koud zonder boven deur of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

koud zonder boven deur of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 18:06

Mijn paard staat zonder deken omdat hij geen winter vacht heeft,hij krijgt wel iets dikker haar nu hij goed in zijn vel gaat zitten.Een deken vind hij niks en hij probeert het er af te krijgen.Maar mijn stal heeft geen bovendeur en het wordt snachts steeds kouder,ook staat hij op vlas.Mijn vraag is kan hij als het buiten vriest het koud hebben? Ik heb namelijk nog een fleece deken liggen wat ik dan om kan doen.

Joltsje

Re: koud zonder boven deur of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:10

het hangt er vanaf. als je paard altijd zonder deken staat en niet vaak is geschoren dan is het geen probleem, maar dan zal hij wel een dikkere vacht krijgen. hij past zich uiteindelijk wel aan.

je moet hem gewoon goed in de gaten houden. staan zijn haren rechtop? danheeft hij het koud, gaat de glans eraf, dan heeft hij het ook koud etc. mijn voorkeur zou een sterk staldeken zijn. maar ieder zijn eigen...

het lijkt me dus geen probleem,maar hou het paard in de gaten of hij gezond blijft

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 18:11

Is goed bedankt voor je reactie, ik ga hem goed in de gaten houden.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 03:15

Ik zou ook je paard goed in de gaten houden of hij het niet koud krijgt.
Maar zonder bovendeur maakt op zich niet zoveel uit.
Frisse lucht is niet erg, tocht daarentegen wél

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 03:40

Kan geen kwaad ga maar eens voor de gein laat op de avond kijken dan staat hij waarschijnlijk met zijn billen naar de opening toe ze zijn niet gek hoor en die dikke vacht komt vanzelf wel moet jij maar eens kijken over een week of twee als de kou aanblijft maken ze vanzelf een dikkere vacht aan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:13

voor de ventilatie is het wel belangrijk dat je de deur openlaat, de koude kan hij wel mee omgaan, zorg dat hij in elk geval iets te knabbelen voor zijn neus heeft om zich warm te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:20

Idd tocht is link. Soms staan ze met hun kop op de wind en dat is niet fijn. Veel ruwvoer voeren zodat hij zich warm kan eten.

Ze staan op stal stil dus kunnen zich niet warmlopen en dat is het verschil. Momenteel zijn er veel dekens in de uitverkoop, ik zou toch een fleecedekentje in voorraad hebben. Ze kunnen zo stram worden als ze zich hebben verkrampt op stal omdat ze het koud hebben gehad. Rond een uur of 3 s'nachts is het vaak het koudst en dat duurt een uurtje of zo totdat de temperatuur weer stijgt, maar die paar uur kunnen hem net doen ontvetten en/of stram maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:23

mijn paard staat nu in een inloopstal die van voor en achter open is, complete toch dus. Voor paarden is dat geen enkel punt, zelfs beter omdat het goed doorwaait en ze dus geen last hebben van stof etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:24

Ja Arabesk, maar je paard kan er weg als hij daar behoefte aan heeft, is toch een andere situatie. Ik denk ook niet dat je paard de hele nacht in die tochtige gang gaat staan omdat hij het zo prettig vind.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:27

ik tref hem daar elke ochtend aan nu samen met de shet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:33

ja... maar jij weet niet of hij daar de hele nacht heeft gestaan. Althans wij weten dat als paarden 24 uur buiten staan ze een eigen ritme hebben en nooit een hele nacht op die zelfde plaats blijven staan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 11:06

Als ik besluit snachts een fleece om te doen, moet hij dan over dag ook die fleece om? Of kan hij dan overdag zonder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:25

russel schreef:
ja... maar jij weet niet of hij daar de hele nacht heeft gestaan. Althans wij weten dat als paarden 24 uur buiten staan ze een eigen ritme hebben en nooit een hele nacht op die zelfde plaats blijven staan.

nee en daarom zou je een paard ook niet moeten opsluiten in een box, maar ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:52

Arabesk schreef:
russel schreef:

nee en daarom zou je een paard ook niet moeten opsluiten in een box, maar ja

Ja en als het niet anders kan? Ik heb geen grond achter mijn huis en ik ben afhankelijk van anderen. Heb een goed verzorgingsplaats voor mijn paard en hij loopt overdag op een dikke hectare met 2 andere ruinen, maar hij moet s'avonds op stal. Heb ik niks over te zeggen, zoals velen anderen en de weitjes zoals jij hebt, liggen niet voor het oprapen. trouwens heb 5 jaar zelf voor mijn paard gezorgd, een belasting van 3 x per dag er naar toe, want ik wil ook graag kunnen rijden. En ja hij kon daar niet s'nachts op de wei blijven. Ik vind het belangrijk mijn paard soepel te houden zodat hij geen last heeft van een mens op zijn rug, dus 1 maal per week rondjes hobbelen in de bermen heeft dan geen zin.

