Paarden en oud&nieuw?? vuurwerk probleempje!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Paarden en oud&nieuw?? vuurwerk probleempje!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 13:51

Ik weet niet meer wat ik met mijn paarden moet doen met oud en nieuw, vorig jaar had ik ze alle 3 op stal staan met de bovendeuren dicht maar toen heeft eentje zijn hele stal afgebroken tot verwondingen aan toe(zij heeft toen een middel van de DA gehad om rustig te worden maar dat hielp dus niet).
Het jaar daarvoor had ik de bovendeuren open en toen waren de paarden rustig alleen vloog er een verdwaalde vuurpijl de stal in, gelukkig was ik toen op stal(rond 12 uur ga ik altijd naar stal, super gezelig voor familie not! maar het kan niet anders)en was ik net optijd om brand te voorkomen.
Ik he ze ook een keer in de paddock gezet en toen ging alles goed maar vind het niet zo fijn aangezien ze alle 3 een deken op hebben.
Het probleem is dus dat mijn stal achter een woonwijk ligt dus de 1 na de andere pijl vliegt bij mij het land op, ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Dit jaar ben ik uitgenodigd bij familie in friesland, ik wil wel gaan maar het idee dat er iets op stal kan gebeuren stelt mij niet gerust en ik zit daar dus ook niet lekker.
Ik wil wel iemand vragen die oplet maar denk niet dat die om 12 uur gezellig bij mijn paarden gaat staan.
Wat nu?

Chessie

Re: Paarden en oud&nieuw?? vuurwerk probleempje!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:54

Onze stal staat ook vrij dicht bij een woonwijk.. Mijn vader gaat ook altijd om 00.05 kijken of alles goed gaat (gelukkig zijn onze paarden wel rustig en kan de stal dicht) maar toch met al het hooi en een houten stal..
Ik denk dat de enige oplossing is om mensen bij jou uit te nodigen en een feestje bij stal te houden, zoals je zelf al zegt: als je weggaat heb je toch geen rust

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:56

kunnen de paarden niet mee naar friesland..
ik weet niet hoe je familie woont, maar als het landelijk is heb je de paarden ook gelijk op een rustige plek staan.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:17

Ik zou ze gewoon op stal laten met lekker veel hooi dat ze zich kunnen vermaken.
En blijf lekker bij je paarden, stel er gebeurt wat, dan kan je altijd ingrijpen!
En ga niet bij de paarden overdreven lang staan ofzoo. Gewoon doen zoals je altijd doet.
Want anders denken ze ook dat er iets engs is, als jij anders doet.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 15:40

Marigold schreef:
kunnen de paarden niet mee naar friesland..
ik weet niet hoe je familie woont, maar als het landelijk is heb je de paarden ook gelijk op een rustige plek staan.

Dat word een heen en weer gerace want ik heb 3 paarden en een 2 paards trailer en mijn familie woont tegen groningen aan en ik naast amsterdam, niet echt een stukje wat je in een uurtje doet.En ze hebben er ook geen ruimte voor 3 paarden ze hebben alleen een geiteweitje.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:57

dan zou ik ze in de paddock zetten, en er bij blijven.
in de stal horen ze het vuurwerk net zo goed, en kunnen ze geen kant op, in de paddock kunnen ze hun vluchtgedrag beter uiten..

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:04

uhm een groot scherm voor de stallen zetten zodat de luiken open kunnen hun hoofden er ook uit, maar dat er geen pijl naar binnen kan.
(snap je?, pb anders even, ik weet natuurlijk niet hoe jou stallen eruit zien, heb enkel een idee)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 16:08

Farouche schreef:
uhm een groot scherm voor de stallen zetten zodat de luiken open kunnen hun hoofden er ook uit, maar dat er geen pijl naar binnen kan.
(snap je?, pb anders even, ik weet natuurlijk niet hoe jou stallen eruit zien, heb enkel een idee)

Ik heb 3 buiten stallen met een afdak van 1.5 meter er aan vast, ik heb al zitten denken om van die grote zeilen te halen bij de bouwmarkt en die aan het afdak vast te maken, kunnen ze toch met hun hoofd naar buiten en geen pijl erin.
Volgens mij zijn die zeilen alleen wel brandbaar.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:01

licht aan dan zien ze het flitsen niet zo erg en met de radio aan horen ze het knallen niet meer zo erg

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:53

Ik zou niet naar Friesland gaan... Heel gezellig, maar ik zou mn paarden in zo'n situatie niet alleen durven laten, ook nietonder het toezicht van anderen, want jij bent immers toch de gene die het meeste weet van de paarden en wat je in wat voor situatie moet doen vaak.

Deuren dicht, lichten aan, muziek erbij... Dan horen en zien ze het vuurwerk niet echt goed... Flink wat eten en voor de zekerheid die ene die helemaal gaat flippen gewoon weer een middeltje zodat hij wat rustig blijft...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:15

Tancreda4 schreef:
Ik zou niet naar Friesland gaan... Heel gezellig, maar ik zou mn paarden in zo'n situatie niet alleen durven laten, ook nietonder het toezicht van anderen, want jij bent immers toch de gene die het meeste weet van de paarden en wat je in wat voor situatie moet doen vaak.

Deuren dicht, lichten aan, muziek erbij... Dan horen en zien ze het vuurwerk niet echt goed... Flink wat eten en voor de zekerheid die ene die helemaal gaat flippen gewoon weer een middeltje zodat hij wat rustig blijft...

Hier ga ik helemaal in mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:41

VSW --> SV.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:12

Ik woon ook kort aan een woonwijk, heb de paarden thuis staan in halfopen stallen.
Wij voeren bewust later, zijn we al mee begonnen, in 2 porties en voor we naar bed gaan nog een keer hooi.
We hebben de paarden nu op houtkrullen gezet.
Oudjaarsavond, gaan ze op de normale tijd naar binnen, worden gevoerd zoals ze momenteel gevoerd worden, en na middernacht controleren we de boel.
We hebben wel 2 paarden van box gewisseld zodat eentje, die wat bang leek, een beter zicht heeft en goed kan zien wat er flitst en door de lucht vliegt.

een zeil voor de stal hangen lijkt me gevaarlijker, ze kennen het immers niet, en meer kans op paniek dan 'normaal' doen wat je anders ook doet.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:17

MISTRAL94 schreef:
Tancreda4 schreef:

Hier ga ik helemaal in mee!

Ik zou ook niet gaan.... Stel dat er wat gebeurd.... ik zou het mezelf nooit vergeven.

De stal waar mijn paarden staan zit ook in een woonwijk, waar veel vuurwerk gebruikt wordt.
Ze voeren daar 23:45 een flinke portie hooi of kuil. Lichten aan deuren dicht en Radio aan.
Op een enkeling na blijft alles dan redelijk rustig. Ieder jaar zijn er wat mensen op stal om de boel in de gaten te houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:18

Die van mij zet ik ook met het licht aan en de radio aan. Nooit problemen gehad gelukkig.
Die van mij staan in binnenboxen, dus dat scheelt wel.

Is er geen stal in de buurt, waar je ze kun neerzetten voor een nachtje?
(aangezien jij buitenstallen heb)

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:14

pff ik zit ook te twijfelen: bovendeur dicht, of bovendeur open.
Ik zou je paarden dan maar in de paddock zetten als je weet dat ze daar rustig blijven. Al zou ik dan wel thuis blijven om alles in de gaten te houden. Ga je toch weg, dan zou ik ze iig op stal zetten.