scheren of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valdo

scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 11:31

hoi,
Mijn paard zit niet echt heel dik in de vacht maar na even intenstief rijden is hij toch behoorlijk nat en is het moeilijk om hem weer droog te stappen. Hij staat nu onder een 300 grams deken. Hij staat iedere dag buiten ook als het hard regent. hij gaat s.aovnds wel optijd op een schone dorge stal en gaat dan sóchtens weer naar buiten. Nou zit ik er toch over te denken om het toch te scheren, maar weet niet zeker of het verstandig is, wat vinden jullie?
Ik wil hem of helemaal scheren op niet half geschoren vind ik niks. Ik kan hem ook niet bij heel slecht weer binnen laten staan want dan moet hij alleen op stal blijven en dat vind hij echt 10 keer niks. Dus wat denken jullie is het verstandig om hem te scheren ik kan er nog wel een extra onder deken bij doen?
reacties graag wel onderbouwd (daar heb ik het meest aan)
ik weet niet of het hier goed staat hoor??

MariekedB

Re: scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:36

Ik heb mijn paard ook geschoren begin oktober. Ook hij staat overdag de hele dag buiten (ook met minder mooi weer)
Hij heeft een 300 grams winterdeken op én een 300 grams outdoordeken en krijg niet de indruik dat ie het koud heeft.
Mijn paard zit nu natuurlijk al wel weer war dikker in het haar dan een pas geschoren paard.
Maar ik denk dat het wel wil zolang je hem een wind en waterdichte deken(s) op doet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:29

VSW --> SV

ZIPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:38

Je kan 'm gewoon scheren maar dan wel een (waterdichte-)warme deken omdoen. echt koud is het niet. Anders een dikkere of extra onderdeken omdoen.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:25

Ik wou eerst zeggen nee, omdat het nog kan gaan vriezen enzo, maar je kan gewoon een dikkere deken omdoen als het eventueel gaat vriezen.

Als je hem net geschoren hebt en het gaat vriezen , kan je ook een dunnere deken er onder doen en dan een dikkere er bovenop.

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:36

Ik zou het nu niet meer doen, je bent nu best laat (alhoewel het nu nog niet echt op winter lijkt ofzo) Maar als je je paard scheert kun je hem (vind ik) niet buiten in de zeikende regen laten staan.. dat zou ik sneu vinden.. dus ik zou hem alleen scheren als er iemand is die hem binnen laat/ kan zetten als het regent..

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:42

Ik zou mijn paard ook nooit scheren als hij niet binnen kon bij regen.
Je kan hem misschien in een 'model' scheren. Dus alleen bepaalde stukken wegscheren. De benen zou ik dan vooral NIET scheren vanwege opspattend water. Een paard dat slechts beperkt geschoren is, kan in principe wel buiten staan, mits hij voldoende (waterdichte!) dekens opheeft.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:43

juleke schreef:
Ik zou mijn paard ook nooit scheren als hij niet binnen kon bij regen.
Je kan hem misschien in een 'model' scheren. Dus alleen bepaalde stukken wegscheren. De benen zou ik dan vooral NIET scheren vanwege opspattend water. Een paard dat slechts beperkt geschoren is, kan in principe wel buiten staan, mits hij voldoende (waterdichte!) dekens opheeft.

Zo heb ik het ook! Ja

maar je moet nu niet meer scheren de zomervacht zit al onder die wintervacht..
die scheer je dan ook weg..
tis maar de vraag of hij dan wel mooi in zn vacht komt ..

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:47

Het is al best laat om te scheren. Ik zou het deze winter laten zitten. Over een paar maanden zit hij alweer in zijn zomervachtje! Volgend jaar kun je wel scheren, maar doe het dan in oktober/november Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:08

Intervarno schreef:
Het is al best laat om te scheren. Ik zou het deze winter laten zitten. Over een paar maanden zit hij alweer in zijn zomervachtje! Volgend jaar kun je wel scheren, maar doe het dan in oktober/november Lachen

Of 2x Tong uitsteken.. zoals ik Lachen
1x in oktober en nog een keer half december.
En nu groeit het ook bijna niet het is zo 'warm' nu..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:15

beukiej schreef:
Ik zou het nu niet meer doen, je bent nu best laat (alhoewel het nu nog niet echt op winter lijkt ofzo) Maar als je je paard scheert kun je hem (vind ik) niet buiten in de zeikende regen laten staan.. dat zou ik sneu vinden.. dus ik zou hem alleen scheren als er iemand is die hem binnen laat/ kan zetten als het regent..

