hellup nu nog deken op....:S

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

hellup nu nog deken op....:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 21:04

hoi
ik weet nie tprecies waar ik het moet plaatsen dus als het fout is verzet het dan maar. maar de eigenaresse van mijn 2 verzorgpaarden(haffies) wil nu nog de winterdeken erop gooien!!!
ze hebben allebei al een flink dik pak winterhaar dus is het toch helemaal niet meer goed voor ze??

xLuus

Re: hellup nu nog deken op....:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:06

waarom niet.. het is alleen maar goed voor ze..
En waarom zou het slecht voor ze zijn, de mijne heeft ook een wintervachtje, maar heeft ook gewoon een winterdeken erop. en het zijn haar pony's, en jij mag ze verzorgen.. dus als zij er een deken op wilt gooien dan moet ze dat doen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:10

Dat het goed voor ze is om een deken om te doen verschilt. Met name de reden waarom.

Maar het is niet heel slecht voor ze ofzo... Als de pony's het een beetje warm krijgen onder die deken gaan ze vanzelf verharen.
Eenmaal begonnen met dekens kun je ze uiteraard pas weer afdoen als de tempratuur weer warmer word (en blijft).

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:17

t is erg lastig om deze winter te bepalen wanneer je de deken er op doet.
Vorige week was het nog 18 graden...
bij ons op stal is mijn paard de enige die nu (al) zn winterdeken op heeft.

Als je er nu een deken op doet, krijgen ze het daaronder weer warm, en wordt de vacht weer dunner.

tis maar net wat de eigenaar zelf wil...

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:06

Terug verharen naar de zomervacht, zullen ze pas als het weer langer licht wordt buiten.
Waarom vraag je niet aan de eigenaresse wat haar beweegredenen zijn?
Als ik zo'n topic zou lezen van mijn verzorgster, zou ik er niet blij van worden, mijn paard, dus ik beslis wat er mee gebeurt.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:09

bij ons op stal zijn er al heel veel met een winterdeken hoor.. de nachten worden nu kouder dus die van mij staan beide met 300 grams op in stal (binnenstal) en een fleechdeken eronder voor de haren tegen te houden..
het ligt er ook aan wat je met het paard doet.. als je niet altijd rijd hoef je ook geen dekens op te doen.. als je dagelijks rijd is het handig dat je paard dun in de haren blijft.. om zweten en nat op stal te voorkomen...
maar goed inderdaad het zijn haar paarden zij bepaalt wat ermee gebeurt....
groetjes keshia

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:13

ma_rie_tje schreef:
Als je er nu een deken op doet, krijgen ze het daaronder weer warm, en wordt de vacht weer dunner.

De vacht wordt echt niet dunner als de paarden het warm hebben. De verharing van een paard wordt geregeld door de hoeveelheid licht per dag. Als je wil dat je paard dun in de vacht blijft moet je ervoor zorgen dat het net zo lang licht is als van de zomer.

Mijn paard staat zonder deken, hij heeft toch echt een dikke vacht gekregen, met deze buitentemperaturen is dat helemaal niet nodig. Hij en een aantal andere paarden staan gewoon te zweten overdag als het wat warmer is. Dat heeft geen invloed op de hoeveelheid haar.

Een paard functioneert het beste bij temperaturen tussen de -5 en +15 graden celcius, juist bij die temperatuur gooien wij de meeste mensen er een deken op. Dus dat een deken geen kwaad kan ben ik het ook niet mee eens.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:17

Bij ons thuis staan 2 ponytjes met een winterdeken op, mede ook omdat die voor ze bij ons kwame (nu een week hier) altijd dag en nacht buiten liepen. Nu staan ze wel op stal, maar hebben hun dekentje nog lekker op.

Mn eigen paarden kregen dit jaar geen deken op, omdat de ene waar ik meer mee rij heel niet echt een wintervacht heeft. en de andere is wel een teddybeertje, maar daar rij ik toch minder mee (ivm stage)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:18

Esther schreef:
ma_rie_tje schreef:

De vacht wordt echt niet dunner als de paarden het warm hebben. De verharing van een paard wordt geregeld door de hoeveelheid licht per dag. Als je wil dat je paard dun in de vacht blijft moet je ervoor zorgen dat het net zo lang licht is als van de zomer.

Mijn paard staat zonder deken, hij heeft toch echt een dikke vacht gekregen, met deze buitentemperaturen is dat helemaal niet nodig. Hij en een aantal andere paarden staan gewoon te zweten overdag als het wat warmer is. Dat heeft geen invloed op de hoeveelheid haar.

Een paard functioneert het beste bij temperaturen tussen de -5 en +15 graden celcius, juist bij die temperatuur gooien wij de meeste mensen er een deken op. Dus dat een deken geen kwaad kan ben ik het ook niet mee eens.

Een paard verhaart echt wel door temperstuurverschillen. Mijn paard had al een beetje een vacht toen ik hem een deken opdeed. Daarna liet hij weer een deel van z'n vacht los. En toen het vorige week zo warm was had ik ook meer haar aan mn borstel hangen dan normaal.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:44

Opzich maakt het niet uit dat ze ze er nu pas opdoet. Alleen de vacht is nu dus al dik en lang. Ze had het dan beter wat eerder kunnen doen, maar dat was alleen geweest dat de vacht dunner was gebleven. De gezondheid maakt nu niks meer uit.
Natuurlijk heb je nu ook de mogelijk ze te scheren.

Groetjes

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:05

-> SV

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:41

Ik vind dat het nu nog wel kan.. Het is nog niet eens koud geweest.. Dus zoveel vacht hebben de meesten (dan kijk ik naar die bij ons op stal) nog niet. Een stalgenootje heeft ook deze week pas de deken opgedaan.. Dat paardje zat nog steeds in een dun vachtje..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:36

Het is (naar mijn mening) beter om er niet ineens een winterdeken op te gooien. Beter eerst een dunnere deken, dan verhaart het paard al een beetje, en pas als het echt kouder wordt de winterdeken. Nu ineens een winterdeken erop, terwijl ze daarvoor dekenloos waren, lijk mij een beetje te veel. Grote kans dat het paard onder de deken gaat staan zweten, en dat is niet goed voor ze! (is echt te warm!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:39

Dat gaat dus ontzettend jeuken -----> schuurplekken.
Ik zou het niet meer doen.
Xluus: Ik zou niet te snel zeggen dat het goed is.