Wat voor dekens kan ik het beste kopen voor...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris93

Wat voor dekens kan ik het beste kopen voor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:09

Heey,

Ik weet niet of deze topic hier goed staat.
Maar ik wil dus weten wat voor dekens ik het beste kan kopen voor een E-pony van 1,53m hoog die bijná altijd buiten staat(ook 's winters). Hij heeft inloopstallen dus hij kan naar binnen en naar buiten wanneer hij wil. Soms staat hij ook in de stal met de deur dicht om hem bijv. een poetsbeurt te geven. Hij staat hier nog maar net maar ik ga er waarschijnlijk de sport mee in(springen én dressuur).
Nou, ik hoor het dus graag Knipoog

Groetjes Iris

VeerenAshley

Re: Wat voor dekens kan ik het beste kopen voor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:13

Hoi,
Waarom zou je een deken kopen? Als je pony niet geschoren is en zelf naar binnen kan, heeft hij (normaal gesproken) helemaal geen deken nodig. Maar als je iets wilt hebben voor geval van nood (als hij ziek is bv.), zou ik een ongevoerd regendekje kopen.

Iris93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:14

VeerenAshley schreef:
Hoi,
Waarom zou je een deken kopen? Als je pony niet geschoren is en zelf naar binnen kan, heeft hij (normaal gesproken) helemaal geen deken nodig. Maar als je iets wilt hebben voor geval van nood (als hij ziek is bv.), zou ik een ongevoerd regendekje kopen.

Maar als ik nou thuis kom en hij zweet helemaal?

roosjehe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:15

dan zou ik gewoon een zweet deken kopen, als je hem alleen maar voor het zweten gebruikt.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:18

Precies, zweetdeken, maar nog beter is om hem goed droog te stappen natuurlijk! Kijk ook eens op www.paardnatuurlijk.nl onder 'heeft mijn paard het koud' (of zoiets). Daar staat dat je eigenlijk meestal niet eens een zwetdeken nodig hebt!

roosjehe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:21

jah inderdaad droogSTAPPEN is het best, maar als hij nog erg zweet kan je toch nog even een deken op doen. Ik heb droog stappen benadrukt omdat niet veel mensen echt stappen.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:21

VeerenAshley schreef:
Precies, zweetdeken, maar nog beter is om hem goed droog te stappen natuurlijk! Kijk ook eens op www.paardnatuurlijk.nl onder 'heeft mijn paard het koud' (of zoiets). Daar staat dat je eigenlijk meestal niet eens een zwetdeken nodig hebt!

Goed droogstappen, nou dan loop ik volgende week nog Gestoord

Iris93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:22

VeerenAshley schreef:

Okee dankjewel Knipoog

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:22

dat ligt mijns inziens idd eraan wat je ermee wil
kijk, neem je winterdekens/regendekens, dan zal je ermee bezig moeten blijven! en kan hij niet meer zonde rbuiten in de kou
neem je geen deken, dan komt hij wss langer in de vacht, en heeft hij een natuurlijke beschermlaag tegen de kou zelf.

veel mensen scheren hun paard in de sport, dit omdat het mooier is natuurlijk, maar vooral ook voor het uitstappen.
Echter, wanneer je geen binnenstal hebt, en je paardje altijd buiten staat, wat hij wss heerlijk vind daar niet van) kan je mss beter een vachtje kweken en idd een zweetdeken kopen die je enkel gebruikt voor als hij bezweet is, of gewoon lang droogstappen

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:25

mijn paarden hebben een ongevoerde regendeken op, als het echt continu onder de 7 graden is ,of als de boeren echt de koeien naar stal halen , dan doe ik een gevoerde regendeken op (ong 300 grams). ik heb ze ook continu buiten en ben ook van mening dat ze zonder kunnen maar na heel wat jaren ze puur natuur gehouden te hebben ben ik toch aan de deken.
de pony wegens ziekte en paard voor mijn gemak, elke keer een complete modderknol en dan uren natte bende eraf halen voor je eens er mee kan rijden....ik was al uitgeput voor ik begon en een zadel op een natgeregende rug liggen wil ik ook niet,terwijl je niet goed mag poetsen omdat de vetlaag eraf gaat...Zolang je paard niet koud aanvoelt onder de dunne deken is ie warm genoeg. na trainen was mijn pony vroeger zeiknat en heb inmiddels gehoord dat je een bezweet paard gewoon terug in de wei mag zetten.)(www.paardennatuurlijk.nl) (en ik maar klooien met zweetdekens en dan na 2 uur weer terug om de deken eraf te halen etc)de pony heeft nu nog steeds een berenvacht maar pas me gewoon aan het seizoen aan, in de winter alles op een laag pitje, anders moet ik maar op een luxe manege gaan staan ipv loopstallen.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:30

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:31

oja, mijn veulen stond na zo'n enorm lange regenbui van dagen te rillen van de kou, met de hele achterhand maar ze kan gewoon naar binnen.....ik voelde me wel een beetje banketstaaf, ik heb haar veel hooi gegeven om weer 'warm' te eten (ze krijgt altijd veel hoor) maar kreeg bijna het overstag gevoel van...zal ik een dekentje halen?
heb t toch maar niet gedaan want ze heeft een dikke vacht, was op de huid droog en ze moet tenslotte een sterk paardje worden. Knipoog
levi: ja die bedoel ik, ik moet ook net bokken en eten tegelijk he Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:38

