Scheren of niet ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmiszlizzxx

Scheren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 12:03

Hallo!!
ik heb een Tinker met erg veel haar, hij zit elk jaar dik in zijn wintervacht en staat ook eigenlijk altijd buiten.. en of ik hem nou met regendeken zet of niet, haar krijgt hij altijd wel.
Maar, nu wil ik L2 gaan starten, en kan ik amper wat oefenen of hij is al dubbel en dik bezweet en droog stappen kan k hem gewoon niet, want hij blijft nat. daarom wil ik hem graag scheren, maar kan dit dan geen kwaad met naar buiten zetten? Want welke deken zou i dan nu voor hem moeten kopen?? En vinden jullie het een goed idee om te scheren? Want hij staat elke dag buiten en ik wil ook niet dat hij kou vat!
wie kan mij helpen???
groetjuss !!

Elisa2

Re: Scheren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:26

Je kunt hem beter een dikkere winterdeken opdoen en dan de regendeken erover heen.Scheren is wel heel abrupt.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:27

Als mijn paard dag en nacht buiten zou staan zou ik hem absoluut niet helemaal scheren.
Wat je wel zou kunnen doen, niet fraai maar wel functioneel, is een streep scheren op de plaatsen waar het meest zweet en dan een goede waterdichte deken opdoen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:46

Elisa2 schreef:
Je kunt hem beter een dikkere winterdeken opdoen en dan de regendeken erover heen.Scheren is wel heel abrupt.

Dan stikt het beest van de hitte... heb je enig idee hoe dik zo'n wintervacht is? Zeker bij die winterharde rassen.

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:53

Ik zou hem scheren en dan vooral de buik enz. en dan een winterdeken met daaroveren een regendeken of 2 in 1 (winter+regendeken)

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:37

Hoort dit niet bij seizoens vragen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:38

VSW --> SV.

Spott

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:40

kan je hem anders niet scheren op een andere lengte :S
ik heb er niet echt verstand van Tong uitsteken

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 17:58

Maar, hij staat niet dag en nacht buiten, alleen overdag de hele dag...

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 18:00

Sythaa schreef:
Als mijn paard dag en nacht buiten zou staan zou ik hem absoluut niet helemaal scheren.
Wat je wel zou kunnen doen, niet fraai maar wel functioneel, is een streep scheren op de plaatsen waar het meest zweet en dan een goede waterdichte deken opdoen.

Ja dat is wel waar, maar hij staat niet dag en nacht buiten, en hij word echt niet meer droog na het rijden.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:02

Als je paard een deken op krijgt dan kan je hem best scheren.
Mijn paard is ook kaal en die staat gewoon de hele dag met een 200 of 400 grams deken op in de wei, ligt er aan hoe koud het dus is.
Ze heeft het echter nooit koud.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:03

Lekker vachtje eraf, veel lekkerder voor dat beest ook tijdens en na het rijden bovendien op wedstrijden veel netter. Het is voor een paard niet prettig als hij na het rijden nog lang nat blijft. Heb samen met Elibeest de afgelopen weken zo'n 15 pony's geschoren en aan hun kon je ook wel de opluchting zien. Na het rijden gewoon lekker weer een dekentje op, hij zal in het begin nog flink moeten wennen zo zonder jas en hij maakt ook nog wel wat vacht aan maar dan heb je niet meer iedere keer een zeiknatte pony na het rijden Knipoog

wat je ook kan doen in plaats van helemaal scheren is een baan onder zijn buik door tot zijn keel, daardoor raakt hij ook veel warmte kwijt.

Toch Eli?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:17

Yep

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:15

Ik zou 'm niet scheren! Een paard krijgt niet voor niets een wintervacht, en zeker een buitenpaard niet. En dekens opdoen heeft ook nadelen: 1) meer kosten 2) verwisselen kost tijd 3) paard kan z'n vacht niet goed opzetten tegen de kou, dus kan het soms zelfs kouder krijgen met dan zonder deken 4) deken kan afzakken/blijven haken en zorgen voor ongelukken.
Je bent misschien iets meer tijd kwijt met uitstappen, maar dat zou ik er wel voor over hebben. Kijk ook eens op internet op (als ik het goed heb) www.paardnatuurlijk.nl onder het kopje 'heeft mijn paard het koud?' Daar staat het een en ander over wintervachten en zweet, erg nuttig.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:09

Kaygee schreef:
Lekker vachtje eraf, veel lekkerder voor dat beest ook tijdens en na het rijden bovendien op wedstrijden veel netter. Het is voor een paard niet prettig als hij na het rijden nog lang nat blijft. Heb samen met Elibeest de afgelopen weken zo'n 15 pony's geschoren en aan hun kon je ook wel de opluchting zien. Na het rijden gewoon lekker weer een dekentje op, hij zal in het begin nog flink moeten wennen zo zonder jas en hij maakt ook nog wel wat vacht aan maar dan heb je niet meer iedere keer een zeiknatte pony na het rijden Knipoog

wat je ook kan doen in plaats van helemaal scheren is een baan onder zijn buik door tot zijn keel, daardoor raakt hij ook veel warmte kwijt.

Toch Eli?

Ik zou het absoluut niet doen. Een vriendin van mij heeft de pony ook laten scheren en het zag er echt ''niet'' uit. Een wintervacht is er niet voor niets. En bovendien moet je een pony goed uitstappen na het rijden ook als een pony geschoren is dus is dit antwoord (hierboven) Onzin Veel succes en ik hoop dat je je pony/paard niet laat scheren Pling

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 16:13

ja maar, een probleem.. Ik krijg hem niet meer droog gestapt:( zo`n vacht heeft hij.. hij word gewoon niet meer droog en kan ook niet langer als 20 min rijde. Boos!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:29

Dan zou ik hem gewoon scheren, en dan een deken op.
En wat een paar voor mij zeiden dat het er niet uit ziet: Als je goed scheert dan zou het ook een mooi resultaat moeten hebben.

En als je paard of pony niet meer droog wordt dan heeft hij toch wel last van de vacht dus dan kan je het er beter af halen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:30

xxmiszlizzxx schreef:
ja maar, een probleem.. Ik krijg hem niet meer droog gestapt:( zo`n vacht heeft hij.. hij word gewoon niet meer droog en kan ook niet langer als 20 min rijde. Boos!

Je overtuigd hier jezelf al.
Scheren dus Lachen

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 19:00

Maar, hoe doe ik dat met het rijden? want ik heb geen binnenbak, en niet dat hij het super koud krijgt. en wat voor deken moet hij in de trailer op??
En als zijn nek bloot is, is dat erg?

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:13

Hoi,
Ik heb een Ijslander. (met een dikke berenvacht)
Hij staat aan huis met stal waar hij in en uit kan lopen (ik kan hem ook binnenzeten als het moet)
Aangezien het een bloedheet najaar is heb ik hem in oktober geschoren en heeft hij een 200 gr onderdeken met daaroverheen een ongevoerde bucas regendeken.
Voor de koudere periode heb ik een 300 grams deken klaarliggen.
Advies van mij........scheren zeker doen!!!!
Na het rijden een fleecedeken met hals en daarna hup naar buiten met zijn deken.
Er zijn ook dekens die superfijn zijn als je je paard 24 uur buiten houdt. Bijv die van BR zie topic van mij. Die dient gelijk als zweetdeken.
Succes!!!!