van heel de stal die zn paard op de weide zet. En het zonnetje schijnt hier, tis zo'n mooi weer!
3/ om 16h word haal ik hem af de weide en ga ik hem uitgebreid poetsen en dan rijden.

Hierbij de foto van het weiland :

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet dat dit gek overkomt maar ik ben vrij onzeker in die dingen en wil echt alles goed doen!
Alvast bedankt voor jullie antwoordjes..

Ogrop

Re: vandaag op de weide gezet...verstandig!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:18

Dat vroeg ik me namelijk ook af, (hier ook een eigenaar die de eerste winter met haar paard door brengt) Hier heeft het alleen wel gesneeuwt. Nu vroeg een vriendin mij als de paarden daar mok van kunnen krijgen.. Dus vandaar, vraag ik het hier ook terwijl Clown

Dus het lijkt me nog niet zo een stomme vraag!!
In jouw geval kan het best naar mij mening, je paard voelt wat hij niet kan en wel kan, staat je paard veel buiten, anders kon dat deken misschien wel achterwege gebleven zijn...

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:19

Ik vind het alleen maar goed als je je paard buiten zet hoor Knipoog
en het is ook wel lekker voor dr dat ze ingepakt is, omdat ze niet zo gewend is om de weide op te gaan.

Mijn paarden heb ik om 12 uur ook naar buiten gebracht.
2 hebben er een deken op, (1tje is geschoren) en het veulentje heeft een lekkere warme vacht.

Je paard zal het vast lekker vinden om buiten te staan.
Maar ik kan niet begrijpen dat hij bij de vorige eigenaar nooit op het land kwam .
Dan heeft ie bij jouw toch een veel beter leven Lachen

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:23

Het lijkt mij prima. Omdat jouw paard inderdaad vast niet zo'n dikke vacht heeft lijkt het me wel goed dat hij een deken op heeft. Onze paardjes staan 24/7 buiten 365 dagen per jaar, dus ook in de winter en met slecht weer. Zonder deken, met warme wintervacht en met schuilstal.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:25

Oef ik had hier echt minder fijne reacties verwacht!!
Ja bij de vorige eigenaars stond hij op een privestalling : ik reed hem toen al 2x week als verzorgpaard. De andere dagen werd er niet mee gereden en stond hij ook in zijn stal...hij had wel n raampje en daar kon hij de andere paarden op de weide zien...
Hij is nu echt veranderd van een nors paardje naar een lieve knuffelaar...
Ik denk dat het ook komt door het feit dat hij nu echt wel vaker de wei op kan...Niet dagelijks, maar toch zoveel mogelijk...Vandaar dat ik nog n deken opgelegd heb omdat hij in de stal toch ook een dik deken opheeft!

Ja hij is wel blind langs 1 kant, dus is zowiezo al n pak voorzichter. Hij ging ook heel voorzichtig door de bevroren modder. Hij voelde wel dat ie niet te gek mocht doen denk ik Knipoog

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:29

O ja, daar ken ik je van! Van het gedeeltelijk blinde paardje topic! Mijn halfblinde doet ook voorzichtig als het gevroren heeft. Dat ligt overigens niet aan zijn blindheid, maar gewoon omdat het soms wat moeilijker loopt.

kojak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:31

Ik denk dat het inderdaad wel lekker is voor je paardje om met dit weer buiten te staan, lekker koud en zonnetje, gezond weer hoor. Mijn ervaring is dat ze zelf wel doorhebben wat wel en niet kan, ivm de bevroren grond.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:36

Had je paard al een deken opgehad of niet? Anders is ineens een regendeken met hals en een fleecedeken wel veel over zijn wintervacht heen hoor...heeft hij niet nodig dan.
ter vergelijking: Onze pony's die nooit onder deken staan (alleen na het rijden als ze bezweet zijn) krijgen ook als het vriest geen deken op buiten.

Over het buiten zetten opzich: Bij ons komen ze niet meer in de wei als de gond hard is. Qua temperatuur is het allemaal geen probleem, maar het risico op blessures is gewoon te groot. (Vorig jaar tijdens een weekend weg zijn ze nl wel buiten gekomen, en een paard is tot juni geblesseerd geweest Boos! )
De combinatie frisheid door de temperatuur en harde grond vind ik persoonlijk niet te vertrouwen.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:39

Ezter schreef:
Had je paard al een deken opgehad of niet? Anders is ineens een regendeken met hals en een fleecedeken wel veel over zijn wintervacht heen hoor...heeft hij niet nodig dan.
ter vergelijking: Onze pony's die nooit onder deken staan (alleen na het rijden als ze bezweet zijn) krijgen ook als het vriest geen deken op buiten.

.

