Vuurwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_VHS_
Berichten: 61
Geregistreerd: 25-12-04

Vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 20:23

Mijn paard is erg bang voor vuurwerk. Ook knallen ver weg maken hem erg onrustig. De decembermaand is dan ook een ramp voor hem.
Omdat het nogal een angsthaas is, doe ik vooral 's winters wat oefeningetjes met hem: targetten, maar ook op enge kleedjes staan, onder de paraplu komen staan enz. Hij vindt het eng, maar erg leuk, vooral vanwege het verdienen van stukjes wortel.
Nu vraag ik me af, of het zou helpen om z.g. Knal-erwten te gebruiken en hem te belonen bij elke knalletje. Of maak ik de zaak daarmee nog erger? Het paard heeft veel vertrouwen in mij, maar dat wil ik natuurlijk ook niet kwijtraken.

Of heeft iemand een ander idee om mijn paard vuurwerkproof te maken? Het gaat mij er alleen om, dat hijzelf er minder last van heeft. Hoe kan ik hem het best weerbaar maken? Ben benieuwd naar jullie ideeën!

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 20:31

Wat ik je zou aanraden is een schrik en obstakel training bij Balingehof. Daar werken ze uiteindelijk ook met vuurwerk en op die manier kan je je paard op een verantwoorde manier met begeleiding (lettelijk Knipoog ) bomproof maken.

_VHS_
Berichten: 61
Geregistreerd: 25-12-04

Re: Vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 20:37

Ja, heb ik ook aan gedacht. Hij (of liever gezegd wij) hebben daar een sublieme trailertraining gedaan. En daarbij geleerd veel paardiger met deze stoere knaap met wel erg klein hartje leren omgaan.

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 20:39

Daarom idd, ik heb zelf stage gelopen bij hen en veel gezien, gedaan en geleerd. Vandaar dat ik je deze training adviseer. Ook omdat je hem dan ook aan echt vuurwerk kan wennen!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48693
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:52

ik ga met Amable mee wat betreft Balingehof... Lachen Dankzij de schrik- en obstakeltraining die Banjer en ik hebben mogen meedoen kunnen we nu rustig buitenrijden als we onderweg knallende rotjes tegenkomen... Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re: Vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:44

Verplaatst

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:59

Het is altijd leerzaam op het Balingehof dus ik raad het je zeker aan.

En verder, tja ik durf het zo niet te zeggen, omdat ik niet weet hoe je relatie is tov je paard. Ik zelf zou het wel durven met mn paard, maar dat is omdat ik over de band met mn paard kan oordelen. Helaas lukt mij dat zo bij jou paard niet. Dan zou je mensen uit je omgeving moeten vragen!
(mocht je het willen proberen kun je ook ipv vuurwerk/bommetjes, een klappertjespistool gebruiken. hiermee hebben we vorig jaar tijdens een showtje gereden en dat had ook dezelfde reactie en moet zeggen dat die paarden vrij snel 'doof' werden voor het geknal, hetzelfde hebben we gedaan met rookbommetjes)

Simpelere methode om paarden af te leiden van vuurwerk rond middernacht: Radio/cd opzetten in de stal!