Help...wat als het nu gaat vriezen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Help...wat als het nu gaat vriezen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 09:12

Mijn pony's staan 24/7 buiten, hebben wel een inloopstal. In het weiland waar de stal staat is nu alleen maar zand. Ze hebben ook een flinke graswei waar ik ze ongeveer zes uur per dag inzet, maar de aanloop daar naar toe is vreselijk modderig.Ze zakken er tot hun knieen in zeg maar ! De graswei zelf valt wel mee. Maar wat als het nu gaat vriezen....heeft iemand hier een oplossing voor ?? Ik vind het namelijk zo sneu als ze alleen maar in het kleine weilandje kunnen zonder wat te grazen ( behalve hooi dan ).

Tempus_Fugit

Re: Help...wat als het nu gaat vriezen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:13

ben je een beetje laat mee... want het vriest al Tong uitsteken

denk toch dat er nix anders op zit dan in dat zandlandje te laten staan.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:15

Ik zou je pony ook in het zandkampje laten staan met lekker veel hooi! Vork

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:18

heb ik me ook afgevraagd, maar dan in de zin van: hoe krijg ik mn pony uit het land als straks de diepe blubber bevroren is..
ze kan er dan als het erg bevroren is volgens mij niet meer door/ over heen lopen.. en het hele stuk voor het hek is de laatste weken goed tot blubber omgeploegd..
maar ja, toch heb ik dit weer zoveel liever dan hoe het eerst was!
dan maar even in het weiland laten hoor.

voor TS, heb je misschien een trekker tot je beschikking, misschien kan je het plat rijden, die blubber?
als het dus een poos gevroren heeft?
of je maakt er een paadje doorheen ofzoiets?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:20

Je kan ze gewoon op het land laten hoor. Als je paard gewoon 24/7 buiten staat dan is hij echt wel voorzichtig als hij over de bevroren gond heengaat, ook al is de grond ongelijk. Bij ons gaan de paarden elke dag naar buiten, ook als de grond bevroren en ongelijk is. (en een groot deel van het land is bij ons ook diepe blubberzooi) Ze zoeken vanzelf heel voorzichtig hun weg. Zolang je paard gewend is elke dag buiten te zijn is dat geen probleem. Anders wordt het als je paard er af en toe maar een uurtje uitmag en dan helemaal uit zijn dak gaat. Dan is het niet verstandig ze los te laten op bevroren/harde/ongelijke grond. Maar een paard dat elke dag buitenkomt past zich wel aan hoor.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:23

Als het heel bevroren is die blub dan kunnen ze er toch juist makkelijk overheen?

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:37

Misschien wat lange, dikke, brede planken over de blubber leggen?

Desiree23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:39

Als de blub bevroren is lijkt het mij dat ze er makkelijker overheen kunnen toch?
En zielig is het niet ook al hebben ze een klein weilandje zolang ze wat beweging hebben is het goed.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:43

nou, als de blubber bevriest, dan is de ondergrond punten en gaten.. dat loopt vast niet zo fijn denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:45

probeer of je met een tracktor of iets in die richting een deel van de blubber kunt platrijden, zet dat stuk af zodat als het straks door blijft vriezen dat gedeelte vlak is en je dier daar overheen kan?
of anders zand erop, of houtsnippers?

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:47

Ik zou idd ook de boel platrijden of sterke planken erover doen.... zand of houtsnippers is idd ook een goede oplossing, maar wel tijdelijk... want als het dan weer gaat dooien en opnieuw gaat vriezen, zal dat zand weer meebevriezen...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:53

ellepel schreef:
probeer of je met een tracktor of iets in die richting een deel van de blubber kunt platrijden, zet dat stuk af zodat als het straks door blijft vriezen dat gedeelte vlak is en je dier daar overheen kan?

Zo zou ik het idd ook doen; ze kunnen er nu misschien dan 2 dagen niet op, maar daarna heb je daar wel profijt van Lachen .

Het achterste gedeelte van mijn paddock is ook modderig en juist daar poepen de meiden het liefst Rolleyes . Alleen als het gaat vriezen, krijg je de drollen er niet meer uit, omdat het dan vastvriest in de kuilen.
Nu hebben we gisteren met een hark de grootste kuilen dicht getrokken en het is nu redelijk vlak. Vanochtend heb ik er een bandje voor gespannen; als de vorst doorzet, kunnen ze er overmorgen weer op.
Liever dat zij nu 3 dagen wat "krapper" staan, dan dat ik weken lang niet fatsoenlijk kan schoonmaken Knipoog .

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:58

bij mij was het ook echt erg modder.en kuilen etc.maar ze stonden vanmorgen al buiten.
laat ze gewoon lopen.ze zijn eigenlijk altijd al gewoon erop gegaan.
alleen rond 12 uur begon het wat te smelten en zakten ze er verder in weg..

wel was me pomp bevroren!!wordt water slepe..pff

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:15

gewoon stro of houtsnippers erover heen strooien/mengen nadat het met een tractor plat is 'gereden' en als je geen tractor ter beschikking hebt, misschien met een schep een paadje opzij scheppen? dus modder wegscheppen... maarja weet niet of er al teveel modder is bij jullie... dat je een slootje krijgt Knipoog

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:32

Min paarden staan ook 24/7 buiten en voor de schuilstal is het ook een grote modderpoel. Nu het gevroren heeft zijn het allemaal hele harde kuilen. Maar de paarden lopen er gewoon overheen, ze doen uit zich zelf al heel voorzichtig nu.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:42

hou dit ook even in de gaten heb ik ook mee te maken namelijk..

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:46

ze lopen bij mij ook gewoon in de wei
weten zelf heel goed de goede paadjes te vinden en lopen die ook steeds als ze weer naar de stal willen dus zo maken ze hun eigen paadje haha slim zijn ze wel..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 08:18

Ik maak met een schop en de sneeuwschuiver altijd het pad van de paarden zo, dat ze er in ieder geval overheen kunnen lopen naar de wei (ze zakken daar met hun hele hoef weg in de modder). Het is een hoop werk, maar goed, het is voor een goed doel Lachen

De paddock hou ik bij (recht) met de hark, dat het zo is dat de paarden er in ieder geval altijd op kunnen lopen.

kojak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:32

Misschien kun je houtsnippers laten storten?? over de blubber Haha!

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 11:15

Heeft zichzelf al opgelost, ze lopen super voorzichtig over de kuilen en hobbels....totdat ze in de wei zijn , dan rennen ze hard verder.