lamp 's avonds aan op stal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

margaretha1

lamp 's avonds aan op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 11:47

Het aanmaken van de wintervacht komt door het korter worden van de dagen......
Als je paard 's middags op stal gaat en je laat tot 's avonds laat de lampen branden "verstoor" je dat ritme. Ik laat altijd (wat) licht branden, totdat ik ze voor de nacht voer en doe dan pas alles uit. Zijn er mensen die heel bewust hun paard in het donker zetten???

Zesiram

Re: lamp 's avonds aan op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:51

Een stalgenootje van me heeft aan me gevraagd 's avonds het licht aan te houden. haar paard is geschoren en ze denkt dat het haar minder snel terugkomt als het paard langer in het licht staat. Geen idee of het ook echt werkt, die van mij heeft toch een berenvelletje Knipoog

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:58

Bij ons blijven de lichten ook aan tot de laatste voerbeurt (tussen 22.00 en 23.00) De meeste zitten nog mooi in hun velletje hoor Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:01

volgens mij is het zo dat als je dat wilt bereiken door het licht langer aan te houden je echt veeeeel licht moet hebben.
behoorlijk felle tl-lampen ophangen dus anders zou het niet werken Knipoog
bij ons gaan ze op stal zodra het donker word, het licht blijft aan tot de laatste voerbeurt,maar zijn maar 2 kleinere lampen dus denk niet dat dat effect heeft Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:20

Wil dit zin hebben, moet je niet nu ineens aan laten, maar vanaf augustus/september al veel licht aanhouden als de dagen korter worden. Dan kun je dat dag-/nachtrimte inderdaad wel een beetje beïnvloeden ja.

Bij ons op stal heb ik dit jaar wel aan de manegepony's gemerkt dat ze dikker in het haar zitten dan voorgaande jaren. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat ze in een andere stal staan. Eerst stonden ze in een stal die op de doorgaande route lag, waar dus de hele avond licht aan was.
Dit jaar zijn ze verhuisd naar een andere stal, waar in september begin oktober 's avonds niemand meer kwam, en dus ook geen licht aanging als het donker werd.

Hopelijk is het volgend jaar weer beter, want inmiddels is het gedeelte waar de pony's nu staan juist ook weer het gedeelte van de manege 'waar het gebeurt' daar is nu dus weer wel altijd het licht aan.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:32

ellepel schreef:
volgens mij is het zo dat als je dat wilt bereiken door het licht langer aan te houden je echt veeeeel licht moet hebben.
behoorlijk felle tl-lampen ophangen dus anders zou het niet werken Knipoog
bij ons gaan ze op stal zodra het donker word, het licht blijft aan tot de laatste voerbeurt,maar zijn maar 2 kleinere lampen dus denk niet dat dat effect heeft Haha!

klopt, een klein beetje licht helpt niks.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:28

Om 22:30 gaan de lampen uit. Als ze lang in het haar komen na de eerste scheerbeurt, dan scheren we gewoon nog een keer.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:30

ja idd.... wij hebben ook altijd een klein lampje aan totdat we zelf gaan slapen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:15

ik merk absoluur verschil.

ik heb mijn paard nu 5 jaar en 4 jaar daar van heb ik altijd tot 23.00 een lamp aangelaten en hij is altijd heel erg kort in zijn vacht gebleven ik heb hem nooit hoeven scheren.
nu is mijn paard dit jaar verhuist naar ons nieuwe huis en daar had ik ´s avonds geen lamp aan en jawel hoor, een heerlijk teddy vachtje en moeten scheren!
het scheelt dus absoluut heel erg veel en ik laat dus in het vervolg de lamp aan Haha!

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:21

Ik had speciaal boven iedere stal twee tl lampen laten maken naast het normale licht. Helaas onbruikbaar want 1 van mijn paarden wordt er druk door en maakt van haar stalinhoud een berg tegen de achterwand. Zij denkt het is licht dus wat doe ik dan in mijn stal ik wil naar buiten in de paddock. Nu is het dus weer donker. De merrie die zo'n puinhoop van haar stal maakt werd toch altijd al geschoren maar haar dochter niet en die moest nu ook geschoren worden. Ik denk inderdaad omdat het nu donker is op stal. De derde maakte ondanks het licht vorig jaar toch al een berevacht maar die is 25 jr dus dat is logisch.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:23

Het heeft ook nog eens niet zo te maken met de duur van kunstlicht, maar nog meer met de hoeveelheid lux, intensiteit, en het spectrum, de kleur van het licht die de lamp straalt.
Wij hebben 's avonds tot een uur of 11 een 11w spaarlamp branden, maar dat heeft geen invloed op de lengte van de vacht. Dat is meer voor ons gemak bij het voeren, zodat de paarden niet ineens in het felle TL licht staan te knipperen als we ze voeren.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:11

Mijn paarden staan dit jaar super kort in het haar maar of dat door hun lichttherapie komt Haha! Smorgens om zes uur gaan de lampen op en s avonds rond 23u gaan ze uit. Daarna staan ze in het pikkedonker. In de loopstal brand er snachts altijd een nachtlamp.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:15

Bij ons gaan om 7 uur de lampen aan en rond half 11 weer uit..
De paarden zijn iig een stuk vrolijker! Normaal gezien raken ze zo in een dipje als het een hele dag pik donker is!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:17

Bij ons gaan de (tl-)lampen altijd pas uit na de laatste voerbeurt, maar dat is niet vanwege de haargroei of zo. Knipoog

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:32

heb geen lampen maar merk het wel
naiade stond voorheen op pensionstal waar wel lampen aan waren 's avonds en had stuk dunnere vacht

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:40

Ik vroeg me het vorige week al af waarom de vacht mijn pony (geschoren) ineens zo snel terugkomt.
Vorig jaar stond ze in meer licht op stal en heb ik maar één keer hoeven scheren.
Ze staat nu in een andere stal in het donker (16:30-08:00, rest buiten) en ik moet bijna alweer scheren.

Of komt het gewoon door deze rare winter?

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:11

Bij ons blijven de lichten branden tot 10 uur ongeveer Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:24

Nee, bij mij gaan ze gewoon uit als ik gevoerd e.d. heb, anders moet ik weer terug naar stal om die lampen uit te zetten. Clown

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:57

Emil staat de hele nacht met een lampje.. zn wintervachtje is alsnog super dik Clown

unox_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:33

neeeh zou ik niet doen want dan kunnen ze niet slapen
dusss
afz melissa Cool neeeh zou ik niet doen want dan kunnen ze niet slapen
dusss
afz melissaneeeh zou ik niet doen want dan kunnen ze niet slapen
dusss
afz melissa

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:05

Licht of geen licht, die van mij krijgt altijd een teddyvacht in de winter. Het valt me wel op dat paarden die in een manege staan waar het licht inderdaad tot 23 uur aan is een hele korte vacht houden..Misschien ook omdat het daar warmer is, die paarden geven zelf ook warmte af.

love_dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:59

bij ons gaat ze om 18.00 uur van de wei en dan gaan de lichten direct uit.. met gewoon een teddyvacht en een een 300 grams deken

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:04

margaretha1 schreef:
Zijn er mensen die heel bewust hun paard in het donker zetten???

Ja, ik zet mijn paarden 's avonds bewust in het donker.
En nee, dat heeft niets met de wintervacht te maken. Eerder met de energie rekening Clown

Corinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:54

Bij ons gaat t licht ook pas uit na het afvoeren s'avonds...

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:55

Bij ons gaat snachts het licht uit.