Mijn pony (Welsh Cob, winterhard) staat liever buiten in de regen te bibberen dan binnen in haar inloopstal, en ik ga ervan uit dat ze slim genoeg is om wél binnen te gaan staan als ze écht last heeft van het weer. (brrr, zij liever dan ik) Het schijnt alleen niet goed te zijn als ze continu, dag en nacht staan te bibberen, maar dat heb ik haar nog nooit zien doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:39

droogstappen
dat betekent niet dat je je paard letterlijk helemaal kurkdroog moet stappen
maar tot de ademhaling weer normaal is en het dier weer op temperatuur is ...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:40

Een rillend paard is lang niet zo erg als een rillend mens. Paarden kunnen zich met rillen weer warm krijgen, het kost alleen veel energie. Als een paard een paar dagen achterelkaar aan het rillen is zal de vacht zich gaan aanpassen, omdat het dan economischer met zijn energie om gaat. Ruwvoer helpt inderdaad ook goed om een paard te helpen met warm worden, bij het verteren komt nl veel warmte vrij omdat het lang duurt om te verteren.
Dekentje is inderdaad niet nodig en zeker niet bij een verder gezonde jaarling. Wat je wel kan doen is haar anders een paar nachtjes droog opsluiten in de schuilstal, zodat ze weer geheel droog kan worden.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:49

ik woon in het westen (noord-holland) en wat mij opvalt is dat zodra ik de provincie uit ga en verder weg kom de paarden meer zonder dek buiten staan, zijn wij in 't westen nou zo tuttig?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:06

Haha! Nou, in Gelderland kunnen ze er anders ook wat van hoor...Ik ken stallen waar sommige paarden 's winters met meer dan 1 deken op staan. En 's zomers natuurlijk ook een jasje aan, want stel dat paardlief vies wordt...

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:15

bij 'ons' is het vrees ik een beetje mode, elke maand een mooi nieuw dekentje, nieuwe rose met goud randje in Knipoog
de ene na de andere nieuwe zilveren bucas verschijnt uur per dag in de wei. oke ik geef toe zou het geen probleem vinden er mee gestraft te worden........
die van mij zijn prachtig gecombineerd met stro touwtjes als staartriem en zelfgenaaide (en dat kan ik goed, ahum) scheuren.
ik denk wel eens dat de buren zeggen: kijk die sloebers nou.....maarja wij hebben geen luxe stalletje met zadelkamer etc. maar onze paardjes zijn wel gelukkig! Haha!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:23

als je toch een deken op wilt doen zou ik een ongevoerde regendeken op doen.
en anders een zweetdeken om te laten drogen en verder niks.

ik heb mn paard zatedag laten scheren en die staat nu onder een regedeken van 400 gram.
ik kreeg ze echt niet droog meer na het rijden en aangezien ik wedsrtijden wil gaan rijden ga ik daar niet mee lopen tobben.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:51

een goede zweet deken of een zweet/regendeken of te wel een waterdichte goed ademende regendeken met een polarfleece voerig

dit is wel puur voor je eigen gemak (minder poetsen omdat je paard schoner blijft en kan "natter"wel altijd op adem en temperatuur ! weer de wei op)

voor het paard zelf hoef je eigenlijk geen dekens te gebruiken
als die nu mooi in de vacht staat ..

meestal zijn dekens puur voor ons eigen gemak
of idd omdat we het paard voor de mooi en zweet (eigengemak weer..) geschoren hebben

er zijn uitzonderingen waarbij het paard erg weinig / dunne vacht heeft omdat die gewent is aan dekens bv of uit warme stal / land komt en weinig wintervacht heeft
maar een dunner ogende vacht is niet per definitie een koud paard..ene paard is net een bolletje zols een shet de ander is gewoon korter behaard
of door bv ziekte een zeer slechte ondervacht dan doe je het voor het paard ..maar verders..

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:18

Mijn paard staat normaal ook continu buiten zonder deken, maar deze winter heb ik er een 300grams deken opgelegd. Hij was echt gewoon te vies en helemaal niet proper te krijgen en zo blijft zn vacht toch net iets korter.

Vorige winter zweette hij ook vaak heel fel, en toch gewoon zonder zweetdeken de wei op, hij heeft zelfs geen verkoudheid gehad... ze zijn sterker dan we denken Knipoog .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:04

als ze dag in dag uit buiten staan is een deken idd wel handig ivm modderkroketten Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:22

Ik vind juist dat mijn paard schoner is dan toen die nog een deken op had! Het zand kun je er zo vanaf borstelen en dat neemt het vuil ook mee. Vroeger ging hij 's nachts in de mest liggen, nu slaapt hij altijd buiten in het zand Haha!
Ik zou voor de wintervacht gaan, en dan alleen een zweetdeken nemen. Ik heb pas een HH teddyfleece deken gekocht, die is echt superfijn!

Iris93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 16:46

draumpje schreef:
als ze dag in dag uit buiten staan is een deken idd wel handig ivm modderkroketten Tong uitsteken

Haha Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:07

HAR --> SV.