paarden en bliksemtreffers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ibouma

paarden en bliksemtreffers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 16:04

hallo....
steeds als er onweer in de lucht hangt dan ga ik de paardjes ophalen, het is zelfs zo erg dat als ik een donkere wolk zie en het is broeierig dan ren ik er al heen.

hoe gaan jullie hier mee om?

is bliksem nou echt gevaarlijk, en hoe gaan jullie paarden er mee om?

Flins

Re: paarden en bliksemtreffers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:05

Bliksem is wel gevaarlijk.
Dus vind dat je er goed aan doet ze dan ook binnen te halen Ja

Op een shetlanderstal hier in de buurt, is er ook al eens een shet getroffen door de bliksem Ach gut

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:07

K zet mn pony ook altijd binnen als t gaat onweren.
De kans dat je paard geraakt wordt is klein, maar het zal maar net je paard wel zijn die geraakt wordt. Het is hier al vaak in de omgeving gebeurd. Ik loop dat risico niet, als t niet nodig is

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 16:18

gedver nee zeg, dat wil je echt niet...
ik voel me dan altijd zo'n paniekhoofd als ik erheen ren, maar ik ben gelukkig niet de enige.....

pinacollada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:17

onze paardjes blijven gewoon buiten staan.
al hou ik wel iedere keer mijn hard vast als het onweerd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:22

Een aantal jaar geleden is een paard hier uit de omgeving geraakt. Ze dachten dat het paard wel veilig stond, mooi niet dus.
Het dier is waarschijnlijk wel in 1 klap doodgeweest, en heeft er dus niets van meegemaakt.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:49

En wat nou als de stal geraakt wordt? Ik neem aan dat je stal hoger is dan je paard Lachen Dan heb je de stal in de fik en kan je paard niet wegkomen...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:51

ik heb ze dan ook liever binnen. paar jaar geleden had ik alleen mn pony en die stond in de wei(stond nooit op stal ) toen is de bliksem net naast haar op een paaltje die net wat hoger is ingelagen. en sinddien ben ik er erg vorozichtig mee

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:56

Volgens mij gebeurd het ook dat de bliksem op de draad inslaat en vervolgens overslaat op het paard (welke doorgaans dicht bij de draad staat, in een hoek als het regent).

Maare, ik ben ook zo'n stresskip met onweer. Als ik het ergens zie flitsen, dan gaan de twee van ons ook meteen naar binnen. En blijf ik angstvallig op stal om ze te kunnen evacueren als het inslaat Nagelbijten / Gniffelen

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:20

Ik zet ze ook direct binnen dan, en ze staan altijd al te wachten. Dus ze houden er zelf ook niet van. Haha!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:23

Swift schreef:
En wat nou als de stal geraakt wordt? Ik neem aan dat je stal hoger is dan je paard Lachen Dan heb je de stal in de fik en kan je paard niet wegkomen...

Wij hebben bliksemafleiders. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:34

Wij hebben op alle gebouwen een bliksemafleider. De bak ligt direcht tegen een gebouw aan. In de winter staan ze daar in de zomer in de wei.
Het woonhuis is in de wei gebouwd en heeft ook een bliksemafleider. Het enige waar ik me zorgen over ga maken is dat ze schrikken van de knallen. Ten eerste schrikken ze er niet meer van, ten tweede kunnen ze in de wei/bak weg rennen op stal niet.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:37

Santos_ schreef:
Swift schreef:

Wij hebben bliksemafleiders. Haha!

Idd, Ik ben ook echt als de dood voor onweer. Als ik niet in een huis/gebouw ben dat een bliksemaflijder heeft dan zit mn hart in mn keel. Op stal was het ook een keer raak. Had meteen als een gek de paarden uit de wei gehaalt. Zou er niet aan moeten denken dat je naar buiten zit te kijken, en een paard geraakt ziet worden. Brr