door regenschurfd kale plekken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amberS

door regenschurfd kale plekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 18:17

mijn jaarling is getroffen door regenschurfd, nu die korsten eraf vallen heeft hij hele kale plekken! iemand hier ervaring mee? groeid het weer aan....

amberS

Re: door regenschurfd kale plekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 19:15

niemanddd Boos!

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:31

Iemand bij mij op stal heeft een paard (ook een jaarling) met dit probleem.
Ik geloof dat hij de plekken behandeld met Betadine.

Edit: en aangroeien doet het zeker!

amberS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 11:52

ja je moest het wassen met betadine, maar dat heb ik nie gedaan omdat het te koud was, maar ik heb hem droog gehouden en de korsten zijn er nu bijna allemaal af,

*Gelukkig! was al bang dat het littekens werden...

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:22

weet je zeker dat het regenschurft is.? die van mij heeft het 2 keer gehad. 1 x omdat hij in de regen stond. Moest het wassen met betadine en alle kostjes zacht weken en eraf pulken.( dit vond ie niet fijn dus deed elke keer een paar plekjes).dit was in het najaar 01
de 2de keer stond een poos binnen en bleek die een combinatie van een bacteriele infectie te hebben met wellicht een schurftfactor. behandeled met een inenting schrurft en een bacterie zalf. dit was in het voorjaar 06
Heeft er in beide gevallen geen blijvende kaalheid aan overgehouden. Groeit weer aan gelukkig

amberS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 21:09

haai ja weet het zeker da is geweest maar heb hem niet gewassen omdat het te koud is, ik moe de korsten erook afpulken maar dat deed pijn, heb ik het aangekeken en nu valleen de korsten er zelf af..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:58

even wassen met betadine of imaverol.

de kale plekken groeien weer netjes aan!

amberS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 22:08

wel wassen met dit weer,?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:23

jahoor kan makkelijk

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:40

amberS schreef:
wel wassen met dit weer,?

ligt er aan of je hem daarna met een paar dekens binnen kan zetten om helemaal droog te worden. zou hem niet zeiknat maken en dan in de wei terugzetten. als je koud water moet gebruiken, doe het dan heel snel, lijkt me geen pretje om in de wind te staan en met koud water gewassen et moeten worden. Als je binnen een spuitplaats hebt (en met warm water) is dat natuurlijk ideaal, anders zou ik het toch niet doen.

amberS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 14:42

nee ik sta niet op een luxe pensioen dus heb geen afspuitplaats en warm water, daarom heb ik het ook niet gedaan....

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:46

lijkt me dan idd verstandig. ik kan mijn paarden ook altijd alleen maar buiten en met koud water wassen dis dat doe ik in de wintermaanden nooit. Alleen debenen spuit ik wel ens af, omdat mijn tinker zijn witte sokken nooit wit zien in de winter, die krijgen 1 keer in de zoveel tijd een snelle schoonmaakbeurt, maar daar houdt het ecth bij op. Dan maar vies, maar koud water vind ik iets te veel van het goede in de winter

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:54

lijkt mij dat als de DA zegt dat je hem moet wassen , je dit ook maar moet doen!!!
Mijn pony heeft als jaarling ook een soortgelijk iets gehad, ben de naam ff kwijt maar was vrij zeldzaam maar met regenschurft kenmerken meen ik.
Moest ook wassen met betadine. Hij stond in een wei met schuilstal en waar alleen koud water was.
Heb hem om de paar dagen meegenomen naar mn huis (30 min. lopen aan de hand), zodat ik hem in de schuur kon wassen met warm water. Daarna een tijdje met wat hooi te eten hem laten drogen in de schuur. Heb hem zelfs met een fohn wat warm en droog gefohnt, vond ie hartstikke leuk!
Hij ging lekker met zn koppie in de warme wind, voorpluk recht omhoog hahaha Haha!
Daarna met een fleecedekentje weer 30 min. teruglopen naar de wei.
Fleecedeken eraf, eten geven in de stal zodat ie uit de wind stond en klaar was kees!
Ik vind in elk geval dat je wel zou moeten wassen maar goed om antwoord te geven op je vraag:
Ook hij kreeg erge kale plekken maar groeide weer keurig aan.