Zoals jij met je paard omgaat, prima, heel fijn voor het paard, maar ik geloof er geen barst van dat jij elke dag rijdt, dat jij elke dag de polder ingaat, die trailer aan koppelt om de bossen in te gaan, dressuurt om je paard soepel te houden (zal je niet doen, vind je onzin) als je alleen een wei hebt. heb je geluk heb je gras, heb je pech een modderpoel waar ze in staan.

Ik heb jaren primitief gestaan met mijn paard omdat het paard het goed moet hebben, maar daar zitten heel veel haken en ogen aan. In de zomer kunnen ze overdag niet buiten, want dan heb je zwermen dazen, honderden en in de winter kun je bijna nergens fatsoenlijk rijden als het vriest, papsneeuw, de wei totaal kapot gelopen zodat je in het voorjaar al geen gras meer hebt.

Je doet er vaak nogal zaligmakend over, maar dat valt allemaal wel mee hoor. Ik ben iemand die elke dag naar haar paard wil en niet alleen verzorgen, maar ook iets met het dier doen. Alleen volvreten als er veel gras is, is niet iets wat een paard leuk vind in zijn leven en in de winter of in regentijden in de modder een beetje wat grasjes zoeken is ook stomvervelend, zeker als ze alleen maar een shetje hebben die er een beetje bij staat. Geeft ons een goed gevoel omdat ze nu eenmaal lekker buiten staan en niet alleen zijn, ze zijn kuddedieren tocht? wat een kudde 1 shetje....

Hoevelen hebben hier hun paarden buiten staan, 3/4 van de wei modder, de rest is kaal, lekker uren lang in het vertrouwde hoekje op 3 benen in elkaar gedoken, hebben ze geluk een maatje dat er zijlings naaststaat in dezelfde houding. Zijn deze paarden gelukkiger dan de mijne? Ik weet zeker van niet, omdat ik een paar keer verkast ben en kan zien hoe mijn paard is veranderd en stukken beter in zijn vel zit, stukken soepeler in zijn lijf, een jonge vent geworden.

Je kunt een paard best op stal zetten, als je er maar over nadenkt, daglicht in de stal, ruim genoeg, goed hooi erbij, paarden om hem heen die hij aan kan raken, althans neuzen is genoeg en voldoende beweging dus de ruimte overdag zodat ze kunnen spelen met elkaar en regelmatig rijden. Regelmaat maakt ze blij, saaiheid ook als ze op een wei staan waar geen bal valt te beleven maakt ze depri. Heb er ervaring mee. Mijn hart bloedde als ik hem daar zo zag staan de hele dag met zijn kop om laag hangend op 3 benen en als hij mij zag, hinnikend naar mij toe kwam om weer een lading hooi te kunnen eten. Hij was buiten ja en niet alleen, maar hij was helemaal door de saaiheid en de elementen die winter in zich zelf gekeerd. Ook die keerzijde is er.

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:03

russel; Helemaal mee eens, die topics waarin beschreven wordt dat je een dierenmishandelaar bent omdat je je paard op stal houd, onzin. Ik kan ook oprecht zeggen dat die van mij gewoon een gelukkig paard is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:45

ook mee eens.. ook al is het erg of-topic...
een paard perfect houden is erg lastig.. dan moet je milionair zijn en de hele dag tijd hebben om het je paard perfect naar zijn zin te geven

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:55

Ben het hier helemaal mee eens ! Mijn verzorgpaarden staan ook vooral in de winter op stal. In de zomer meestal 24/7 wel buiten, maar dan wisselen ze steeds van wei. In de winter staan ze op stal met ca.2 uur buiten en krijgen ze iedere dag beweging, ze staan in hele ruime boxen, die eigenlijk voor 2 paarden zijn. Ik kan zeker zeggen dat ze gelukkig zijn ! Lachen

TakeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:21

Een fleece deken is niet echt een goed idee voor buiten..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 09:23

Hij staat binnen dus vandaar een fleece deken.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 09:44

Zolang hij niet op de tocht staat is er geen enkel probleem.
Een paard kan zich zelf goed warm houden.