zweetdeken, of toch iets anders? Jouw mening!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maud_23

zweetdeken, of toch iets anders? Jouw mening!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 23:05

Als je met je paard bijvoorbeeld op een manege gaat lessen. En je rijdt er te paard naar toe. Dan les je daar één uur, en rij je weer terug naar stal. Om naar de manege toe te rijden ben je ongeveer een kwartier/halfuur kwijt. En terug natuurlijk hetzelfde. Mijn vraag was dan, is het dan verstandig om bij 'het naar de manege toe rijden' een deken op te doen. En dan ook weer bij 'het naar stal rijden'. Dus kort gezegd; Voor en na de les een deken? Ja, of nee? Zo ja, waarom en wat voor deken? En hoeveel kost zo'n deken ongeveer?
Ik dacht misschien dat het slim was om in zo'n situatie een zweetdeken op te leggen..Maar ik weet het niet. Daarom vraag ik om jullie mening.
Dankje.

Susanne_

Re: zweetdeken, of toch iets anders? Jouw mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:06

ligt eraan,
hoe zit je paard in zijn vacht?
is hij geschoren, heeft hij een dikke of een dunne vacht zelf?
heeft hij een deken op?

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:08

ik leg wel altijd een zweetdeken met hals op zonder singels, van premiere kost volgens mij iets van 25 euro bij divoza

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:10

Hangt er vanaf, ofdat je pony/paard met deken staat op stal.

Met Judy, zit ik in dezelfde situatie. Zij staat 24/7 zonder deken buiten, met schuilstal, en is dus een flink bolletje wol. Tegen de tijd dat wij terug op stal komen, is ze al zo goed als drooggestapt, ze heeft ook niet echt hele lange haren. Als ze niet meer warm is, zet ik haar gewoon terug, maar dan leg ik hooi in de schuilstal, zodat ze het eerste uur nog wel uit de wind blijft.

Met een paard/pony onder deken, zou ik denk ik wel een wind/water afstotende uitrijdeken op doen... Met voering is niet echt van belang denk ik. Maar omdat 'ie onder dek staat, mist ie wel dat stukje haar om zich zelf warm te houden..

maar, aan de andere kant.... Hij blijft wel in beweging. Met redelijk weer zou ik gewoon zonder rijden, als het heel veel waait/miezert/regent wel een uitrijdeken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:40

Heeft ze normaal een deken op? Hoe zit ze in de vacht? En vooral hoe koud of het is... Zo 'warm' als het nu is heb ik vaak geen deken op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:45

myrtheJ schreef:
Hangt er vanaf, ofdat je pony/paard met deken staat op stal.

Met Judy, zit ik in dezelfde situatie. Zij staat 24/7 zonder deken buiten, met schuilstal, en is dus een flink bolletje wol. Tegen de tijd dat wij terug op stal komen, is ze al zo goed als drooggestapt, ze heeft ook niet echt hele lange haren. Als ze niet meer warm is, zet ik haar gewoon terug, maar dan leg ik hooi in de schuilstal, zodat ze het eerste uur nog wel uit de wind blijft.

Grote onzin, paarden worden niet ziek van een natte vacht in de wind.
Een vacht van een paard, werkt precies hetzelfde als alle dekens, als je de pareltjes vocht op de deken ziet liggen, zie je dat de deken het vocht uit de vacht haalt.
Toevallig is de paardenvacht ook zo gemaakt, het zweet wat je dus ziet in de vacht, is zich aan het ontrekken van het lijf, maar de kou kan hij niet meer vatten, want anders zou hij onder een deken ook kou vatten, toch?

TS, gewoon lekker zonder deken heen en weer banjeren naar de manege, als je paard normaal op adem is, kan er echt helemaal niets gebeuren.
Pe mijn fjord van 22 heeft elk jaar een gigantische vacht, nog nooit een deken op gehad, altijd nat terug gezet op stal of in het land, hij is nog als nieuw Haha!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:47

@ bitch. dat weet ik wel, maar dat is mijn eigen gevoelswaarde, en kan echt geen kwaad. En ze kan zo weer naar buiten lopen als ze dat wil... dat is echt het probleem niet hoor. Knipoog Ik zet ze ook regelmatig gewoon in de wind. Maar als ik zie dat er zware storm op komst is, ja, dan leg ik wel het hooi binnen ipv buiten, ze lusten het ook niet als het nat geregend is namelijk. Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:50

myrtheJ schreef:
@ bitch. dat weet ik wel, maar dat is mijn eigen gevoelswaarde, en kan echt geen kwaad. En ze kan zo weer naar buiten lopen als ze dat wil... dat is echt het probleem niet hoor. Knipoog Ik zet ze ook regelmatig gewoon in de wind. Maar als ik zie dat er zware storm op komst is, ja, dan leg ik wel het hooi binnen ipv buiten, ze lusten het ook niet als het nat geregend is namelijk. Rolleyes

Haha! Haha! Wat een zeur jouw paard.
Misschien een wat flauwe opmerking, maar wat doe je met het land als het geregend heeft, föhn je het land dan?
Oke, we gaan offtopic....

