Deken vragen ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Deken vragen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 19:54

Tja ben er vroeg mee, maar ik heb toch wat deken vragen ..
Mijn paardje staat 24/7 buiten, maar heeft wel een schuilstal ..
Het is dus logisch dat ze een dikke teddyvacht heeft Lachen
Nu maakt dat dit jaar weinig uit, want momenteel heb ik het druk met examens en ze staat momenteel kreupel Boos! ..
Maar volgend jaar is het de bedoeling om ook in de winter intensiever te blijven rijden ..
Maar als ze dan elke keer na een uur werken nat staat van het zweet, dat wil ik haar niet aandoen ..
Ik wil haar echter ook niet scheren maar gewoon korter in de vacht houden ..
Nu heb ik dus wat vragen :

* Kan je bij een paard dat 24/7 buiten staat een dek opleggen?
* Wat voor soort deken is dan het beste?
* Hoe zit het met dekens wisselen? Moet dat altijd als het bijv. geregent heeft, of zijn er ook dekens waarbij het niet erg is als die nat zijn om ze op te houden? (regendekens?)
* Waar moet ik nog meer rekening mee houden?
* Is het erg als de rest van de paarden (2 andere) geen deken ophebben?

Kortom, nogal wat vragen .. Mijn paarden hebben nooit dekens opgehad, maar begin er nu wel wat meer aan te twijfelen om het vanaf volgend jaar wel te doen..
Wie helpt mij van mijn onwetendheid af?

Groetjes Inge

mara_lover

Re: Deken vragen ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:56

Tuurlijk kan je hem 24/7 een deken op doen. Gewoon een waterdichte, je kunt dan ook nog kiezen hoe dik die deken moet zijn. Deze kun je altijd ophouden, ook als hij nat is.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:59

Precies, of gewoon een winterdeken. Bijvoorbeeld een deken van Bucas ofzo (om je op kosten te jagen Knipoog )

Let er wel op dat als je geen ademende deken hebt, je je paard er niet nat onder mag zetten. Bij voorkeur liefst helemaal droog, maar anders is het nut van de deken ook weer weg..

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:52

[HAR] --> [SV]

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:36

Je hebt, afhankelijk van het weer, verschillende dekens nodig. Het handigste vind ik om een ongevoerde regendeken te hebben, en 2 diktes in winterdekens. (bijv. 100-200 grams en 300 grams). Zo ben je het goedkoopste uit (ipv allemaal verschillende waterdichte gevoerde dekens..)

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:54

Tuurlijk kan hij gewoon een deken op als hij 24/7 buiten staat:)
Mij lijkt het het handigste, zoals met dik weer om hem een regendeken op te doen, want je weet natuurlijk nooit wanneer het gaat regenen. Maar als je echt weer intensief gaat rijden en hij is erg nat zou ik hem eerst een (wollen) zweetdeken opdoen zodat die goed opdroogt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 08:27

De verwijder knop is weg,dus ik kan mijn post niet meer verwijderen.
Sorry daarvoor,dit was een foutje.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 08:31

Elzepelze schreef:
Precies, of gewoon een winterdeken. Bijvoorbeeld een deken van Bucas ofzo (om je op kosten te jagen Knipoog )

Let er wel op dat als je geen ademende deken hebt, je je paard er niet nat onder mag zetten. Bij voorkeur liefst helemaal droog, maar anders is het nut van de deken ook weer weg..

Pas er wel op dat Bucas een zeer slechte pasvorm heeft Knipoog voordat je zo'n duur dek koopt Lachen

mousy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 08:36

Ik zou in jou geval een waterdicht e deken nemen, en je kunt dan al naar gelang het kouder wordt wisselen van 100 naar 200, 300 of zelf 400 grams vulling. Zelfs staan mijn pony's heel veel buiten en ben ik fan van Bucas(wel prijzig, maar wel goed) of eventueel HH

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 09:35

Dus als ik het goed begrijp:
Bij een waterdichte winterdeken hoeft geen regendeken overheen?
Als ik een staldeken koop, kan ik daar rond deze tijd beter een regendeken overdoen omdat je nooit weet wanneer het gaat regenen?
En die verschillende aantallen grams kun je dus ook gewoon bij elkaar doen toch? Dus bijv. een 100 en 300 grams als het koud is ..
En hoe zit dat met bijv. een 200 grams waterdichte deken? Doe je daar dan ook een 100 grams bijv. onder als het kouder wordt?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:39

Je hebt dekens (zoals mijn Bucas bijvoorbeeld) die je op kunt leggen bij een bepaalde temperatuursrange. Mijn Bucas kan van 2 - 13 C°. Ik ben niet zo'n voorstander van het steeds wisselen van dekens, zo kan je paard nooit wennen en zelf nog iets van vacht aanmaken of zijn temperatuur reguleren.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 17:54

Oke dankjewel Lachen