In de stal heeft ie momenteel n Highliner deken van HH op, heel dik gevoerd.
Hij is het eigenlijk altijd al gewend van dekens op te hebben en heeft ook niet zo'n heeel dikke wintervacht.. Vandaar dat het me verstandiger leek om het wel op te leggen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:00

* Mag ik hier ook even vragen als het erg is om het paard in de padock te steken, als er sneeuw ligt? -En moet je daarna gaan drogen/deken op gaan leggen, of wat dan ook?

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:14

Het is natuurlijk veel handiger als je paard van kleins af aan al het weiland is gewend in de koudere dagen, maar dat hij er nu opstaat is alleen maar goed. Als ik jou was zou ik er 1 deken opleggen, je kunt zijn temperatuur sowieso opnemen en als je elke dag naar hem toegaat merk je wanneer hij het koud heeft. Zonder deken zou ik nog niet doen, hij heeft dan wel zijn wintervacht(let op dat je deze beter niet kunt scheren als hij op het weiland blijft staan) maar toch is het wennen.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:19

Jouw paard geeft zelf eigenlijk al aan wat de bedoeling is: je deed hem buiten, hij zag dat het lopen niet makkelijk ging, dus is hij begonnen met grazen. Je paard past zich gewoon aan! Dus naar buiten met je paard, helemaal mooi ook dat het zonnetje schijnt, das alleen maar goed.
Ik zou verder de dekens opdoen die hij normaal ook op heeft als hij buiten gaat. Hij zal zich door de weinige beweging niet in het zweet lopen.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:22

ik heb ze gewoon buiten op de bevroren grond staan hoor. je ziet het aan hun lopen dat ze zich aanpassen. ze maken nu ook geen gekke sprongen, dus ze passen zich echt wel aan!
wel doe ik bij de wat grotere plassen dat ik het ijs kapot breek. dan zien ze tenminste waar het water is en niet dat ze ineens schrikken omdat een groot stuk ijs doorzakt en dus verplaatst en dus de paardenvoetjes die gaan glijden...
ze zien anders niet het verschil tussen bevroren aarde met een ondiep plasje of een bevroren aarde met een diepe plas onder het ijs.

dit jaar zou ik inderdaad zijn deken ophouden, maar 1 is vast genoeg, mits hij niet laat blijken dat hij het koud heeft. vermoedelijk kun je die volgend jaar al weg laten, maar dat zie je dan wel aan zijn vachtontwikkelingen en of hij het koud krijgt. Soms kan het wel 2a3 jaar duren voordat ie zonder deken buiten kan.
zorg ook voor voldoende hooi, dat is hun brandstof voor hun eigen "kachel"

lekker trouwens dat jij hem wel heerlijk veel naar buiten wil hebben!

edit: domme vragen bestaan niet hoor, dus niet voor excuseren. jij wil graag het beste voor je paard en dus vraag je daarom, dat is alleen maar goed!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:25

Als de ondergrond te onregelmatig vastgevroren is, zou ik wel uitkijken dat hij zich niet verstapt. In dit geval is hij voorzichtig geweest, maar dat zijn ze niet allemaal.

Met dit koude vriesweer en veel zon moet je wel uitkijken met gras, en vooral het Fructaangehalte in het gras. Dat kan namelijk Hoefbevangenheid veroorzaken. Voor meer info over Frunctaan moet je even op www.paardnatuurlijk.nl kijken, en dan linksboven op Fructaan klikken. Er is een overzicht over het gevaar van Fructaan, en bij welke weerssituatie je moet uitkijken.

wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:32

Ik vindt het niet zo verstandig als de grond bevroren is je paard buiten te zetten, een misstap kan al fatale gevolgen hebben, iedere winter zijn er weer paarden die de dupe ervan worden, het is allemaal wel goed bedoeld, maar je zoekt probelemen op.
Iedere winter breken paarden benen door zulk soort actie´s, en dan is het huilen groot, en dan de schuldgevoelens waar eigenaar achteraf mee zit, ondanks dat de eigenaren het alleen maar goed bedoelen.
Zelf met dierenarts meegelopen en helaas te vaak dit soort ongelukken van dichtbij meegemaakt!
Dus, of dit verstandig is moet je uiteindelijk zelf uitmaken, ik doe het in ieder geval nooit!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 14:38

Bedankt voor de link Cassidy.
Heb even gekeken en bij weer zoals vandaag is het risico extreem hoog... Verward
Had hier eigenlijk nog nooit van gehoord en wist niet dat het risico's inhield... wel hij gaat er om 16h weer af en dan zal ik hem maar best de volgende dagen, tot het niet meer zo vriest, loszetten in de piste of zo... Zou ook niet willen dat ie hoefbevangen word.
Maar is het niet meer iets voor paarden die 24/7 buitenstaan dan? De mijne is nu zondag de ganse dag buiten geweest, zaterdagvoormiddag, vrijdag, en dan maandag en dinsdag nu enkel in de piste...