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:30

gewoon lekker zonder,
ik doe na het wassen als meneer niet wil rollen een grote handoek om, of een wollen deken.
maar he beste is gewoon lekker in het zand laten rollen, zodat de vacht zichzelf 'herstelt' van al dat zweet enz.

dat uit de wind enzo, tjah daar heeft iedereen een andere mening over, ik vind als je paard op stal staat, dat hij dan zowiezo niet op de tocht moet staan, maar op het land of in paddock maakt het niet uit, want dan kunnen ze altijd nog kond in de wind keren enz.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:33

als hij geschoren is dan zou ik de terugweg wel een uitstapdeken opleggen, en lekker aan de lange teugel terug rijden, is hij gelijk droog als je thuis bent.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:53

Als hij geschoren is idd wel een deken, of als hij dek op heeft, en daardoor een hele dunne vacht heeft, dan ook, maar als hij gewoon lekkere wintervacht heeft, geen deken op doen.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:34

Ik ga ook altijd te paard naar de rijvereniging. Mijn paard is geschoren en doe ik altijd een fleecedeken op heen en terug. Deze kosten rond de 20 euro.

Misschien ben ik toch een beetje te bang dat ze het koud krijgt, maar voorkomen is beter dan genezen en mijn paard is pasgeleden al verkouden geweest, dus ik neem geen risico's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:23

SemiR_4_LiFe schreef:

dat uit de wind enzo, tjah daar heeft iedereen een andere mening over, ik vind als je paard op stal staat, dat hij dan zowiezo niet op de tocht moet staan, maar op het land of in paddock maakt het niet uit, want dan kunnen ze altijd nog kond in de wind keren enz.

Uit de wind, en op de tocht zijn heel verschillende dingen, op tocht staan, daar word je ziek van, in de wind niet.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:46

Bitch schreef:
SemiR_4_LiFe schreef:

Uit de wind, en op de tocht zijn heel verschillende dingen, op tocht staan, daar word je ziek van, in de wind niet.

Hm, ben ik het niet helemaal mee eens, als je zelf met nat haar in de wind gaat lopen kun je ook ziek worden. (net zoals paarden dus ook ziek kunnen worden, maar dat hoeft dus niet perse)
En het hangt natuurlijk ook van het paard af, de een heeft het sneller koud dan de ander en is daardoor vatbaarder Lachen

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:35

Ik zou voor een water en winddichte met fleece gevoerde uitrijddeken gaan. Het fleece neemt de zweet op en je paard word niet natter en vat geen kou. Een wollen uitrijdeken laat de wind door.

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:40

ik rijd mijn pony altijd met zweetdeken de eerste 5 min en als ik klaar ben ook meteen dekentje erop.. dit wel omdat hij geschoren is en ik niet wil dat hij ziek wordt. Ik zou als het echt koud wordt een deken opleggen heen en trug, als hij al geschoren is zou ik het nu ook doen. Een zweetdeken is niet zo heel duur zoals hier al gezegd wordt..
Ik vind dit beter.. liever voorkomen dan genezen denk ik dan zomaar, en mijn pony loopt sowieso al met dekens op nu, dus dan krijgt hij ook met rijden vantevoren en erna een deken op..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:25

Ziek wordt je van een virus, niet van kou.
Voor je een deken op doet moet je paard iig helemaal afgekoeld zijn. Direct na het werk een deken op is heel ongezond. Dan kan de warmte niet uit het lichaam

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:03

[HAR] > [SV]

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:19

Als je zorgt dat je je paard goed uitgestapt hebt na het werk, dan is een deken voor de rustige rit naar huis misschien wel lekker. Zorg wel dat je paard al goed is afgekoelt na het werk, anders is een deken niet goed voor het paard, zoals lenneke al aangeeft.

Ik doe het zelf ook op die manier. De binnenbak is 20 wandelen, dan gaat de uitrijdeken er op de heenweg op, gaat er binnen af, een ruim uur rijden, uitstappen, en als ie afgekoelt is de deken er weer op voor de rit naar huis. Moet er wel bijzeggen dat mijn paard geschoren is, en dus geen vacht heeft die hem tegen de kou kan beschermen. Voor een paard met een wintervacht is het alleen maar lekker om zonder deken naar buiten te gaan, dan gaat het afkoelen en opdrogen een stuk sneller. de vacht geeft dan voldoende bescherming, en een deken is niet nodig.