paard staat alleen buiten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

paard staat alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 11:55

op onze manege staan alle paarden binnen omdat de weides erg drassig zijn.ik wil toch wle mijn paard naar buiten hebben,en vind die ook wel fijn heeft hiervoor 10 uur buiten gestaan bij vorige stalling,maar nou staat hij vaak te hinnikken aan het draad en dan weer grazen en dan weer hinniken omdat hij daar alleen staat hoelang zou je hem dan toch buiten zetten zodat die even frisse neus heeft gehaald en de beentjes heeft gestrekt,en de meeste pit eraf is? kiddes Haha!

Sparky10

Re: paard staat alleen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:03

moeilijk, maar is er niet een ander iemand die er net zo oever denkt als jou dat ie zijn paardje ok even lekker buiten de benen wilt laten streken ? dan staan ze iig samen ?

mijn fjord en shet staan beide 24/7 buiten wel apart van elkaar (hengsten) maar ze zien elkaar wle gewoon hoor en van de zomer dulden ze elkaar wel dus staan ze weer samen

maar ik weet het niet , zou hem mininmaal 2 uur laten staan iig tel maar uit hoelang die dan al binnen staat

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:11

Mag je er geen anders paard zetten van iemand die heb ook graag buiten wil ? Of er een klein shetje bijkopen.

Ik vind niet dat je een paar alleen kan zetten.

Sweet__Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:14

Tsja, best wel lastig inderdaad. Mijn pony heeft echt jaaaaaaaaaaren altijd buiten gestaan. Weer of geen weer!! En als het dan vroor stonden de paarden ook nog gewoon buiten. 's Nachts ging ze dan wel gewoon naar binnen hoor Pling
Nu sta ik ergens anders, omdat ik verhuisd ben naar het westen en daar gaan de dingen er ook anders aan toe. De paarden hebben t/m eind dit jaar op het land mogen staan. Nu gaat het winterseizoen in en mogen ze het land niet meer op anders vertrappen ze de boel. Mijn pony is van origine een echte buitenpony, maar ik merk de laatste tijd dat ze maar al te graag terug naar haar stalletje wil. Of er nu wel of geen eten in haar bak ligt...Ik gooi ze in ieder geval iedere dag buiten (als ik niet ga rijden) en ondertussen mest ik dan haar stal uit. Soms staan er andere paarden naast haar in de andere paddock, maar daar heeft ze verder geen interesse in. Iedere keer als ik met mijn kruiwagen naar de mesthoop rijd zie ik dat ze me haarscherp ik de gaten staat te houden. Ze vindt de paddock echt geen bal aan!!! Het weiland daarentegen vindt ze geweldig, maar dat mag ze dan weer niet omdat ze nogal snel hoefbevangen raakt de laatste jaren. En in de winterperiode gaat ze sinds kort ineens in de sloot staan om het hoge gras van de oever af te eten!! En dat mag natuurlijk niet, want dan staat ze ineens weer bij de buren...(ja, mijn pony spoort ECHT niet hoor hahahahahahahaha) Soms ga ik na het mesten nog even in de kantine zitten, zodat ze in ieder geval wat langer buiten staat dan dat ene "mestkwartiertje" Knipoog
Ik zou als ik jou was je paardje lekker uit laten razen en hem dan weer binnen zetten. Ik begrijp uit jouw bericht dat hij/zij nogal zenuwachtig wordt....Zijn er geen paarden of pony's op stal die ook naar buiten mogen en waar die van jou het goed mee kan vinden?? Ik denk namelijk dat dat een hoop zou kunnen schelen. Ik zou zeggen, probeer het eens en blijf er het eerste half uur in ieder geval even bij om te kijken of dat ze elkaar interessant genoeg vinden (niet TE interessant natuurlijk anders dan kun je strakt twee gewonden uit de paddock gaan plukken...).
In ieder geval heel veel succes!! Haha!

Groetjes, Tessa

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:14

Het lijkt me ook niet heel verstandig je paard alleen te laten staan.

Als ik naar mijn 2 paarden kijk, als ik de een buiten zet en de ander binnen, breekt het paard buiten echt de boel af.
Aldoor hinniken en heen en weer rennen bij het hek. Het zweet staat er na nog geen 10min al helemaal op.