Ik zorg steeds voor voldoende hooi in de stal : 's morgens een heel dik pak, 's middags en ook 's avonds krijgt hij ook nog eens een groot pak. Ze voeren hem ook al wat mais bij...

Normaal als hij buiten gaat heeft hij dus enkel zn regendeken op op ( HH Thor II met hals). Maar dat vond ik net iets te koud, vandaag dat ik die fleece er nog onder gedaan heb. Het regendeken is namelijk ook niet gevoerd...

Ik zat zelf een beetje in tweestrijd, vandaar dit topic :
Ik voelde me er goed bij omdat hij zo ontzettend graag de weide opgaat en omdat het zonnetje scheen.
Maar langs de andere kant had ik idd zoiets van oh nee wat als ie iets breek? of zichzelf bezeerd?
Maar het is maar van 13h - 16h en alleen vandaag normaal, de volgende dagen kan die vrij in de piste ... dus ik hoop echt niet dat er ongelukken gebeuren. Was het al maar 16h..

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:42

Je ook niet teveel zorgen maken hoor! Je gaf zelf al aan dat je paard heel voorzichtig deed, dat is eigenlijk het belangrijkste! Als ze zelf maar doorhebben dat het hard is en ze dus op moet letten, is de kans dat er iets gebeurt al heel klein. Helaas doen ze dat lang niet allemaal...
En verder zou ik hem dan gewoon zolang het vriest inderdaad ergens anders loszetten, beter te voorzichtig als een keer net niet voorzichtig genoeg toch...

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 14:46

Ja inderdaad.
Ik ken het ook allemaal nog niet echt en heb eigenlijk niet echt iemand waar ik raad aan kan vragen...
Staleigenaar was bijvoorbeeld niet op stal vanmiddag.
En ook de voorbije weken met het zachtere weer zette niemand zn paarden buiten op de weide, ze staan allemaal binnen momenteel 24/7. Sommige zelfs dagen aan een stuk...dat wil ik echt liever niet voor de mijne...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:49

Als de wei erg nat is, kun je de grasmat voor je paard verknallen als je hem er alsnog opzet. Het is voor dat moment wel leuk dat hij buiten is, maar een mooie dichte grasmat in de zomer is veel fijner voor de paarden. Bovendien is de kans op distels of ander onkruid in het land op een stukgelopen land groter dan bij een dichte grasmat....

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:52

ziet er prima uit hoor Lachen
Zolang het weiland geen enorme modderpoel word zie ik geen problemen

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:58

Ik zet die van mij ook gewoon buiten, alleen loopt die in de bak. Hij loopt er heel de middag en komt ook iedere dag even buiten

Het weiland ziet er goed en hele dagen binnen is ook niets. Lekker naar buiten!!!!!!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:59

ik zie geen probleem.

als je paard nu helemaal ontploft zodra hij buiten komt is het een ander verhaal. dan is het risico dat hij zich verstapt groot. maar je paard past zich goed aan, prima dus.

mijn paard staat 24/7 buiten. mijn pony heeft ook altijd 24/7 buiten gestaan.
nooit geen problemen gehad. afgelopen donderdag met de storm heeft hij ook buiten gestaan en hij leeft nog steeds Haha!
paarden zijn slim, normaal staan ze vaak onder de bomen, maar met die storm gingen ze juist niet onder de bomen staan...

als ik jou was zou ik me niet te druk maken.
en van die 4 uurtjes op de wei wordt je paard echt niet hoefbevangen hoor.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:52

Marjo_x schreef:
ziet er prima uit hoor Lachen
Zolang het weiland geen enorme modderpoel word zie ik geen problemen

Nee inderdaad. De mijne komt zo goed als elke dag 1/1,5 uur op de wei de rest in de paddock... Nu de grond in de paddock hard is stapt die gewoon rondjes ipv lekker dollen en staat die lekker te koekeloeren langs de weg:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:55

Als het redelijk recht is gaat het prima.
Lekker naar buiten ermee Lachen

Ik heb er hier 3 staan, die wel klieren met elkaar.
Daarom de bak voor het ging vriezen gesleept (moeten ze doorheen om in de wei te komen)
De wei is redelijk recht.

Paard zonder deken gooi ik nooit geen deken op, daar heeft hij zijn vachtje voor Lachen

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 19:17

Wel toen ik om 16h bij de manege aankwam stond hij net voor de modderpoel wat te grazen.
Hij leek het niet te koud gehad te hebben en hij liep nog heel goed vandaag! Dus ( gelukkig ) niets aan de hand!! Knipoog