gelukkig nieuwjaar! Paarden en vuurwerk, hoe beschermen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

gelukkig nieuwjaar! Paarden en vuurwerk, hoe beschermen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 00:29

Of toch niet?

Mijn shetje staat op een weiland met gaas eromheen, schrikdraad stukje boven de grond aan de binnenkant. De stal staat buiten bereik, hoewel er weleens stenen naar gegooid worden. Je ziet dit aan de deuken in de zijkant van de stal (hout afgezet) en de stenen die ernaast liggen, volgens mij hebben stenen geen vleugels dus...

Nu heb ik laatst gezien dat een stel jongens vuurwerk in belgie had gekocht, en dat ze bij de wei stonden, en er knaller-dingen afstaken. Toen ik ze de weg naar 'niet in de buurt van de wei' wees, hoorde ik dat ze Bobbie vlinders en nitraatjes wilden voeren. Geen idee wat het waren, maar vanavond was het op het nieuws: staven met het effect van een handgranaat, en dingen waarmee je de gevel van je huis kunt ontzetten. Met andere woorden dus: ze willen paard en geiten zo'n ding in hun mond laten nemen en aansteken met oud en nieuw. Degenen met wat fantasie weten wel hoe dat eruit zou komen te zien.

Ik ga dus nu al elke dag met kloppend hart naar ze toe, maar er is nog niets gebeurd. Ik ga er natuurlijk bij blijven met oud en nieuw, en misschien wil de boer ze naar binnen halen. Op de camera's die ik met pijn en moeite op heb gehangen kun je amper iets zien, vooral niet in het donker.

Ik kan dus niet meer doen, maar hoe beschermen jullie je paarden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-06 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

A_nouk

Re: gelukkig nieuwjaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:32

Is echt niet meer normaal wat die kinderen allemaal in hun hoofd halen.
Bij ons staan ze ook als het kan gewoon buiten. Hoop toch niet dat er zo iets gaat gebeuren.
Zou zelf ook niet weten wat je er aan gedaan kan worden.
Ja, in de periode tot nieuwjaar goed opletten, maar dan komen ze toch niet Clown

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 08:13

je kunt de jongens aangeven! ze moche nog geen vuurwerk afsteken in deze dagen (in nederland).
En ik zou s'avonds zorgen dat je ponytje in een stalletje staat, zodat hij s'avonds veilig staat.
Verder veel succes en ik hoop dat die kinderen weg blijven

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:06

aah wat naar
HOe kan je zo iets in je kop halen Boos!
Ik zou zeker aangifte doen bij de politie !
Zorg dat je paard uit het blikveld van mensen staat.
succes

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:15

Dan ben je toch niet helemaal 100.
Wie doet nou zo iets?
Als ik jou was zou ik ook maar proberen je pony binnen te zetten!
Mijne staat binnen en we hebben een poort die dicht kan.
Maar daar kunnen ze zo over heen klimmen.
Als ze echt kwaad willen.
Ik zou er zo veel mogelijk heen gaan.
Dit is nou weer net het rotte van oud en nieuw he!
Succes

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:35

fiandor schreef:
je kunt de jongens aangeven! ze moche nog geen vuurwerk afsteken in deze dagen (in nederland).
En ik zou s'avonds zorgen dat je ponytje in een stalletje staat, zodat hij s'avonds veilig staat.

Idd.. Wat erg zeg, hjet zal maar gebeuren. Kan die boer ze niet gewoo s'avonds binnen zetten? En met oud en nieuw misschien de hele dag, of alleen als er iemand toezicht houd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:37

Ben bang dat de politie er niks aan gaat doen.

Kun je ze niet dan op stal zetten en een paar extra volt op het draaitje er voor langs?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 20:41

Tjah, het draadje komt maar 20 cm hoog Boos! Maar ik heb met de boer geregeld dat ze allemaal in het huis kunnen (ze hebben een stal bijna direct naast de woonkamer), en in de stal in de wei... kan wel, als ze niet binnen konden was ik erbij gebleven, maar iedereen uit de buurt weet dat als ze niet in de wei te zien zijn, ze daar wel moeten zijn, en het is een houten stalletje, dus als er iets tegenaan zou vliegen en er zou niemand bij zijn, heb je grote kans dat ze de volgende dag van kleur veranderd zijn :S goede tip trouwens met de politie, heb ondertussen aangifte gedaan, en het blijkt dat de vader van een collega van mij politie agent is, woont een straat verderop, en hij heeft me zijn nummer gegeven voor als er iets is, dan issie ook zo bij Bobbie Lachen

