hoeveel grams voor paard dat net van wei komt.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

hoeveel grams voor paard dat net van wei komt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 16:31

Ik zal even wat uitleg geven:

Mijn paard is net gister weer terug gekomen van een 1,5 maand vakantie op de wei. In die tijd is hij niet gereden. Hij heeft nu een flinke vacht aangemaakt wat niet erg handig is.
Voor het rijden laat ik hem altijd eerst even los om de ergste energie eruit te laten, en meestal rolt hij dan ook. Gister heb ik hem ook even losgelaten met zijn oude vriend en gingen ze ook gezellig liggen rollen. Maar wat een ramp om het zand weer uit zijn vacht te krijgen zeg.

Nu heb ik hem onder een ongevoerde deken staan, maar goed daar krijgt hij het niet veel warmer van.
Verder heb ik nog een 200 grams en een 300 grams deken liggen.

Zal 200 genoeg zijn zodat hij zijn vacht laat vallen? Of juist te warm?

Alvast bedankt!!

XxSultanxX

Re: hoeveel grams voor paard dat net van wei komt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:33

ik zou hem nu geen deken meer op doen veel te warm,hij heeft nu al een aardige dikke vacht zelf aangemaakt..als je hem al een deken op wil hebbe zou ik hem scheren als ik jou was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:37

Waarom zou je hem een deken op doen?
Hij heeft een wintervacht, dus het heeft helemaal geen zin om hem nu een deken op te doen.
Als je hem wèl een deken op doet, heeft hij het veel te warm; èn zijn vacht die hem warm houdt èn een deken.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 16:39

ja maar dan zit ik met het probleem dat ik hem voor het rijden nooit goed genoeg schoon krijg. en als hij deken op heeft laat hij zijn vacht wel vallen.

scheren is geen optie

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:41

dat is gewoon poetsen joh
ik heb me paard ook geen deken op en rij ook met hem
en je wil niet weten hoe zwart die van mij er soms uitziet....en ik krijgt hem altijd schoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:50

paardje2005 schreef:
ja maar dan zit ik met het probleem dat ik hem voor het rijden nooit goed genoeg schoon krijg. en als hij deken op heeft laat hij zijn vacht wel vallen.

scheren is geen optie

Dat valt best mee. Bovendien is het niet belangrijk dat je paard helemaal schoon is voor het rijden. Als de rug en de plaats van het dekje en de singel maar schoon zijn.

Persoonlijk vind ik het niet zo fair tegenover het paard dat hij het zo warm heeft met èn wintervacht èn winterdeken. Knipoog

Goed te lezen trouwens dat scheren voor jou geen optie is! OK dan!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 16:55

Citaat:
Dat valt best mee. Bovendien is het niet belangrijk dat je paard helemaal schoon is voor het rijden. Als de rug en de plaats van het dekje en de singel maar schoon zijn.

ja dat snap ik ook nog net wel, maar dat is een hele klus.

Citaat:
Persoonlijk vind ik het niet zo fair tegenover het paard dat hij het zo warm heeft met èn wintervacht èn winterdeken. Knipoog

200 grams noem ik geen winterdeken maar een overgangsdeken. er zijn nu al paarden die met 500 grams op staan, vind ik niet helemaal fair.
en wat ik niet in het openingsverhaaltje heb gezet(vergeten) dat het een beetje tocht op stal. lijkt mij ook niet gezond.
Laatst bijgewerkt door paardje2005 op 04-12-06 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:58

Een hele klus? De verzorging van je paard neem je er toch zo bij? Als een beetje borstelen je teveel is..

Ook ik vind het niet verstandig hem een deken op te doen, hij krijgt het nu zowiezo al warmer omdat hij op stal staat, dan nog een dikke deken op.. nee. Trouwens, de paarden die nu al 500 grams op hebben liggen, zullen mag ik hopen wel geschoren zijn, of die op gekregen hebben voor ze zo'n dikke vacht hadden.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 17:02

Dito schreef:
Een hele klus? De verzorging van je paard neem je er toch zo bij? Als een beetje borstelen je teveel is..Ook ik vind het niet verstandig hem een deken op te doen, hij krijgt het nu zowiezo al warmer omdat hij op stal staat, dan nog een dikke deken op.. nee. Trouwens, de paarden die nu al 500 grams op hebben liggen, zullen mag ik hopen wel geschoren zijn, of die op gekregen hebben voor ze zo'n dikke vacht hadden.

ik ben al gemiddeld 3 keer langer bezig dan een gezond persoon.heeft niets met luiheid te maken. beetje bevooroordeelt misschien?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:08

paardje2005 schreef:
Dito schreef:
Een hele klus? De verzorging van je paard neem je er toch zo bij? Als een beetje borstelen je teveel is..Ook ik vind het niet verstandig hem een deken op te doen, hij krijgt het nu zowiezo al warmer omdat hij op stal staat, dan nog een dikke deken op.. nee. Trouwens, de paarden die nu al 500 grams op hebben liggen, zullen mag ik hopen wel geschoren zijn, of die op gekregen hebben voor ze zo'n dikke vacht hadden.

ik ben al gemiddeld 3 keer langer bezig dan een gezond persoon.heeft niets met luiheid te maken. beetje bevooroordeelt misschien?

