Winterdeken met vaste of losse hals??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imposantje

Winterdeken met vaste of losse hals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 19:37

Ik ga binnenkort een deken met hals kopen, maar nu is mijn vraag:
Wat is het fijnste?? Met een vaste of losse hals?
Ik heb gehoord dat een vaste hals kan gaan schuren, een losse natuurlijk ook, maar die kun je ervanaf halen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

MISTRAL94

Re: Winterdeken met vaste of losse hals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:02

Ik heb dekens met een vaste hals. Maar mijn voorkeur gaat toch naar een deken met losse hals uit. Deze kun je er afhalen zonder dat je dan weer andere dekens erbij hoeft te hebben. Ik gebruik deze dekens alleen als het erg koud is dus bij iets hogere temperaturen doe ik ze een deken zonder hals op. Ik heb dekens van Weather Beeta bevallen mij super!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:03

Persoonlijk ben ik niet tevreden over de dekens met vaste halzen. Had er 2jr terug ook een gekocht omdat me dit wel fijn leek winterdag. Achteraf kwam ik tot de ontdekking dat zo`n hals vooral erg handig is bij heel slecht weer als mijn paarden dan in de paddock staan. Toen na 2mnd met halsdeken de manen ook spontaan uitvielen was voor mij de maat vol. Weg met die deken. Tegenwoordig heb ik alleen dekens zonder hals maar wel losse halzen erbij gekocht (BR). Nu hoeven ze alleen de hals op bij erg regenachtig of slecht weer en de manen blijven veel mooier.

Zorg als je gaat kijken voor een deken met losse hals dat je een hebt die goed aansluit. Ik heb dekens van BR met losse hals, die maak je op 1 of 3 punten vast aan de deken zelf. Als je paard graast en voorover buigt, blijft de halsdeken mooi op zijn plaats. Bij sommige losse halzen (pagony) is mijn ervaring dat de hals deken niet goed aansluit waardoor je paard toch deels bloot is.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:04

Ik heb een deken met vaste hals. Vind dit super gemakkelijk omdat het dan niet verschuift zoals bij SOMMIGE met losse hals. Heb een 300 gr en men paardje is geschoren. Ik doe dit omdat hij buiten op stal staat en anders groeit het haar in zijn hals veel te snel!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:54

ik heb een deken met losse hals van weatherbeeta (orican).
bevalt er goed. heb hem eerst opgehad zonder hals en toen het weer slechter werd (meer regenen) heb ik de hals opgedaan.

manen blijven goed, behalve die net boven de schoft. al heb ik het idee dat dat door de deken zelf komt en niet door de hals.

mijn paard is trouwens geschoren en staat 24/7 buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:42

HAR --> SV.

HappyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:52

Ik zou eerder losse hals kiezen..

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:01

losse absoluut :d

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:21

Ik heb er 1 met een vaste hals.
Zit prima en schuurt helemaal niet Lachen

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:19

Ik heb er ook 1 met vast hals! Bevalt mij echt super! Ik heb toen onder andere voor een vaste hals gekozen, omdat mijn paard in een kudde buiten staat... er wordt dus wel eens aan de dekens gestrokken en dan hebben ze op een vaste hals toch minder houvast...

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:06

GEEN hals! ik had een losse hals (dehen BR) en mijn paard (had) hele mooie lange manen maar ze is ze allemaal kwijt! Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:26

Geen vaste hals. Als het echt koud wordt krijgen ze een sleezy op, maar die liggen inmiddels al bijna twee jaar ongebruikt in de kast. Zo koud is het niet geweest.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:35

losse hals!!

Ik heb nu 2 jaar een Weather Beetha met vaste hals. Ondanks dat de deken nog niet stuk is ligt er een nieuw dek om mijn paard. Bij zowel de paarden hier op stal als bij veel leerlingen zag ik de manen verdwijnen.
Als je een vaste hals kiest moet het paard absoluut zonder deze halsdeken op stal staan. Zijn de manen eenmaal minder geworden, komen ze ook nog eens heel slecht terug.

Ik heb nu een Horseware (is Rambo en Rhino ook van) Medium Amigo met losse hals. De hals heeft een goede bevestiging en tevens valt mij op dat het haar op de schouers ook terugkomt sinds ik deze dekens heb. De site waar ik ze weg heb is:
http://www.theequestrianstore.com/customer/product.php?productid=264&cat=45&page=1&xid=2e99dd845aa7365c2f6822e6fbb50e66

Echt een aanrader. Ze hebben niet alleen veel meer, maar zijn ook stukken goedkoper als hier in Nederland. Wel moet je goed kijken naar de maten. Ik vind dat ze klein vallen. Mijn paard had een 195 op van Weather Beeta, maar heeft nu een 215 op van Horseware.

Als jullie een foto willen van mijn paardje met deze combi op, hoor ik het wel. Dan maak ik het weekeinde een foto van het geheel. Het systeem is vergelijkbaar als die bij die gigadure duo deken Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:33

MISTRAL94 schreef:
Ik heb dekens met een vaste hals. Maar mijn voorkeur gaat toch naar een deken met losse hals uit. Deze kun je er afhalen zonder dat je dan weer andere dekens erbij hoeft te hebben. Ik gebruik deze dekens alleen als het erg koud is dus bij iets hogere temperaturen doe ik ze een deken zonder hals op. Ik heb dekens van Weather Beeta bevallen mij super!

hier hetzelfde, heb dan ook de Weather Beeta model Landa, met losse hals
dé meest ideale deken! vind ook dat bij deze deken de losse hals het beste blijft zitten(beter dan HKM, BR & Rambo, 4 paarden dus veel verschillende dekens Bloos maar WB is de beste! )

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:46

ik zelf heb deken van Weather Beeta met losse hals.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:10

ik heb een deken met losse hals en het was absoluut een miskoop!
als hij stond te grazen en het waaide iets dan kwam er een gleuf tussen de deken en het halsstuk en als het dan regende dan regende het zo naar binnen.. heb hem nu zo moeten verbouwen dat hij niet meer kan verschuiven.. nu zit hij eindelijk goed maar het heeft ook wel wat werk gekost..