Waarom niet rijden op gras?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

Waarom niet rijden op gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:21

In bijna alle topics over rijden op de weide zie ik dat mensen dit afraden ivm gladheid etc. Nu vraag ik mij dus af of iedereen hier een bak tot zijn/haar beschikking heeft? En degene die dit niet hebben hoe zij dat dan doen? En hoe doen jullie dit in de zomer op buitenconcoursen op gras, wanneer het geregend heeft? Dan kan je paard ook uitglijden, toch?
Ik heb zelf geen bak, de buren wel, maar aangezien dit nu een dikke modderpoel is, rij ik liever op de wei. Ik rij eigenlijk zomer en winter op de wei, tenzij de grond hard is bij vorst of bij sneeuw, dan ga ik naar de binnenbak. Ik rij mijn hele leven op de wei, nooit problemen gehad met uitglijden oid. Mijn paard loopt ook veel fijner op de wei, die wel nat is, dan in de bak die vol ligt met modder.
Ik vraag me dus af wat jullie hier van vinden en hoe jullie dit oplossen.

Tivara

Re: Waarom niet rijden op gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:24

Als het glad is gaat Tivara staken.. Scheve mond We zijn er wel mee bezig, maar ik kan niet normaal op het gras rijden als het nat is

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:24

Rijden op de wei kan niet zoveel kwaad Lachen met Kalkoenen onder de ijzers heb je ook minder uitglij kans Knipoog

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:25

Als Sun kan rennen, bokken en gek doen in de wei, kan hij ook gereden worden Ja

Hij heeft geen ijzers en loopt zonder problemen op het gras Ja

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:27

ik moet ook op de wei rijden, maar als t een beetje glad is zorg ik dat ik niet gallopeer en als mn paardje toch uitglijd laat ik teugels vieren zodat ze geen ruk krijgt

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:30

Ik heb geen ijzers, omdat ik veel op gras rij. Ik heb er zelf ook geen problemen mee Lachen , heb nooit anders gedaan. Mijn paarden zijn het (gelukkig) gewend. Scheeld een hoop ellende zomers op concours. Waar anderen met hoge benen door de modder lopen of op eieren lopen op het natte gras, lopen mijn paardjes lekker door alsof ze nooit anders doen Knipoog

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:32

omdat je er anders niet bij hoort Schijnheilig

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:33

Derma schreef:
En hoe doen jullie dit in de zomer op buitenconcoursen op gras, wanneer het geregend heeft? Dan kan je paard ook uitglijden, toch?

Kalkoenen in de ijzers draaien, dan heb je nergens last van.

En zonder ijzers kun je meestal prima op nat gras rijden, is mijn ervaring.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:38

rijd ook op gras, Geen van de paarden heeft hoefijzers, op een weide rijden met kalkoenen in gedraaid is not-done wanneer je die weide nog nodig hebt als graas-stuk voor je paarden Knipoog In de winter rijd je de weide al helemaal kapot zonder ijzers/kalkoenen, laat staan met Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:39

Maethoriel schreef:

zo denk ik er ook over Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:40

ik heb wel een bak tot mn beschikking maar vindt buitenritjes maken leuker en dan draaf ik ook gewoon over gras, hij heeft toch geen ijzers.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:41

Een weiland waarop paarden moeten lopen/grazen wil je idd liever niet kapotgereden hebben, met of zonder ijzers.

Maar ik reageerde op de vraag hoe mensen dat dan doen op buitenwedstrijden als het heeft geregend.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:42

Maethoriel schreef:

Een paard dat onbelast rent, bokt en gek doet, houdt zichzelf in evenwicht. Een paard dat onder het zadel wordt gereden, is afhankelijk van wat de ruiter wil en doet, en kan daarbij uit evenwicht worden gebracht. Dat is IMO niet 1-op-1 te vergelijken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:44

het ligt er denk ook aan op wat voor soort grond je zit... onze wei is namelijk nu 1 grote klei waterpoel geworden en daar ga ik dus echt niet in rijden... zelfs de paarden doen rustiger aan met zulk weer vanwege de uitglijers dus ja... ik glij iedere keer al bijna uit als ik ze op de wei zet dus rijden daar is nu not-done... maar gelukkig hebben we ook de strat nog en een klein stukje waar gewoon zand ligt waar ik wel een beetje kan rijden... maar het is wel behelpen nu...