Ik kon in de eerste plaats niet weten dat je 3 keer langer bezig bent dan een gezond persoon?
(omdat ik er nu eenmaal vanuit ga dat er niets aan de hand is, als dat er niet bij vermeld staat kan ik het ook niet weten en hoef je dus ook niet zo te reageren omdat ik van niets wist.)

Je zet hem beter niet onder een dikke deken, laat hem onder die dunne dan staan om niet vuil te worden. Warm zal die het op stal wel genoeg hebben. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:12

paardje2005 schreef:
200 grams noem ik geen winterdeken maar een overgangsdeken. er zijn nu al paarden die met 500 grams op staan, vind ik niet helemaal fair.
en wat ik niet in het openingsverhaaltje heb gezet(vergeten) dat het een beetje tocht op stal. lijkt mij ook niet gezond.

Wat andere mensen met hun paarden doen, is voor jou in feite onbelangrijk. Het gaat immers om jouw paard. Knipoog
Zelf vind ik 500 grams ook niet fair (belachelijk zelfs), maar dat betekent niet dat een deken van 200 grams op jouw paard met wintervacht dan wèl fair is.

Wat de tocht betreft: vraag is of het wel tocht is, of een windje. Een windje kunnen ze prima tegen hoor. Mijn paarden lopen in de wei in de volle wind. Knipoog

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 17:21

JoviBan schreef:
paardje2005 schreef:

Wat andere mensen met hun paarden doen, is voor jou in feite onbelangrijk. Het gaat immers om jouw paard. Knipoog
Zelf vind ik 500 grams ook niet fair (belachelijk zelfs), maar dat betekent niet dat een deken van 200 grams op jouw paard met wintervacht dan wèl fair is.

Wat de tocht betreft: vraag is of het wel tocht is, of een windje. Een windje kunnen ze prima tegen hoor. Mijn paarden lopen in de wei in de volle wind. Knipoog

hij stond tijdens zijn vakantie horizonbreed 15 km van zee, dus wind is geen probleem. nee dit is echt tocht. en das niet goed

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 17:24

Citaat:
Ik kon in de eerste plaats niet weten dat je 3 keer langer bezig bent dan een gezond persoon?
(omdat ik er nu eenmaal vanuit ga dat er niets aan de hand is, als dat er niet bij vermeld staat kan ik het ook niet weten en hoef je dus ook niet zo te reageren omdat ik van niets wist.)

Je zet hem beter niet onder een dikke deken, laat hem onder die dunne dan staan om niet vuil te worden. Warm zal die het op stal wel genoeg hebben. Knipoog

nee tuurlijk kon je dat niet weten.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:28

Ik zou hem lekker met die ongevoerde deken laten staan. Als je een 200 grams op doet krijgt hij het veels te warm, aangezien hij al zn wintervacht heeft.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 19:47

nou gister weer voor het eerst sinds 1,5 maand gereden. maar een kwartiertje, maar hij was vrij snel al nat van het zweet. ben echt een half uur bezig geweest met droogstappen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:58

paardje2005 schreef:
nou gister weer voor het eerst sinds 1,5 maand gereden. maar een kwartiertje, maar hij was vrij snel al nat van het zweet. ben echt een half uur bezig geweest met droogstappen.....

Ja? En? Je hebt toch een paard omdat je dat leuk vindt, omdat je gek op paarden bent, omdat het je hobby, je liefhebberij, je passie is, omdat je van hem houdt? Daar horen dingen als borstelen en uitstappen nu eenmaal bij. Niet alleen voor z'n huid en vacht, maar voor z'n hele gestel (de zgn. cooling down die sowieso belangrijk is)... Knipoog

Voor de volgende keer: let er tijdens het uitstappen eens op of zijn huid al eerder droog is dan na een half uur. Vaak is dat namelijk zo. En wanneer de huid droog is (en het paard ook voldoende cooling down heeft gehad, weer helemaal op adem is, zeg maar), is er niets aan de hand. De rest regelt de natuur. Pling

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:26

heeft helemaal niks met leuk enz te maken. maar stond op tijd. want lessen duurde tot half 11 en laatste bus gaat om kwart over elf. hebben na het rijden niet eens fatsoenlijk met hem kunnen knuffelen en zijn eten fatsoenlijk kunnen bereiden. als ik constant moet rekening houden met een cooling down van een half uur tot een uur gaat het erg lastig worden. en ja ik hou zijn huid in de gaten, want dat wist ik wel. en buitenadem is ie niet geweest, hebben beetje gestapt en gedraaft met lange teugels, hebben ringvinger zwaar gekneust dus rijdt niet zo fijn. maar toch was hij aardig doorweekt.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:29

is trouwens niet elke dag tot half 11 les. maar gister wel Boos!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:41

Snap je probleem wel.
Ik heb mijn paard zodra het nat en kouder wordt een regendeken op, zowel tegen de regen/kou maar ook om hem schoon te houden.
Twijfel er echter aan of je paard zijn wintervacht zal laten vallen als hij een dikke deken op krijgt.