Bedankt voor de tip, voelt een stuk veiliger Lachen Ik heb de foto ook aan het hekwerk laten hangen, zodat iedereen die er langs komt, weet dat ze niet deugen en niet bij mijn paardje in de buurt mogen. Zal wel niet helpen, maar toch Clown)

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:40

Hoe halen ze het in hun hoofd.
Hoop voor je dat alles goed gaat en dat de politie idd goed oplet, ze zijn tenminste op de hoogte gebracht.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:40

Wat een eikels Boos! Hoe verzin je zoiets he Boos!
Zo te lezen kunnen ze dus wel naar binnen met oudjaar

Bij mijn oude verzorg paarden bleven ze met nieuwjaar altijd bij de paarden op stal.
Dat was een stadsweide en der woonden nog al veel vervelende jongeren met rotjes die ze ook naar de paarden gooiden en pijlen op de grond afstaken richting de benen v/d paarden.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:35

Ik laat ze zo lang mogelijk buiten lopen, maar op een gegeven moment gaan ze melkbusschieten etc en dan staan ze op stal. Ik zorg dan wel dat ze in de ochtend allemaal uit de stal zijn geweest (paddock of wei) en onder het zadel hebben gelopen. Moet je eerlijk zeggen dat de jongens bij ons uit de buurt errug goed opletten hoe of wat. Vorig jaar kwamen ze zelf een datum en tijd afspreken dat ze met de melkbussen zouden beginnen. Ze zouden toen om 14 uur beginnen zodat de paarden de hele ochtend nog buiten konden lopen. Voordat de eerste melkbus werd geschoten, belden ze aan met de vraag of ht hele koor op stal stond.

Als je het niet vertrouwd, doe je paardje dan lekker op stal!!!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:37

magicrover schreef:
Vorig jaar kwamen ze zelf een datum en tijd afspreken dat ze met de melkbussen zouden beginnen. Ze zouden toen om 14 uur beginnen zodat de paarden de hele ochtend nog buiten konden lopen. Voordat de eerste melkbus werd geschoten, belden ze aan met de vraag of ht hele koor op stal stond.

Als je het niet vertrouwd, doe je paardje dan lekker op stal!!!!

Dat is wel heel erg netjes OK dan! ! Zou willen dat ze dat hier in de buurt ook zouden doen, wat een ellende met dat vuurwerk zeg.
Het is hier al elke dag raak tussen half 5 en 5 uur. Paard compleet in paniek... Pff, rotvuurwerk!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:41

Scheelt misschien een hoop dat veel van deze jongens zussen hebben die paarden thuis hebben staan. Denk wel dat overleg tussen paarden eigenaren en vuurwerk jongens veel ergernissen kan besparen.

crownjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:21

Echt vreselijk!
Hoe kunnen mensen zich het in godsnaam in hun hoofd halen?
Ik zou er gewoon met een tentje bij gaan zitten. Knipoog

kigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:01

vreselijk gewoon.. misschien kan je hem als die bij de boer niet naar binnen kan hem even een maandje ergens anders op stal zetten?

kigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:03

fiandor schreef:

ik neem aan dat xzze niet weet wie het zijn. maar anders zal ik wel aangifte doen inderdaad,

Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:51

Bloos Vreselijk ! Hoe komen ze er bij :s

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:24

Helemaal gestoord , ik zou ze aangeven! Dan krijgen ze een taakstraf Clown Want je mag nu nog geen vuurwerk afsteken, en Belgisch vuurwerk is illegaal en als ze jonger dan 16 waren is dat ook nog eens strafbaar Knipoog

Wel echt ziekelijk! Verdrietig
misschien kun je boven die camera's z'on lamp ophangen die pas aangaat bij een beweging. Als er dan iets is wat op de camera niet duidelijk is omdat het donker is, dan gaat dat licht aan. Dat schrikt ongenode gasten ook nog eens af.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 00:53

Nee he, krijg je dat weer... Ze is laatst in het schrikdraad blijven hangen, en omdat ze niet teveel mocht doen, hebben we rondjes in de wei gedaan. Nu durft ze de wei ook meteen niet meer uit. Blijkt dat de camera niet vocht bestendig genoeg is (ook voor gebruik buitenshuis... uhuh...) en dat extra stroom geen goed idee is: zelfs de meest strategisch ingepakte verlengkabel is niet tegen mist, storm, regen en ijzel bestand. °vloekt inwendig° Oh, en met oud op nieuw gaan we lekker gourmetten. Met de héle familie. Leuk, als je op zit van de zenuwen over wat die jongens uitgevreten hebben.

Vooral als je leest wat er met die arme ezel is gebeurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:46

VSW --> SV.