nog een keer scheren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

nog een keer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 12:16

M'n paard is begin november geschoren en haar vachtje is nu al weer bijna zoals het eerst was. Omdat het binnekort wel wat kouder gaat worden ben ik aan het twijfellen of ik haar nu nog een keer ga scheren maar dan wat eerder dan nodig is zodat ze in januari niet helemaal kaal is en het nog iets kan groeien, of dat ik het helemaal niet meer ga scheren.
Dit is het eerste jaar dat ze geschoren is. Ik heb ook nooit eerder m'n eigen paarden geschoren. Hoe vaak scheren jullie meestal? en is het verstandig om het eind december nog een keer te doen?

Boev

Re: nog een keer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:20

Als je twee keer scheert dan zou ik nu wel zsm gaan beginnen.
Als je de tweede keer namelijk laat scheert (bv eind januari/beginn februari) dan scheer je ook het eerste beginnetje van zijn zomerhaar weg waardoor het extra lang duurt voordat hij een mooi zomervachtje heeft.
Zelf zou ik niet meer scheren, behalve als je paard steeds erg bezweet is na het rijden en dus last heeft van zijn haar.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 12:21

maar december kan toch nog wel? of krijgt ze dan ook problemen met d'r zomervacht?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:22

Hoe later je scheert, voor de 2de keer, hoe moeilijker ze in hun zomervacht komen. Dus als je perse nog een keer wil scheren nu doen. Ik heb 1 keer nog in januari geschoren en daar heb ik maanden spijt van gehad. Mijn paard zag er echt niet mooi uit !!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:24

mijn paard en nog een paar andere op stal zitten ook volop in hun vacht ondanks dat we ze in eind oktober geschorren hadden. wij gaan ook nog een keer scheren

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 12:29

oke dan denk ik dat ik het ook nog een keer doe. T is nog een jongpaardje, als ik haar vast zet kan ik makkelijk een deel scheren Nagelbijten / Gniffelen de benen doe ik pas als ik hulp heb. Ik heb ook net m'n eigen scheermachine, die deed het niet goed dus hebben we verder geschoren met een andere,als de mijne gemaakt is kan ik gelijk kijken of hij t weer goed doet.
Ze wordt best intensief gereden, we zijn begonnen met wijken en er wordt nu vaker mee buiten gereden. Vind het scheren zelf wel fijner, met wintervacht is ze haast niet droog te krijgen, de haren zitten echt dicht op elkaar. Dus dan doe ik liever een dikkere winterdeken op dan een paar uur op stal met zweetdeken en lang uitstappen. Ik werk ook dus dan heb ik vaak geen tijd om de zweetdeken gelijk eraf te halen als ze droog is.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:54

Ons fjordje is twee weken gelden al voor de tweede keer geschoren, waarschijnlijk inderdaad ook voor del aatste keer deze winter. Nu kan het inderdaad nog wel!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 13:01

oke, de mijne is de 1ste keer 11november geschoren dus ze is nog niet helemaal zo als ze eerst was, maar ik dacht dat het misschien beter was om t nu wat vroeger te doen (heb nu nog niet zo'n last er van ze is nog steeds wel snel opgedroogd ) omdat ik anders in januari weer zo'n dikke vacht heb en dan niet meer kan scheren Knipoog

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 07:36

Ik heb Mazzel woensdag voor de 3e keer geschoren... Nagelbijten / Gniffelen