Mijn paard is een paar weken terug geschoren, eind december. Staat onder 500 gram waterdichte deken, geen hals ofzo. En ja hij staat in de stromende regen buiten. Merk in geen enkel opzicht dat hij er problemen mee heeft. Rent de stal door om naar de bak te gaan, ook als het regend gaat hij zelf naar buiten. En als ze weer naar binnen mogen staan ze daar echt niet op te wachten, tenzij ik met de muslie ga rammelen komen ze echt niet zelf naar binnen toe.
Zijn benen zijn niet geschoren omdat hij die toch altijd zo nat stampt, dat word wel erg koud dan. Maar verder is hij helemaal geschoren en staat hij gewoon met de kont in de wind te eten.

Mocht je hem nu nog willen scheren moet je snel zijn i.v.m de zomervacht.

Valdo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 11:04

bedankt voor de reacties!! ik ga nog even met mijn instructrice overleggen maar ik denk dat ik hem niet scheer.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:06

Ik heb gister nog een pony geschoren. Ik heb mijn pony in de zomer ook wel geschoren omdat hij gewoon te dik in het haar zat.

Ik heb gehoord dat het onzin is dat je nu niet meer kan scheren omdat de zomervacht er al onderzit maar of dat waar is?
Ik kan me wel voorstellen dat het voor sommige ponies nu gewoon te warm is met hun wintervacht.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:16

rakkertje13 schreef:
Intervarno schreef:

Of 2x Tong uitsteken.. zoals ik Lachen
1x in oktober en nog een keer half december.
En nu groeit het ook bijna niet het is zo 'warm' nu..

Haha oké! Twee keer kan ook Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:59

Mijn oudere merrie is in November geschoren, zodat er nog wat bij kon groeien. Ik kan volstaan met 1 keer scheren per jaar. De jongste is niet geschoren en begint behoorlijk te verharen. Echt koud is het deze winter nog niet geweest, dus scheren zou best wel kunnen, zou dan wel een wat dikkere deken opdoen dan 300 grams.

Een geschoren paard is wel fijn hoor, mijn merrie is nu met 10 minuten droog!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:38

Valdo schreef:
bedankt voor de reacties!! ik ga nog even met mijn instructrice overleggen maar ik denk dat ik hem niet scheer.

ik denk dat dat wel het beste is om het deze winter maar te laten zoals het nu is.. volgens jaar gewoon eerder doen en is het gewoon goed Lachen
succes er verder mee Lachen

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:43

beukiej schreef:
Valdo schreef:

ik denk dat dat wel het beste is om het deze winter maar te laten zoals het nu is.. volgens jaar gewoon eerder doen en is het gewoon goed Lachen
succes er verder mee Lachen

ja idd zou ik ook doen!gr pascale

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:50

hoi,
er zijn bij ons paarden en pony's die ik nu al voor de 2de keer heb geschoren. hiervan staan er ook een aantal buiten overdag en van die paarden scheer ik de benen niet. als je de benen scheert van een paard dat veel in het land staat heb je eerder kans op verwondingen aan de benen. dus dan scheer ik ze helemaal behalve de benen. ze staan hier ook met een dikke waterdichte dekens op en krijg niet de indruk dat ze het koud hebben.

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:45

Ik denk wel dat je hem kan scheren hoor als je hem gewoon lekker warme dekens op doet zowie zo een waterdichte en nog een onderdeken dan moet het kunnen!!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:56

Als ie echt zoveel buiten staat in weer en wind zou ik m niet helemaal scheren! Dan een jacht model!
Of helemaal scheren en meer op stal Knipoog

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:16

ik heb die van mij in nov, geschoren
hij komt elke dag buiten ( niet de hele dag) maar wel als het regent enz.
heb hem een 400 grams deken op en daarover een regendeken
en koud?? nee hoor, merk er niks van

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:21

Ik ben sowieso tegen het scheren van een paard. Die vacht heeft hij niet voor niets en sommige paarden zweten ook zonder die vacht. Ik zou hem niet scheren, het wordt immers kouder en je paard kan nu niet de kou opbouwen...hij krijgt gelijk die koude dagen op zijn dak en dat vind niemand fijn.