waneer de winterdeken op

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nienkestorm

waneer de winterdeken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 08:26

hallo wij doen meestal in september om maar dan heeft mijn haflinger al een heelen dikken winter vacht
weleken maand dan op doen

Allejandro

Re: waneer de winterdeken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:45

Heb je hem nu nog niet om dan?
Tegen de vacht nú een deken om doen heeft geen zin meer

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:48

Zodra het weer sneller donker wordt doe ik een deken op, wintervacht ontstaat niet alleen door kou, maar ook door de kortere dagen (althans de hoeveelheid daglicht per dag)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:52

Wat doe je met je haf, staat hij op stal,land o.i.d.? Mocht hij op stal staan kan je hem/haar altijd scheren, hoeft natuurlijk niet helemaal. Mijn KWPN-er heeft ook een beste vacht maar die scheer ik ieder jaar in jachtmodel. Hij staat 's nachts op stal en overdag zo'n 6 tot 8 uur buiten ook in de regen met een goed dek op.Hij is inmiddels 18 en doet het gewoon nog goed, heeft het niet koud of zo ik heb zo'n paard die snel zweet en niet snel droog wordt, dat kan echt wel een paar uur duren. Een zweetdeken heeft ook geen zin, want dan gaat hij nog meer zweten. Dat is dus ook de reden waarom ik hem scheer.Ik doe dat zo eind oktober begin november en daarvoor heeft hij geen dek op gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:54

Smystique, dan helpt en deken ook niet veel toch? Je zou juist het licht langer moeten laten branden. De vacht reageerd immers op licht niet op warmte, een deken op dan zorgt voor extra warmte, niet voor langer licht.

Als je hem nu nog geen deken op hebt zou ik dat ook niet meer doen, tenzij je hem wilt scheren.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:56

ik heb ook een haflinger en die heeft een een berenvacht. Hij staat nu met een 0 grams regendeken op (heeft wel fleece voering). Maar ik rijdt alleen recreatief emt hem dus ik scheer hem niet. hij staat alleen 's nachts op stal en overdag op de wei. Pas als het overdags gaat vriezen (en dan niet -1 ofzo maar echt vriezen) krijgt hij een 200 grams deken op, meer niet!