shet scheren of niet??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

shet scheren of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 13:19

Ik heb een shetlanderruintje en een haflinger van 3 jaar.
Ze staan samen op stal.
God zij dank laat mijn hafje haar deken tot nu toe heel, maar vorig jaar heeft ze er wel een paar gesloopt.

Mijn shetje is net een teddybeertje op dit moment, hij staat zelfs af en toe klam op stal, maar verhaard niet of zo.
Mijn probleem is, ik heb een winterdekentje gekocht voor mijn shetje, maar ben bang dat mijn merrie hem gaat slopen.
Als ik mijn shetje scheer, moet hij natuurlijk zijn deken op, maar als mijn hafje hem sloopt, heb ik alleen nog een zweetdekentje voor hem, dus dan moet ik eerst een ander deken voor hem kopen.
Ik weet niet zeker of ze het doet, maar ik heb zelf het idee dat ze er in gaat bijten en zo.

Mijn shetje gaat vaak los, word 2 dagen per week gereden, en af en toe gelongeerd, maar hij is na 1 rondje al nat, en word moeilijk droog.

Wat zouden jullie doen?
En hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn hafje zijn deken heel houd?
Hij heeft trouwens wel 2 keer een nacht met zweetdeken op stal gestaan, en die heeft ze wel met rust gelaten..

ik zat te denken aan cribox of zo, zodat ze het niet lekker vind om erin te bijten, maar he was een tijd geleden aan eht cribbebijten, en het enigste wat bij haar hielp is hertshoornolie, maar dat ga ik niet op mijn deken spuiten, dan word hij helemaal bruin, en mijn shet word dan echt gek van de lucht...

Ik vergeet erbij te melden, dat mijn shetje op dit moment af en toe hoest, dus hij staat al op de tussistin en honing, wellicht moet dit ook meegenomen worden in de beslissing om te scheren of niet..

ik hoop dat iemand wat weet..

SprinT_

Re: shet scheren of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:22

nou zou het niet doen want hun hebbe altijd een dikke vacht enz en als ze ineens geen hare hebbe gaan ze hoeste enzo of je moet een deke kope ma tis ook wel wat aan de late kant of licht da aan my?

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:50

Jonge wat een onzinnige toevoeging Sprint, en graag de volgende keer ook even ABN typen! En TUURLIJK vervang je die vacht door een deken... Jeetje mina wat een niveau toch weer! Huilen

Gina, ik zou hem juist wél scheren nu hij verkouden is, want dat zal er ook juist mee te maken hebben dat hij te lang nat blijft.
Ik zou gewoon eerst een gaan zoeken naar een goed passende waterdichte deken (zijn vaak ook erg sterk meteen!). Dit kost wel wat, maar dan heb je ook een fatsoenlijke deken.
En ik begrijp dat je bang bent dan zijn weidemaatje hem sloopt, en de shet niet zelf? Anders kun je je shet namelijk een bijtkap omdoen.
Succes ermee!

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:02

Ik zou hem alleen op de zweetplekken scheren, Ik heb zelfsd ook 2shetlanders en scheer hun alleen als ze eigelijk niet door hun haar komen in de zomer. Maar aamngezien, jij er veel mee doet, zou ik hem alleen op de zweetplekken scheren, want die shet is natuurlijk zijn vacht gewend, en vinden het dan moeiliijk om weer in die vacht te komen..

Groetjess

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:36

Wat je kan doen is een streep van zijn flank (in het midden dan) over zijn buik tot zijn keel kaal scheren is ook bij mijn verzorg mannetje gebeurt. Hierdoor kan hij lekker zijn warmte kwijt, zweet hij niet en hoeft hij ook geen deken op Knipoog

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 08:46

Het is niet zijn weidemaatje die hem sloopt, maar ze staan samen op stal.
Hij gaat af en toe nog naar buiten, maar als hij geschoren is niet meer.
Hij gaat naar buiten met een veulen.
Maar in ieder geval bedankt.
Het is trouwens mijn merrie die aan het deken gaat bijten en zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:59

gina2003 schreef:
Hij gaat af en toe nog naar buiten, maar als hij geschoren is niet meer.