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:05

Een vriendin van mij heeft een pony mer gronische-hoest dus voor die pony is stof heel slecht.
dus zij moet zomers altijd op het gras rijden en het bevalt goed.
ik vind wel dat paarden sneller kunnen uitglijden op het gras maar dan zou ik dus ook Ijzers met proppen doen minste kans om uit te glijden ...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:11

Ik heb thuis inderdaad een bak tot mijn beschikking, rijden op gras zou hier zoiezo niet gaan, want dan lopen ze alles kapot. In de zomer op concours loopt de mijne altijd gewoon op blote voeten en ik heb er eigenlijk nooit last van dat het te glad is.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 16:59

hmmm alleen maar mensen die ook wel op gras rijden en er geen problemen mee hebben.
Waar blijven die mensen dan die altijd zeggen dat je het beter niet kan doen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:05

Ik zou het afraden met ijzers op nat gras. En ik denk dat de meesten mensen die zeggen dat je het beter niet kunt doen hetzelfde bedoelen. Lachen

Met ijzers met kalkoenen op nat gras gaat prima. Met onbeslagen hoeven ook. (Even in het midden gelaten of je gras dan heel blijft, maar het kan wel).

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:40

Maethoriel schreef:

zo denk ik er ook over. luna kan keihard door de wei crossen, dan kan ze ook wel rustig met mij op de wei rijden. bak is nu juist nat en daardoor super glad, wei ligt mooi droog, dus ideaal! Luna heeft voor ijzers, maar hier geen last van verder met uitglijden. houd er wel altijd rekening mee dat ik mijn bochten niet te kort maak. soms glijdt een been wel eens weg, maar ben nog nooit onderuit gegaan ofzo!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:22

Ik heb gelukkig lekker een bak tot mijn beschikking ^^ in de zomer wil ik nog wel eens een buitenrit maken of in de weide rijden .

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:01

Met mijn paard met ijzers ga ik dus echt niet op het gras rijden. Nu hebben wij hier ook kleigrond en hij glijdt dus alleen in stap al diep in het gras weg. Daarom is een bak noodzakelijk hier in de buurt.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:58

ik heb geen bak.

ik rijdt op een hele grote plak met eh wat gras waar gele grond onderzit dus niet glad.

cratos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:38

Wij hadden eerder ook een stuk gras wat heel glad was.
Als je niet op de kleigrond woont, kun je het (zoals ik heb gedaan) netjes afmeten 40 bij 60
en dan om laten spiten met een graafmachine.
Het kost je een kleine dag kraan huur. Maar dan heb je een pracht van een bak. Pling

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:52

Ellende daarbij is vooral als je al weinig grasland hebt ga je niet zo snel over tot een afmeting van 20x40 om te gooien (40 bij 60 is bijna (nou ja een 3e dan) ons hele landje! Boos! En dat allemaal door die ellendige gemeente die niet meer grond aan je kwijt wil grrr.

Ik rijd dus ook op gras maar zou graag een bak willen. Op gras wil wel maar toch vaak wel wat glad voor een van mijn paardjes. Ook wordt alles kapot gelopen en kunnen ze daardoor minder het land in. erg jammer allemaal maar er zit niks anders voor ons op en dat terwijl er ruimte zat is. Boos! En helaas ook niemand met bak op stapafstand. (wel op een goede 20 min maar dat wordt wat te gek)

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:17

cratos schreef:
Wij hadden eerder ook een stuk gras wat heel glad was.
Als je niet op de kleigrond woont, kun je het (zoals ik heb gedaan) netjes afmeten 40 bij 60
en dan om laten spiten met een graafmachine.
Het kost je een kleine dag kraan huur. Maar dan heb je een pracht van een bak. Pling

Je vergist je schat...onze bak is 20 bij 40 Haha!....