Toch nog deken op?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hennyhout

Toch nog deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 11:43

Vraagje: mijn jonge paard heeft tot januari buiten gelopen en dus een redelijke wintervacht gehad. Vervolgens is hij naar stal gekomen en uiteindelijk heb ik besloten om hem niet meer te scheren en heb hem een 0 grams regendeken opgegooid. Volgens mij is hij door die deken en het zachte weer toch wat van zijn wintervacht kwijtgeraakt.

Mijn vraag is of ik nu het kouder wordt toch een deken erbij zal leggen? en wat voor deken dan? (evt. fleecedeken?)

Alvast bedankt!

XxSultanxX

Re: Toch nog deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:45

waarom heb je hem nu nog een deken opgedaan?
dat was hellemaal niet nodig geweest...
maarjah als ik jou was zou ik er een dun dekentje bij doen als het echt koud is....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:47

een 0 grams deken oftewel een regendeken heeft geen nut als je paard lange haren heeft. De haren zorgen ervoor dat je paard van onder zijn vacht niet nat wordt. door juist een deken erop te gooien krijgt je paard het eerder koud dan zonder deken. Waarom... omdat hij zijn haren niet meer rechtop kan zetten zodat er lucht tussen kan wat dus isoleert. Advies van mijn kant of je zet hem met een dikere deken of juist zonder maar je moet niet te veel poetsen zo gaat het natuurlijke huidvet eraf

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:49

splash1999 schreef:
een 0 grams deken oftewel een regendeken heeft geen nut als je paard lange haren heeft. De haren zorgen ervoor dat je paard van onder zijn vacht niet nat wordt. door juist een deken erop te gooien krijgt je paard het eerder koud dan zonder deken. Waarom... omdat hij zijn haren niet meer rechtop kan zetten zodat er lucht tussen kan wat dus isoleert. Advies van mijn kant of je zet hem met een dikere deken of juist zonder maar je moet niet te veel poetsen zo gaat het natuurlijke huidvet eraf

als je hem nu een dikke deken op gaat doen gaat hij zweten,dan zou ze hem moeten scheren.
als ze hem nu zonder deken zou doen krijgt hij het koud...hij kan ze haren nu niet meer overeind zetten...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:51

waarom zou hij zijn haren niet meer rechtop kunnen zetten dan??? De deken is toch weg

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:54

splash1999 schreef:
waarom zou hij zijn haren niet meer rechtop kunnen zetten dan??? De deken is toch weg

ja maar je weet niet vanaf waneer zij hem het deken op heeft gedaan Knipoog
ik vind het eerlijk gezegt een beetje dom dat je een paard die in de wintervacht zit een deken op gaat doen...

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:55

Hij/zij zal geen wintervacht zijn kwijt geraakt, dat had je dan ook wel gemerkt door verharen.
Hij staat nu binnen met dek, daardoor gaan zijn haren plat liggen. Rechtopstaande haren isoleren meer dan platliggende. Door 't dek en 't binnen staan is dus overeind staan niet nodig; hij is al lekker warm. Als je hem zijn dek afdoet en weer buiten zou zetten gaan de haren gewoon hun werk weer doen als dat nodig is. Je moet hem dan alleen nu niet te veel poetsen, dan verwijder je natuurlijk vet wat hem tegen regen beschermt.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 23-01-07 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:57

XxSultanxX schreef:
splash1999 schreef:

ja maar je weet niet vanaf waneer zij hem het deken op heeft gedaan Knipoog
ik vind het eerlijk gezegt een beetje dom dat je een paard die in de wintervacht zit een deken op gaat doen...

het is een zachte winter geweest dus dat maakt geen ene drol uit. Scheren is touwens nu ook geen optie meer omdat de zomerharen dan kapot gaan. Zonder deken is hij dus beter af. Zweten onder de deken is idd ook niet bevordelijk voor hem

edit even verduidelijkt
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 23-01-07 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:00

Splash. Wat maakt geen drol uit Verward IK snap het geloof ik even niet Clown

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:01

Merlijn schreef:
Splash. Wat maakt geen drol uit Verward IK snap het geloof ik even niet Clown

ik ook niet Vork

hennyhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 12:04

Ik hem hem de regendeken opgegooid omdat hij inmiddels wel wat aan het werk is en hij anders steeds onder de modder zit en zeiknat is. Dit is i.vm. zadel etc. ook niet erg handig dacht ik.

Maar ik had er inderdaad niet aan gedacht dat de isolerende werking weg zou gaan Gestoord dom...

Maar wat nu? toch maar de deken weer af doen of er nog eentje bij doen? Ik heb hem nu een kleine 3 weken onder de regendeken staan.
Heb overigens niet het idee dat hij het koud heeft.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:06

ik heb mijn paard ook geen deken op,en hij word ook gereden Knipoog
this alleen wat meer werk(blubber enzo op de vacht en je moet hem langer uitstappen)
ik denk dat je dan beter je deken af kan doen...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:09

de deken af doen is de beste oplossing in dit geval. Even voor het rijden de natte haren drogen met een handoek als dit nodig is maar niet wrijfen dan dan haal je nog de vetten weg. Nat zijn als je klaar bent met rijden hoeft niet meteen te betekenen dat hij ook nat is aan de onderharen. Zodra de onderharen droog zijn hoef je niet verder uit te stappen. tenzij hij nog niet op adem is

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:09

hennyhout schreef:
Vraagje: mijn jonge paard heeft tot januari buiten gelopen en dus een redelijke wintervacht gehad. Vervolgens is hij naar stal gekomen en uiteindelijk heb ik besloten om hem niet meer te scheren en heb hem een 0 grams regendeken opgegooid. Volgens mij is hij door die deken en het zachte weer toch wat van zijn wintervacht kwijtgeraakt.

Mijn vraag is of ik nu het kouder wordt toch een deken erbij zal leggen? en wat voor deken dan? (evt. fleecedeken?)

Alvast bedankt!

Fleecedeken op stal lijkt me niet zo handig, als hij gaat liggen/rollen wordt die door de mest helemaal vuil en nat. Je regendeken lijkt me prima als hij het niet koud heeft, anders doe je 'm een 150 grams deken op. Vergeet niet dat hij zich nu ook niet meer warm kan lopen nu hij op stal staat, buiten kon dat wel. Dus hij kan het toch eerder koud krijgen ondanks dat ie op stal staat.

hennyhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 12:52

Nee, het plan was dan ook om een fleecedeken met dekensingel onder de regendeken te doen. Zo heeft hij dan toch net iets meer om, zonder dat hij meteen staat te zweten. Hij staat overigens nog steeds een groot deel van de dag buiten.

Maar misschien dan toch maar weer de deken af...