paard chagarijnig in de winter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

paard chagarijnig in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 09:47

Ik rijd nu 14 maanden op een Friese merrie. Ze is altijd erg braaf en lief, maar nu het kouder begint te worden merk ik dat ze anders wordt. Ze heeft haar oren redelijk vaak in haar nek liggen en ze is erg ongeduldig. Ze heeft ook veel meer energie tijdens het rijden. Wie kent dit?

Angela

Re: paard chagarijnig in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:46

Ik hoor het vaker dat paarden in de winter moeilijker te rijden zijn, en veel meer energie hebben. Als je er last van hebt, laat het paard dan eens lekker uitrennen (op een buitenrit als je durft, of anders los in de bak of aan de longe)

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:36

een paard houd zichzelf warm door in beweging te blijven,dus als je gaat rijden(evt de deken af)gaat hij meer moeite doen om zich warm te krijgen.dus wat meer rennen.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:39

mi9jn verzorgpony heeft ook een winterdip (zo noem ik het maar) nu is het niet zo dat ze slechter te rijden is maar met poetsen is ze echt heel erg chagerijnig. ik doe altijd net alsof ze blij is Tong uitsteken anders blijf ik bezig....

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:51

Je ziet bij veel dieren dat het humeur recht evenredig met het weer is. Bij ons op het werk noemen wij dat het 'vallende blaadjes syndroom'. De diersoort waar dit het meest bij voorkomt is de mens. Haha! .

Samyr heeft het ook, die is in de zomer altijd een stuk blijer dan 's winters... Ik reageer daar maar niet zo veel op, het wordt vanzelf weer zomer. Ik denk dat het met de hoeveelheid zonlicht te maken heeft.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:34

Kelly0708 schreef:
een paard houd zichzelf warm door in beweging te blijven,dus als je gaat rijden(evt de deken af)gaat hij meer moeite doen om zich warm te krijgen.dus wat meer rennen.

Precies. Ook paarden kunnen een soort depressie hebben...
Daarbij is het nu een erg wisselvallige periode, het is onwijs warm voor deze tijd van het jaar. De natuur is helemaal van slag. Voor paarden geldt dit ook.