Als je een shet gaat scheren en 24 uur per dag op stal gaat houden ben je niet goed bezig vind ik. Als je een bescheiden jachtmodel scheert, dunne streep over de borst, keel en flank(ik heb bij mijn paard de buik laten zitten) kan je shet zonder deken naar buiten, of eventueel in begin een dekentje en als er weer wat haar op zit zonder.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:03

Inderdaad [***]. Een shet hoort sowieso niet op stal, laat staan 24/7. Waarom willen mensen toch een bolletje wol als een luxe rijpony zien? Prima dat er wat mee gedaan wordt, maar doe er niet te veel aan.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:06

Ik zou hem gewoon scheren hoor Gina2003. Maar als ie geschoren is kan ie toch ook gewoon buiten met een goeie deken. Tegen het bijten van de haflinger kan je hertshoorolie op de deken doen, is wel vies maar dan bijten ze er niet meer in. Een bijtkap helpt als een paard aan zijn eigen deken bijt niet bij een ander.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:09

Ik heb mijn shet ook gewoon geschoren en dat gaat heel goed.
Zij staat met een waterdichte winterdeken en heeft nergens last van.
Het is gewoon niet te doen als ze zoveel haren hebben om ze uit te stappen. Van een stapritje worden ze dan al nat laat staan als ze voor de kar staan of als er gereden wordt.
Ze staat binnen of buiten dat mag ze helemaal zelf weten, ik heb een in/uitloopstal.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 12:28

Mijn shet staat op stal, maar niet 24/7, hij is er zeker 3 uur per dag uit, gaat vaak met 2 veulens en mijn merrie in de bak los!
Hij gaat in het weekend naar buiten, alleen als ik er bij ben, aangezien ze hem laatst vergeten waren binnen te halen, en hij helemaal doorweekt was, en hij bijna niet meer kon lopen van de kou!
Mijn paarden mogen altijd zoveel mogelijk naar buiten, maar mijn haflinger breekt steeds door het draad, dus die gaat alleen maar los in de paddock of in de bak, en niet meer in de buitenpaddock.
Mijn shetje gaat ook door of onder het draad heen, dus die gaat alleen naar buiten als het droog is en als ik erbij ben.

Wel raar dat er gelijk allemaal reacties komen dat een shet nie top stal kan, jullie hebben geen idee hoe hij verder is, en hoe vaak hij uit zijn stal is, maar ok.

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:06

Ik zou hem wel scheren, deken erop. Lachen
Je kunt je paarden niet appart zetten zeker?
Als zo'n dikke wintervacht nat wordt, is dat ook niet al te best .
Maarja, mijn paard heeft nu nog geen 'hele dikke' wintervacht..
Zweet ook niet snel Knipoog , dus die laat ik lekker in d'r vachtje Lachen .
Veel succes ermee !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:03

mijn merrie zweette ook op stal, vlak nadat ze van binnen naar buiten gegaan was. shetten kunnen prima buiten blijven, mischien met een schuilstalletje, maar opboxen is echt niet nodig, ook niet als je ermee werkt. mijn ruin (kruising Engels Volbloed/ New Forest) staat ook 24/7 op het land. weliswaar half geschoren en met deken, maar op stal is zéker met het weer van nu echt niet nodig.

lesley1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:08

ik zou hem ook gwn scheeren en kijken...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:50

Ik zou het niet doen , onzin om een schet te scheren.
en zeker niet als het om het zweten gaat ....
misschien is paardnatuurlijk.nl een site voor je ...
* Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt. *

Bij mij staat de schet alleen snachts ongeschoren op stal(temperatuur is daar hetzelfde bijna als buiten) , omdat ze altijd mee wil met de anderen.
Maar vorige winter bleeft ze gewoon lkker 24/7 buiten , met schuilstal.
en die dikke wintervacht kan goed tegen nattigheid hoor Pling

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:09

Staat je pony in een stal met met de haflinger samen?
In dat geval weet ik zo 1 2 3 geen oplossing.
Maar als staan ze in de paddock of een stuk land kan je iets afzetten en dan aan 1 kant je haf en aan de andere kant je shet. Ik zou je shet wel scheren maar dan wel met deken op. Je geeft zelf al aan dat hij gaat hoesten en snel zweet. Dat lijkt me geen goed teken. Ik zou zeggen lekker scheren en misschien de helft af zetten voor allebei je paarden.. Knipoog