Dus lijkt me niet verstandig

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:17

Paard is sowieso een kuddedier en heeft er een hekel aan om alleen te staan. Voor even kan het wel, maar paarden worden flink ongelukkig als ze alleen moeten staan.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:19

ThaGirl schreef:
Het lijkt me ook niet heel verstandig je paard alleen te laten staan.

Als ik naar mijn 2 paarden kijk, als ik de een buiten zet en de ander binnen, breekt het paard buiten echt de boel af.
Aldoor hinniken en heen en weer rennen bij het hek. Het zweet staat er na nog geen 10min al helemaal op.

Dus lijkt me niet verstandig

mijn fjord heeft jaren lang alleen getaan omdat hij geen andere paarden in zijn wei dulde,
maar toen ik naar een ander plekje moest vanwege spoor bouw, kwam die echt totaal alleen de staan geen andere paarden om hem heen helemaal niks dus toen besloot ik er een veulen mini shet bij te kopen het begin ging prima de zomer althans maar nu met de blubber kunnen ze elkaar niet luchten of zien dus heb ik spark in het voorste weiland na ja weiland modderpoel en spetter in de tweede van de zomer zal het wel weer goed gaan kunnen ze mooi samen naar het derde stuk als ik ze daar nu in zou zetten vertrappen ze de gehele planeet onder hun voeten

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 12:28

zou het ook schelen als er geen andere oplossing is als er een bij in kan om er een naast te zetten die die wel ziet.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:29

ja, dat zou al een heel stuk schelen

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:32

kiddes schreef:
zou het ook schelen als er geen andere oplossing is als er een bij in kan om er een naast te zetten die die wel ziet.

dat zeer zeker doe ik nu namelijk ook hah

superdymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:20

Nou en , ik zou hem wel lekker buiten zetten hoor.
Ik denk dat hij ook gewoon even moet wennen aan de situatie.
Komt vanzelf hoor.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:23

Wel buiten zetten natuurlijk, maar niet in z'n eentje. Paard is kuddedier. Paard moet minstens een ander paardje kunnen zien. Jouw paard houdt duidelijk niet van alleen zijn en daarin kun je 'm ook niet trainen. paard bij ons op stal is ook oversociaal en kan ook echt niet alleen zijn. dan hinnekt hij de hele dag alles bijelkaar en is hij zeiknat van het zweet.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 11:36

ik heb er een bij ingezet en dat gaat goed ook als er een naast staat wie hij kan zien gaat goed,maar nou verveeld hij zich in de paddock loopt te zoeken naar hele kleine stukjes gras of zoekt takken die in de wei liggen enz hoelang zou je ze dan in de paddock laten staan hij staat nou wel samen

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:51

Ach, nou ja als hij z'n beweging maar heeft gehad toch?
Als hij zich echt verveelt dan haal je 'm weer binnen. Paarden bij ons gaan 2 uurtjes naar buiten per dag, maar staan na kwartierje ook alweer te popelen om weer naar binnen te mogen. Als ze in het land staan is dit wel anders hoor, maar ze vervelen zich gewoon beetje in de bak. Het is de aard van het paardje dat ze op zoek gaan naar gras hé? Kun je misschien een hooinet in de paddock hangen? (als dit niet teveel smeert)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:15

das wel lastig
misschien kan je iemand vragen waarmee je goed mee bevriendt bent en je paard goed met haar paard omgaat dan samen in de wei doen.
Of je kan hem of haar zelf geschelschap houden door op een stoeltje in de wei te gaan zitten of er bij blijven staan.
En lekker longeren of in de paddock is ook lekker voor het paard want dan kan die in de paddock effe lekker rollen zonder dat ie echt nat en vies word,
En als je gaat longeren (maakt niet uit als je geen spullen er voor hebt want een lang touw kan ook) is die niet meer zo heet enzo.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:12

ik denk dat de beste oplossing is om er een andere pony bij te zetten Knipoog

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:23

Ik zou hem gewoon overdag even buiten zetten, na een uurtje of twee weer binnen en dan in de avond nog even. Je zou ook iemand kunnen vinden die zijn/haar paard ook even buiten wilt hebben. Zo is je paard ook voor een kleine tijd niet alleen en kunnen ze toch ravotten.