Mijn paard heeft nog niet eens een hele dikke wintervacht, maar hij zweet ook verschrikkelijk als ik heb gereden zelfs zijn hoofd is dan drijfnat (rij 1 keer in de week les van 9-10 's avonds), begin meestal om 10 voor 10 al uit te stappen en daarna krijgt hij zijn 300 grams deken op en staat hij ongeveer een half uur aan de buis in de manege, daarna naar huis in de trailer.
thuis verwissel ik die deken dan met zijn 300 grams staldeken als hij dan nog nat op de hals is doe ik zijn bovendeur van de container dicht, de andere blijft open staan.
Een half uur later doe ik de deur dan weer open.

Een heel gedoe, en ik zit er heel sterk aan te denken om hem te scheren, het is niet alleen voor mij makkelijker maar ik denk dat het zeker voor hem een stuk prettiger is.
Want ook als ik thuis buiten in de bak rij zweet hij na een half uur al heel erg.

Waarom is scheren voor jou geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:44

@paardje2005:
Wat je in dat geval kunt doen: het uitstappen niet op z'n rug, maar wandelend naast hem, evt. ook het zadel eraf halen. Dan heb je dat half uurtje alvast te pakken om al lopend lekker met hem te knuffen en te kletsen. Daarnaast kun je het voer vóór de les al bereiden en klaarzetten, scheelt ook weer tijd.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:50

JoviBan schreef:
@paardje2005:
Wat je in dat geval kunt doen: het uitstappen niet op z'n rug, maar wandelend naast hem, evt. ook het zadel eraf halen

Dat doe ik ook vaak, leg dan wel even een fleece deken over hem heen, want ik vind het toch wel vaak erg kil.
Vind sowieso dat een paard zonder zadel sneller droogt.
Heb ook vaak een handoek mee waar ik lekker zijn hoofd mee droog ros en daarna nog even zijn hals, rug en borst.
Vindt ie heerlijk, want als ze zo zweten hebben ze natuurlijk giga veel jeuk.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 21:44

ja dat doe ik ook heel vaak. maar hij is heel voorwaarts dus kun je niet even gezellig een arm ofzo over zijn hals leggen. ik stap hem ook vaak zonder zadel erop uit, dat ik er wel op zit. maar hij is nu een beetje mager, dus zijn schoft en ruggengraat stekken nog al uit. en das nogal pijnlijk Tong uitsteken

normaal gesproken laat ik hem na het uitstappen nog los in de bak zodat ik ie lekker kan rollen. maar dat kan nu niet want dan krijg ik het zand nooit uit die natte vacht.

de buurman van mijn paard kan bij de etensbak van mijn paard, dus dat wil niet echt. etensbak hangt niet echt handig. maar als hij slobber krijgt dan doe ik dat wel altijd al van te voren. maar als hij geen slobber krijgt, krijgt hij brood/appels/peren/voederbieten enz en brokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:55

paardje2005 schreef:
normaal gesproken laat ik hem na het uitstappen nog los in de bak zodat ik ie lekker kan rollen. maar dat kan nu niet want dan krijg ik het zand nooit uit die natte vacht.

Dat geeft helemaal niets, dat er zand in zijn natte vacht zit. Droogt vanzelf op. Knipoog

Edit: het rollen in het zand is juist goed. Zo reinigt het paard z'n eigen vacht en huid. Pling
Dus ik zou zeggen: lekker laten rollen na het rijden!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:34

ik zou hem gewoon lekker zijn ongevoerde deken oplaten als je dan inderdaat je paard schoner houd. ( haha die van mij is nog steeds n varken al heeft ze n dek op hoor Tong uitsteken)
Wand ik betwijvel inderdaat of hij als je m een dikker dek op doet zijn vacht laat vallen, dat doen ze niet inverband met zon uuren.....
Je kunt hem na het rijden natuurlijk wel een zweetdek op doen, dan kun je als hij droog is hem makkelijker schoon maken.

succes

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:43

Ik betwijfel persoonlijk of het opdoen van een dikker dek nu nog nut heeft. De wintervacht van een paard ontwikkeld zich naarmate de dagen korter worden en er minder licht is, niet op temperatuur. Die van mij heeft echt geen dunnere wintervacht, terwijl het buiten wel zo'n 5 graden te warm is voor de tijd van het jaar. Als je je paard schoon wilt houden doe je er imo beter aan om een ongevoerde regendeken op te doen, daar krijgen ze het niet warm onder, maar ze blijven wel schoon en droog. Baal je echt van al dat zweet na het rijden, dan lijkt mij scheren toch beter en dan hoef je niet meteen helemaal te scheren. Er zijn genoeg modelletjes die jouw paard grotendeels bedekt laten met haar en toch voor een betere warmte-afvoer zorgen.