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 11:01

Er is geen mogelijkheid om hem buiten te houden, en al helemaal niet met een schuilstal.
Ik sta gewoon in een pensionstal, met ruime boxen 3x4, en ze staan dan inderdaad samen, en gaan heel vaak de stal uit.
Ik ben ook geen voorstander van scheren hoor, mijn merrie heeft ook al een dikker deken op, omdat ze vacht begon te krijgen, en die is dit jaar net onder het zadel, bijna 2 maanden, daarvoor had ze ook nooit een deken.
Mijn shetje is en blijft nat, als hij ook maar iets doet, en aangezien hij amper opdroogt, en al hoest, vond ik het wel verstandig, vooral omdat hij wellicht echt ziek gaat worden, om hem te scheren en een deken op te doen.
Hij begon in de zomer al een flinke vacht te krijgen, maar toen heb ik hem nog geen deken op gedaan.
Ik ga hem wel scheren, moet even van iemand een scheermachine lenen, en wil hem niet te kort scheren, en dan gewoon een dik dekentje op doen, althans een winterdekentje..

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:31

Wat je ook kan doen is een stukje bij zijn borst weg scheren. Dan hoeft hij geen deken op maar kan hij wel zijn warmte kwijt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:59

Ik denk dat de gezondheid van je shet verder achteruit gaat als je hem scheert en binnen gaat houden. Verder denk ik dat de gezondheid beter wordt als je hem meer buiten zou houden.

Als een paard bezweet is kan hij beter naar buiten waar hij beter opdroogt dan binnen in een stal moeten staan waar hij zich niet kan bewegen.
Mijn kwpn-er die 4-5 keer per week gereden wordt staat zonder deken. Hij staat overdag op de wei en 's nachts in een loopstal met uitlooppaddock. Ik gooi hem gewoon op de wei of in de stal als ik gereden heb, heb hem dan wel zover uitgestapt dat hij afgekoeld is en laat hem even in het zand rollen. Hij heeft nog nooit zo lekker in zijn vel gezeten als nu en is zo gezond als een vis. Bij ons op stal zie je geen verkouden paarden en ze hebben op 1 na geen deken op.

En de site van paardnatuurlijk lijkt me inderdaad erg nuttig om eens door te lezen.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 18:20

Er heerst op dit moment een virus op stal, dus veel paarden hebben er nu last van.
Mijn paarden gaan vaak los met 2 veulens, die ook verkouden zijn.
Het is niet mogelijk ze buiten te zetten door de weeks, aangezien het veel regend, en ik geen regendeken voo rhem heb, en de mensen op stal hem vergeten binnen te halen, zoals laatst, dat hij bijna niet meer kon lopen omdat hij helemaal door en door nat was, en dus heel erg koud was.
Ook is het probleem dat ze hem veel in de gaten moeten houden, aangezien hij alleen in de buitenpaddock kan, waar geen gras staat, en mijn shetje ook geen respect heeft voor stroom, omdat hij deze gewoon weg niet voelt door zijn vacht en manen, en aangezien hij zo de weg op kan lopen, staat niet gelijk aan de weg hoor, maar hij kan er wel naartoe, en er rijden trekkers op het terrein, dus ben er liever zelf bij, dus dat is alleen mogelijk in het weekend..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:52

Extra draad zetten ? meer spanning erop ?
Bij mij zijn het ook allemaal uitbrekers zowel die shet als mijn rijpaardjes.
Zet er maar eens een tikje meer spanning op en een extra draadje , nou zeker dat ze dat wel voelt door d'r vacht.

zo niet , heb ik gehoord dat ze ook wel eens een stukje stroomdraad in de manen vlechten zodat dat de spanning wel gelijd.
Heb er persoonlijk geen ervaring mee ...

o,ja als hij zo door en door nat was, moet je miss een 0 grams regendeken aanschaffen ? lijkt me handig .... ( niet kwaad bedoelt hoor Knipoog )

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 13:18

Ik snap wat je bedoeld, met het regendeken, maar hij staat alleen met een veulen buiten, en die zal hem ook wel slopen, en daar zijn de denkens mij wat te duur voor.

Stroom werkt niet, ook een extra draadje of zo niet, ik heb hetzelfde probleem met mijn hafje, die heeft geen enkel respect voor stroom.
Ook al staat er echt heel erg veel op, er stond bij mijn vorige wei, volgens mij 1400 watt of zo op, in ieder geval heel veel, dan gaat ze er nog doorheen..dus ik ga het niet eens proberen..

Maar weet iemand ook iets zodat mijn merrie niet aan zijn deken komt?